• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

IMG_1470.JPG

Vad är det där? Har sett PP's från 10-talet som ser ut så där men är det verkligen en sådan?

Önskar det vore så väl... Det är en omärkt boett med ett verk jag inte kan identifiera. Måtten är rätt extrema, 49 x 25 mm, och boetten är välvd. Det är stort då den saknar bandhorn. De benämns ofta som banana tanks. Mitt ex är från den 28 augusti 1930 och boetten är i solitt guld. Blev förälskad när jag först såg den och var tvungen att köpa den.

Här är en tråd:

https://klocksnack.se/threads/hur-man-daterar-en-tank.15973/

Cool och kul :) Boetten påminner om LeJour;

Japp. Skulle kunna tänka mig att den här en gång i tiden har varit en snikvariant av den eller ännu snarare en Heuer Pasadena. Tror att det sitter ett supersimpelt pin lever-verk (vad nu det kan tänkas heta på svenska) i den. Har inte vågat öppna och titta, inte väcka den björn som sover et cetera nu när klockan funkar som den ska.

Utförde min första helservice på en klocka idag. En Omega cal 30T2pc från 1947 med Dennison boett.
30T2 är enligt många ett av Omegas bästa urverk genom tiderna. :)

Tack McGyver för att jag fick tracka dig lite! ;)

Före
38L1FSQ.jpg

Efter (typ 6h arbete senare)
01Q0Smx.jpg

Och på armen.
iqtcZit.jpg

Tillbaka
Topp