• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Bogatir

Cartier
Ett nytt gäng vintage-Vostoks anlände från Ukraina idag. Fler än jag behöver. Men jag köper dem istället för att ge till hjälporganisationer. Killen har två småbarn och efter Putins invasion i östra Ukraina har allt rasat samman och han försörjer sin familj på att leta upp och serva fina Vostoks. Om nån är intresserad så hojta. Nummer ett har en intressant inskription:
Майору Соломко В.П. от ГК ГСВГ 1985
Major Solomko V.P. från GK GSVG 1985
IMG_2609.JPG

IMG_2611.JPG

IMG_2607.JPG
IMG_2608.JPG
IMG_2610.JPG
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ett nytt gäng vintage-Vostoks anlände från Ukraina idag. Fler än jag behöver. Men jag köper dem istället för att ge till hjälporganisationer. Killen har två småbarn och efter Putins invasion i östra Ukraina har allt rasat samman och han försörjer sin familj på att leta upp och serva fina Vostoks. Om nån är intresserad så hojta. Nummer ett har en intressant inskription:
Майору Соломко В.П. от ГК ГСВГ 1985
Major Solomko V.P. från GK GSVG 1985
IMG_2609.JPG

IMG_2611.JPG

IMG_2607.JPG
IMG_2608.JPG
IMG_2610.JPG
Nummer ett är ball! Noll koll på ryska klockor men det finns en del riktigt håriga :) Vad kostar en sådan?
 

juanstman

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Ny klocka, tjiho! Har dock svårt att bestämma mig för om den ska få sitta på det här gamla skinnbandet, eller rassellänk. Vad tycker ni? :) Gillar att länken gör den något mer bruksig. Skulle vilja hitta en gammal BoR-länk..
IMG_1131.JPG

IMG_1129.JPG

Jag tycker att länken ser bäst ut. Gillar att den har raka endlänkar.
Bjuder på två bilder på min med länk :)
img_2907-jpg.531605


img_2760-jpg.556164

Fan vad fina DS:ar. Blir sugen på en till trots att det redan ligger tre st i min låda.
 

Bogatir

Cartier
Nummer ett är ball! Noll koll på ryska klockor men det finns en del riktigt håriga :) Vad kostar en sådan?
De är balla, men jag har fått kämpa för att min kille Ukraina ska hålla dem i originalskick. Jag har gamla visare i en tändsticksask eftersom han tidigare alltid bytte dem.
Prismässigt så tänker jag mig 500-900 SEK beroende på modell. Pengarna går till nya Vostoks och på så vis kan i alla fall jag hjälpa till att hålla en familj flytande. Innan Putin invaderade tjänade killen 2000-3000 dollar och livet var okej. Nu är inkomsterna nere på 500 USD i månaden och det är tufft, särskilt när barnen har blivit sjuka. Det är lite Wristwatch Aid helt enkelt.

Alla borde läsa den här artikeln om Vostok, för konstruktionen av boetten är banbrytande och historien fantastisk.
http://forums.watchuseek.com/f54/vostok-amphibia-analysis-design-methodology-491757.html
Här är också lite info:
"In the late 1950s, the Soviet Union sought to jump start it’s expanding watchmaking industry, through the acquisition of modern watch manufacturing capabilities. While it had already achieved the ability to mass-produce mechanical movements, mostly through the First Moscow Watch Factory (later Poljot), and Vostok (the military contractor), it lacked the ability to manufacture high-end precision movements. In particular, one of the most sought after technologies was the ability to manufacture chronometer-grade wristwatch movements, which were capable of being adjusted to within COSC specifications. It is to be noted that almost all of the COSC capable watches of the era were Swiss in origin.
The Soviets “acquired” Zenith’s technology, and started to manufacture their own “version” of the same movement, albeit with some significant changes. While it retained the exceptionally large balance wheel, and the overall layout of the movement, it sought to improve the Swiss design, by adding 3 additional jewels, to arrive at the current 22-jewel movement. Additionally, the placement of the second-hand was moved from the sub-dial position to the center position. Typical of Russian manufacturing, the highly decorated nature of the movement was erased, thereby reducing the cost and complexity of the manufacturing process. Soviets cared first and foremost about function over form."
https://monochrome-watches.com/case-study-chronometer-zenith-calibre-135/
 

Fadershan

Patek
Topp