• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
20171022_152730.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag försökte hitta några gamla reklamblad eller katalogbilder utan vidare succé. Det som tilltalar denna kombo är att bandet och luggarna mäter exakt 18.2mm och att bandet är ostoppat. Tror att kanske @Martin Lovasz kan hjälpa?
Håller med Calle med C och skulle tro att bandet är till en modernare DS från mitten av 90-talet men det är svårt att säga då det saknas reklamblad. Jag sålde en DS-3 från sent 70-tal med samma band, fast har varit osäker sedan dess om det verkligen var till den som original. Spännet var dock stulet så antagligen någon annan som ville ha spännet till en äldre DS.
 

differo

Cartier
Håller med Calle med C och skulle tro att bandet är till en modernare DS från mitten av 90-talet men det är svårt att säga då det saknas reklamblad. Jag sålde en DS-3 från sent 70-tal med samma band, fast har varit osäker sedan dess om det verkligen var till den som original. Spännet var dock stulet så antagligen någon annan som ville ha spännet till en äldre DS.

Hittade det reklambladet:
http://www.vintagecertinas.ch/img/prospekte/Prospekt1960fs02g.jpg
Tidigt sextiotal men spännet syns inte tyvärr. Inte exakt samma modell men boetten ser snarlik ut.
 

Martin Lovasz

Audemars
Hittade det reklambladet:
http://www.vintagecertinas.ch/img/prospekte/Prospekt1960fs02g.jpg
Tidigt sextiotal men spännet syns inte tyvärr. Inte exakt samma modell men boetten ser snarlik ut.
Är inte så säker på att det är ett läderband i den reklamen men liknar den du har helt klart. Det är att det är tryckt DS i lädret som gör mig tveksam men det är sådant här som gör det så himla kul att lista ut dessa saker och armband är inget som jag kunnat studera då det finns så lite referensmaterial.
 

differo

Cartier
Är inte så säker på att det är ett läderband i den reklamen men liknar den du har helt klart. Det är att det är tryckt DS i lädret som gör mig tveksam men det är sådant här som gör det så himla kul att lista ut dessa saker och armband är inget som jag kunnat studera då det finns så lite referensmaterial.

Håller med, en till sak på '+ sidan' är att lädret doftar 50 år gammalt minst:). Såg på vintagecertinas att du håller på och katalogiserar serienummer på gamla certinas, min har endast ref.nummer på insidan locket. Har du några tips hur man kan bestämma åldern i det fallet?
 

Martin Lovasz

Audemars
Håller med, en till sak på '+ sidan' är att lädret doftar 50 år gammalt minst:). Såg på vintagecertinas att du håller på och katalogiserar serienummer på gamla certinas, min har endast ref.nummer på insidan locket. Har du några tips hur man kan bestämma åldern i det fallet?
Om du tittar under svansen på paddan på baksidan så ser man ett tunt tunt serienummer ut mot kanten, ofta så tunt att man inte kan se alla siffror utan mikroskop och inte heller då alla gånger.
 

Martin Lovasz

Audemars
Oj, får ta min 10x lupp och försöka tyda nummer. Tack för tipset!
Jag har ägnat många timmar med att stirra på serienummer på DS och DS-2. :dead:

En annan sak som jag inte fått koll på är att din DS har en DS-2 krona och jag har också en DS med sådan krona plus att jag sett andra på nätet med samma krona och jag undrar om inte man kan ha använt det på de sista DS modellerna.
 

differo

Cartier
Jag har ägnat många timmar med att stirra på serienummer på DS och DS-2. :dead:

En annan sak som jag inte fått koll på är att din DS har en DS-2 krona och jag har också en DS med sådan krona plus att jag sett andra på nätet med samma krona och jag undrar om inte man kan ha använt det på de sista DS modellerna.

Ja, det kan nog vara så, har också sett likadana ds med sådan krona.
 

Rolfen

Rolex
Är inte så säker på att det är ett läderband i den reklamen men liknar den du har helt klart. Det är att det är tryckt DS i lädret som gör mig tveksam men det är sådant här som gör det så himla kul att lista ut dessa saker och armband är inget som jag kunnat studera då det finns så lite referensmaterial.
Även jag tror att band med DS tryckt är en modernare uppfinning. Har denna DS med detta band som jag tror är rätt.
BrunDS1.jpg


DSband.jpg


Vidare när det gäller spänne så är jag inte helt säker på att tidiga DS hade speciella spännen. Men denna typ är en tidig Certina variant och jag har sett den på en NOS DS-2 så kanske den även användes på DS.
DSspanne.jpg
 
Topp