• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens loppis"fynd"

10 kr på Röda Korset
20210224_155701.jpg

Tråkigt :( ! Åker bommen ut om du drar i kronan?
Kan inte så mycket om mekaniken men kronan sitter fast när jag drar i den. man ska kunna klicka ner något för att ta ut hela kronan? Är det där det står "push"?
Minutvisaren rör sig en millimeter när man vrider kronan men sen klickar det bara

Bandet blev superfint efter rengöring!
20210227_133953.jpg

Senast ändrad:
Kan inte så mycket om mekaniken men kronan sitter fast när jag drar i den. man ska kunna klicka ner något för att ta ut hela kronan?
Minutvisaren rör sig en millimeter nör man vrider kronan men sen klickar det bara

Bandet blev superfint efter rengöring!
20210227_133953.jpg

Såg på urverket att det fanns en pil som det står "push" på. Du kan prova att trycka i hålet med en tandpetare och ta ut kronan/bommen och sedan prova att sätta tillbaka den och se om det hjälper.

Länken var ju iaf riktigt trevlig :)!

Såg på urverket att det fanns en pil som det står "push" på. Du kan prova att trycka i hålet med en tandpetare och ta ut kronan/bommen och sedan prova att sätta tillbaka den och se om det hjälper.

Länken var ju iaf riktigt trevlig :)!
Fick ut kronan men ingen skillnad när jag väl sätter in den igen...tar emot lite och sen "klick". Låter ungefär som bezeln på en seiko skx liksom haha
20210227_140203.jpg
20210227_140402.jpg

Loppis i helgen. Hittade denna Olympia för en hundring. Aldrig hört talas om märket. Säkert något billighetsmärke från förr. Gillade tavlan så jag kunde inte låta bli, dessutom har den fungerat sen i lördags och inte dragit sig nämnvärt. Bandet hittade jag hemma i lådan för överblivna band. Någon som känner till den här modellen? :)

IMG_0091.JPG

Dagens fynd blev 2x Certina och en omärkt historia.
Laboran är jag riktigt glad över, runt 40-tal?
Waterkingen ser ut att vara i fint skick under smutsen. (kolla bandet! Ser ut att ha legat under vatten i hundra år).
Den omärkta köpte jag för att jag inte har något liknande i samlingen. Var det vanligt med klockor helt utan tillverkare på tavlan?
Synd att man måste vänta en månad på att prova dem...
loppisfynd 1.jpg

Dagens fynd blev 2x Certina och en omärkt historia.
Laboran är jag riktigt glad över, runt 40-tal?
Waterkingen ser ut att vara i fint skick under smutsen. (kolla bandet! Ser ut att ha legat under vatten i hundra år).
Den omärkta köpte jag för att jag inte har något liknande i samlingen. Var det vanligt med klockor helt utan tillverkare på tavlan?
Synd att man måste vänta en månad på att prova dem...
loppisfynd 1.jpg
Laboran är riktigt kul! Något av en föregångare till DS.

Tillbaka
Topp