• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

en gammal trotjänare 1952 cal 266, ska säljas om intresse finns :(

Bilagor

• hirsch 003.jpg
    hirsch 003.jpg
    175.4 KB · Visningar: 63
Hur gammal ska en klocka vara för att räknas som vintage?
Inget påhopp mot någon. :-B

Generellt så brukar man väl säga att för att få kallas vintage så måste kläder vara 25 år eller mer, hur vida det stämmer på klockor låter jag vara osagt. Hoppas någon annan är villig och svara, rätta mig om jag har fel.

Mitt senaste tillskott platsar i denna del. En 1675 från 1978-ish. Känns nästan lite nytt för att hamna i vintage men har ändå god marginal till olika regler för vad som är vintage. Men den målade tavlan och det blekta insertet gör att den utan tvekan samtidigt känns som en vintage klocka.

Hur som helst är jag otroligt nöjd med den och känner att jag lyckades landa den perfekta sommarklockan lagom till sommaren. Dessutom en perfekt vinterklocka. En klocka som passar både kostym och shorts. Även om jag tycker den är lite fel till kostym. En lite rolig händelse de senaste dagarna är att klockan anlände i torsdags, men innan jag kom hem skulle hustrun och jag på en liten tillställning. Där fanns en äldre gentleman som sportade en 1675/16750(vet inte om det går att se skillnad på dem) till kostym. Hustrun kommenterade den med att "titta, han har en sådan där Rolex som du tycker om". Det gjorde presentationen av det senaste inköpet senare på kvällen betydligt enklare..:)

Igår var vi på en fest där gentlemannen från i torsdags var med och dessutom dök det upp en äldre herre till med en GMT med målad tavla och extremt blekt coke-insert. Både dessa gentlemän kommer från södra Europa och är de första som jag ser bär GMT till kostym. Med äldre menar jag +65 här.

IMG_0806.jpg

Din 1675 är mycket fin, Sond! Stort grattis till den :).

Det där med vilken klocka som passar till vilka kläder är en intressant fråga. Jag har svårt för etikett och regler kring sånt och kan tycka att, i stort sett, alla klockor passar till alla kläder. Ett dressur till kostym gör mig lite uttråkad medan en dykare/sportis på nato till kostym gör mig intresserad :)

Din 1675 är mycket fin, Sond! Stort grattis till den :).

Det där med vilken klocka som passar till vilka kläder är en intressant fråga. Jag har svårt för etikett och regler kring sånt och kan tycka att, i stort sett, alla klockor passar till alla kläder. Ett dressur till kostym gör mig lite uttråkad medan en dykare/sportis på nato till kostym gör mig intresserad :)
Ja, jag är lite ambivalent. Sedan jag såg din flinga med blekt insert på Nato har jag gjort om den bilden till en 5513 med blekt + Nato att ha till kostym. Det är rätt typ av stilbrott(även din flinga passar så klart men för mig har bilden transformerats till en 5513).

Nu formas en idé om att köpa ett svart o blekt inser till min 1575 och ett svart Nato... Kostymklockan är ordnad..:)

Hämtade precis ut det här nyförvärvet efter en liten översyn och byte till svensk dagskiva hos vår lokala AD.

Det ser ju ut som stål..? Ser vitguldarna verkligen ut så? Eller vad är det? Att det skulle vara en stål DD faller väl på sin egen orimlighet då den då skulle vara forumets one and only, inte bara DD utan bland alla klockor...

Tavlan ser ju riktigt fin ut. Fler bilder? :)

De borstade partierna är väldigt likt stål medans de polerade är lite varmare i färgen. Kan nog också skilja på vad guldet legerats med genom åren.

Tillbaka
Topp