• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Revue Sportklocka på kvällen
IMG_6556.JPG

Ja den är lite kul och med lite puts på plexit, så. Min fru verkar lite sugen att faktiskt använda den.

Smart, super tack för tipset, det kändes jättejobbigt att dra runt hela varvet x hur många det nu blir:)
Electric är coolt! Var beredd på att den drar rätt mycket av batteriet. Så ett byte kommer inom ett år. En service kan vara på plats då den är delvis mekanisk.
Pingar @Martin Lovasz för mer info om elektriska/tidiga quartz klockor.

Sen är det helt ok att inte ändra datum på vintageklockor! ;)

Electric är coolt! Var beredd på att den drar rätt mycket av batteriet. Så ett byte kommer inom ett år. En service kan vara på plats då den är delvis mekanisk.
Pingar @Martin Lovasz för mer info om elektriska/tidiga quartz klockor.

Sen är det helt ok att inte ändra datum på vintageklockor! ;)
Tack för respit med datum:)

Ok, snabbt utdrag av batteriet att vänta, tack för infon, då vet jag vad jag har att vänta.

En service, vad kan det innebära, vad behövs göras. Jag har varit under föreställningen att denna klocka, ska man inte lägga för mycket "energi/pengar" på.

Ok, den är ju ett arvegods och därför ett värde i sig, men en service, vad kan/ska en sån innefatta - ska man ens överväga det (beroende på vad som en service ska innehålla och vart man ska vända sig för utförandet)

Tack för respit med datum:)

Ok, snabbt utdrag av batteriet att vänta, tack för infon, då vet jag vad jag har att vänta.

En service, vad kan det innebära, vad behövs göras. Jag har varit under föreställningen att denna klocka, ska man inte lägga för mycket "energi/pengar" på.

Ok, den är ju ett arvegods och därför ett värde i sig, men en service, vad kan/ska en sån innefatta - ska man ens överväga det (beroende på vad som en service ska innehålla och vart man ska vända sig för utförandet)
Då det är mekaniska delar i verket så behöver de smörjas, men som du säger det är inget större ekonomiskt värde i den, men vill du att den ska funka som arvegods så kolla med en urmakare vad det kan tänkas kosta att serva.

Då det är mekaniska delar i verket så behöver de smörjas, men som du säger det är inget större ekonomiskt värde i den, men vill du att den ska funka som arvegods så kolla med en urmakare vad det kan tänkas kosta att serva.
Då ska ja kolla upp det. Faktiskt var jag hos Werner (ABC) i ett annat ärende och "snabbfrågade" om denna klocka och han sa att det var inte värt att göra så mycket med den. Men.......vi snackade inte då mycket mer om just denna klocka, då det inte var mitt huvudärende.

Tack för input/råd.

Favorit i repris!
IMG_2959.JPG

Snart dags att hämta ut min blåtavlad Lanco från uris, helservad efter mina bravader i vintras! Skadade minutröret när jag befriade en gatubrunn från is med järnspett!
Inget ont utan gott! Oljan i stenarna var helt krackelerad! Ändå skötte den sig riktigt bra!

Tillbaka
Topp