• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens verktygsköp tråden

Dr.Glas

Basic
2-Faktor
Har sökt lite och inte hittat någon liknande tråd. Jag hade själv tyckt att det skulle vara kul att se vad folk köper för verktyg, så jag börjar här.
Jag köpte ett stansset för ett litet tag sedan. Levererat till föräldrarna i Sverige, kommer inte själv få se det förräns i Juni. Verkar vara rätt många tomma hål för delar som saknas, men hoppas att det går att komplettera lite allt eftersom.

seitz.jpg

Har sökt lite och inte hittat någon liknande tråd. Jag hade själv tyckt att det skulle vara kul att se vad folk köper för verktyg, så jag börjar här.
Jag köpte ett stansset för ett litet tag sedan. Levererat till föräldrarna i Sverige, kommer inte själv få se det förräns i Juni. Verkar vara rätt många tomma hål för delar som saknas, men hoppas att det går att komplettera lite allt eftersom.

seitz.jpg
Ser bra ut! 👍
Verktyg är nästan lika roligt som klockorna. Allt blir roligare med bra grejer. Här är mina stansset, har två 😂

70a13c93-8f46-456c-a14a-93131228cf53.jpeg
6284806a-a679-458e-96f8-9244ed0dcbd8.jpeg

Edit: ursäkta off-topic, missade att det skulle vara nyinköpta verktyg! Men låter denna posten ligga 😂 kommer säkert nyinköpt snart med.

Ett av mina favoritverktyg är denna, en Horia juvelverktyg. Den är så himla välbyggd och gedigen i litet smidigt format som enkelt går in under mikroskopet. Allt blir så enkelt när man ser vad man gör.
IMG_5491.jpeg
IMG_5492.jpeg
IMG_5493.jpeg

Edit: ursäkta off-topic, missade att det skulle vara nyinköpta verktyg! Men låter denna posten ligga 😂 kommer säkert nyinköpt snart med.

Ett av mina favoritverktyg är denna, en Horia juvelverktyg. Den är så himla välbyggd och gedigen i litet smidigt format som enkelt går in under mikroskopet. Allt blir så enkelt när man ser vad man gör.
IMG_5491.jpeg
IMG_5492.jpeg
IMG_5493.jpeg
Det köps ju inte verktyg så ofta, så tidigare köp går bra också tänker jag, tråden har ju inte funnits förräns nu! Fina grejer du har! Jag måste komma igång och använda mina bara...

nytt verktyg för dagen 😃
IMG_6260.jpeg

En av mina klockor hade börjat spöka så misstänkte magnetism. Nu slipper jag oroa mig framöver för det iaf. Men utredningen får gå vidare till fas 2… 😅
Jag tänkte skaffa mig en enkel avmagnetiserare att ha hemma. Har kollat på de billiga blå puckarna från kina/amazon och även den där du visar. Vad skulle du rekommendera för enkelt hemmabruk?

Jag tänkte skaffa mig en enkel avmagnetiserare att ha hemma. Har kollat på de billiga blå puckarna från kina/amazon och även den där du visar. Vad skulle du rekommendera för enkelt hemmabruk?
Jag hade också en blå Kina puck. Den fungerar för att avmagnetisera det mesta smått. Denna från Elma avmagnetiserare hela verk och verktyg på ett klick. Medans Kina pucken får man hålla inne knappen och långsamt föra verkdelar ifrån den.
Jag litande inte på den riktigt och när jag hade en Rolex som uppvisade magnetiseringstendenser ville jag vara helt säker.

Jag hade också en blå Kina puck. Den fungerar för att avmagnetisera det mesta smått. Denna från Elma avmagnetiserare hela verk och verktyg på ett klick. Medans Kina pucken får man hålla inne knappen och långsamt föra verkdelar ifrån den.
Jag litande inte på den riktigt och när jag hade en Rolex som uppvisade magnetiseringstendenser ville jag vara helt säker.
Funkar en kinapuck för hela klockor utan att öppna dom eller är den för klen för det?

Fina grejer! Grattis 😃👍

Har också köpt nytt verktyg. En fräs för att laga skadade tavelfötter. Har två klockor där båda tavelfötterna gått av så ska sätta dit nya. Nu visade sig spetsen på fräsen för djup för att inte riskera skada tavlornas framsidor. Så jag fick hjälp av bästa @R-Svarvofix med en hemmasnickrad plan fräs till stansstället. Så detta verktyg använder jag bara för att fixa ett hål att centrera tavlan i stansstället med. Sen fräser jag med den plana fräsen i stansen. 😊
CA0879F7-74A0-4A54-B93F-7456E8DDF86F.jpeg
IMG_7995.jpeg
IMG_8010.jpeg
IMG_8013.jpeg
fb9ae92c-590e-4a9d-8863-a09edce54607.jpeg

0AE04064-FEA8-46E3-8065-73FEB51C1B3B.jpeg

Veckans senaste inköp.
Första är inte ett direkt inköp men ett open source projekt för för att placera fjäder i fjäderhus. Mycket billigare än den äkta varan!

Andra är en boett- och glaspress från Kina. Testat att pressa i vanligt glas och ur armerat glas. Funkar mycket bättre än de allra billigaste.

Tredje är en avmagnetiserare från Elma. Lika bra att köpa något som man vet funkar istället för att chansa på något som eventuellt fungerar.

1000002857.jpg
1000002856.jpg
1000002854.jpg

Veckans senaste inköp.
Första är inte ett direkt inköp men ett open source projekt för för att placera fjäder i fjäderhus. Mycket billigare än den äkta varan!

Andra är en boett- och glaspress från Kina. Testat att pressa i vanligt glas och ur armerat glas. Funkar mycket bättre än de allra billigaste.

Tredje är en avmagnetiserare från Elma. Lika bra att köpa något som man vet funkar istället för att chansa på något som eventuellt fungerar.

1000002857.jpg
1000002856.jpg
1000002854.jpg
Snyggt! Har en likadan avmagnetiserare. Fungerat bra 👍

Själv kör jag på kopian Weishi No. 1000. Fungerar bra. Köpt på Ali, helt klart billigast. Den gör det den ska och tycker det är bra bang for the buck. Beror på vad du ska ha din timegrapher till?
Ja syftet är både för att checka efter servicebehov vid köp men även som bevis att klockan går bra vid sälj. Skruvar inte själv än

Ja syftet är både för att checka efter servicebehov vid köp men även som bevis att klockan går bra vid sälj. Skruvar inte själv än
Då bör en sådan fungera alldeles utmärkt. Läst att det finns dem som rekommenderar No. 1900 direkt. Mer funktionalitet. Har för mig att man behöver en 1900 om man ska kolla co-axial verk.

Tillbaka
Topp