• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
IMG_6378.JPG
Boysize? Jag är ju en förespråkare av mindre ur, men den där ser för liten ut på dig. I all välmening. Sorry
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Boysize? Jag är ju en förespråkare av mindre ur, men den där ser för liten ut på dig. I all välmening. Sorry
30x37mm, så inte direkt boy size. Men den bär kanske mindre än en del andra klockor i samlingen. Tror att kronan birdrar en del också, då den inte är original och har en lite märklig form.
Jämför med min Birka som är 29x37, men som jag tycker bär större. Kan ju vara scarab caset.
img_6037-jpg.587052
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
30x37mm, så inte direkt boy size. Men den bär kanske mindre än en del andra klockor i samlingen. Tror att kronan birdrar en del också, då den inte är original och har en lite märklig form.
Jämför med min Birka som är 29x37, men som jag tycker bär större. Kan ju vara scarab caset.
img_6037-jpg.587052
Med dessa typer av boett så är 28-31mm boysize i min värld. Jag tror ingen ens på fyrtiotalet (? min gissning) där dessa klockor härstammar från skulle ha rekommenderat dig dessa med tanke på din handledsstorlek.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ett armbandsur kan aldrig bli för litet, det gäller bara att vara man nog att bära det.
RolexAd.jpg
Det är samma som italienska männen ibland försöker sig på genom att på så sätt framhäva hur manliga de är genom att bära damsolglasögon eller damklockor. Här Gianluca Vacchi. Inte så lyckat i mitt tycke.
IMG_2911.PNG


Bilden på kapten är från en svunnen tid och han hade fortfarande sett manlig ut iklädd högklackade pums.
Jag är ju själv förespråkare av mindre ur, men tycker att det beror på klockans stil, bärarens handled och även till viss del vilken klädsel.
Med det sagt tycker jag även att du Rolfen bär för små klockor i relation till din handled.
Men dessa är bara mina egna tankar och smaken är som baken och each to hos own osv.
 

Psykel

Patek
Med dessa typer av boett så är 28-31mm boysize i min värld. Jag tror ingen ens på fyrtiotalet (? min gissning) där dessa klockor härstammar från skulle ha rekommenderat dig dessa med tanke på din handledsstorlek.
Nja... 30-/40-tal som dessa (Birkan 30-tal, Alpinan tillverkad mellan 38 och 45) är 28-31mm väldigt vanligt bland sportur för herrar. Ta klassiska Tissot Antimagnetique (som jag har också äger), som är 31x38, alltså 1mm större åt båda hållen. Klassiska kantiga Revue-Sport är ju 28mm vanligtvis. Sporturen från den tiden var små och tåliga.
På 60-talet var väl ca 30mm "mid-size"? Sen kan jag ju inte påstår att jag har särskilt stora handleder eller händer. Mycket hänger nog på fotograferingen också, ser nog bättre ut i verkligheten.
 

Psykel

Patek
Det är samma som italienska männen ibland försöker sig på genom att på så sätt framhäva hur manliga de är genom att bära damsolglasögon eller damklockor. Här Gianluca Vacchi. Inte så lyckat i mitt tycke.
IMG_2911.PNG


Bilden på kapten är från en svunnen tid och han hade fortfarande sett manlig ut iklädd högklackade pums.
Jag är ju själv förespråkare av mindre ur, men tycker att det beror på klockans stil, bärarens handled och även till viss del vilken klädsel.
Med det sagt tycker jag även att du Rolfen bär för små klockor i relation till din handled.
Men dessa är bara mina egna tankar och smaken är som baken och each to hos own osv.
Har en Cartier Tank-hommage med samma mått som dom klassiska varianterna (23x31), och med Alpinan bredvid såg dom ut att bära lika stort ungefär. Hälsa din DuoPlan från mig! :D
Jokes aside, jag uppskattar din åsikt, men gillar att bära klockor omkring 30mm och tycker dom funkar fint på min handled. To each his own, som du sa!
Åh, och kan ju tillägga att favorit-Alpinan i min samling är 35mm. ;)
 

Rolfen

Rolex
Det är samma som italienska männen ibland försöker sig på genom att på så sätt framhäva hur manliga de är genom att bära damsolglasögon eller damklockor. Här Gianluca Vacchi. Inte så lyckat i mitt tycke.
IMG_2911.PNG


Bilden på kapten är från en svunnen tid och han hade fortfarande sett manlig ut iklädd högklackade pums.
Jag är ju själv förespråkare av mindre ur, men tycker att det beror på klockans stil, bärarens handled och även till viss del vilken klädsel.
Med det sagt tycker jag även att du Rolfen bär för små klockor i relation till din handled.
Men dessa är bara mina egna tankar och smaken är som baken och each to hos own osv.
Min handled är bara 22cm ;) Bär helst inte klockor över 36mm, sålde min Certina DS-2 för att den var för klumpig med sina 38mm. Men visst är det som vi säger i Göteborg: "Smaken är som röven - klöven". Det finns ju till och med folk som utan att skämmas kan gå omkring med en modern Breitling och liknande tefat på armen.
 

Calle med C

Panerai
@Strindberg , fina. Omega med fiskofläskbandet ser intressant ut.

Idag bär jag denna omega som min fars farfar fick i 50årspresent 1952. Den har legat "bortglömd" i en låda under längre tid. Men efter lite kärlek ( = våtslipning, puts och nytt band) kommer den nog bäras nästan dagligen framöver. I alla fall tills den dag jag lyckas köpa en fin 116200 .
/Daniel

Omegan slår Rollen du suktar efter! :)
 
Topp