• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Nylandad gubbaklocka på gubbestrech, sitter som en smäck på handleden. Får sitta på höger en dag för test av funktion.

image.jpg

image.jpg

IMG_2342.JPG

Provar denna skapelse idag! Ett ihop-plock av diverse delar. En "äkta" Franken á 35 mm!

Det hela började med att min syster hittade en Arlaska från 70-talet utan krona, på en hylla i ett DUSCHRUM! :drowning: Hon tycker såklart att detta var fyndet med stort F!
- Du kan laga den här va, säger hon?!
- Javisst, säger jag! Samtidigt som jag vet att det inte går.:bag:

Men men, på med skyddsutrustningen och börja skrubba. Finns inte en enda rörlig del i hela verket, allt hade rostat ihop till en homogen klump! Det mesta av trycket och lacken på tavlan sitter på insidan av glaset. Men det gick att få rent. Verket var såklart skrot. Inte en del gick att använda!

Letade lite i lådan och där låg ett Unitas 6325 i superbra skick som dessutom passade den skurade tavlan. :happyhappy: Hittar visare som passar och @rogart-63 är vänlig och skickar några kronor varav en passar. Beställer en bom på ebay, efter lite letande och hjälp. Får hem bommen och den passat såklart inte. Mäter och googlar och försöker fatta vad som är fel. Fattar såklart ingenting, men till slut hittar jag en passande bom i min egen låda! :facepalm: Lite puts på plexit och så är den klar!

Nu är det bara att hoppas att tavlan åldras snyggt!

Och det bästa är att nästa födelsedagspresent är klar! :happyhappy:

Var tyvärr inte min klocka på bilderna. Från nätet. Men grattis! Är glaset original?
Det vet jag faktiskt inte. @eriksson850 har en identisk, dock märkt som Michel Herbelin, men den har mineralglas. En massa tilverkare använde den här boetten, MRP 503.305 från 70 talet och framöver. Fanns från Mirexal, Zentra, Yema och Monin-Heuer m.a. Mirexal tex hade minst två modeller, en 200m med safir och en 300m med ultra-coolt "top-hat"plexi ala Tudor sub. Känns lite konstigt at dom använde en 70 tals boett så sent? Kan ju ha varit ett rest lager från MRP kanske?

Tillbaka
Topp