• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Blev med vad som visade sig vara en alldeles underbar och helt (förutom en saknad verkskruv) kosher Tudor Oyster från 40-talet!

Enligt "min" urmakare (Börje på Gastons Ur i Göteborg) är verket ett ojusterat (unadjusted) verk tillverkat av Rolex. Efter ruckning pinnar den på med en gångavvikelse på +3 sek/dygn! Om man ställer den lodrätt på nattduksbordet med kl.12 nedåt!

Tycker mycket om den!

Vad jag vet är verket inte tillverkat av Rolex, men det vet tex China mer om. Det är en fin liten rackare! Välbyggda är dem med.

Sommrig Birka, dags för picnic och utflykt i dalarna! :)

photo 1.JPG
Ser 40-tal och brittiska spioner på sotiga tågstationer framför mig. Oklart varför :rolleyes:

Vad jag vet är verket inte tillverkat av Rolex, men det vet tex China mer om. Det är en fin liten rackare! Välbyggda är dem med.

Urverket är ett FHF 30-1, ommärkt till Tudor/Rolex cal 59. Att verket ursprungligen inte var justerat, berodde på att man kom billigare undan med en låg importavgift när klockorna exporterades till den Amerikanska marknaden.

udavy3a8.jpg

Nytillskottet i w.w.w. Mark x-samlingen idag:
Record kaliber 022k, kanske den vanligaste av "the dirty dozen"-klockorna, men samtidigt med det finaste av Records urverk.

Detta ex har "tyvärr" fått bytt minutvisare någon gång (dock med originalreservdel) som synes, men för övrigt i 100% originalskick. Men jag fastnade ändå för denna, lite kul med två olika "färger" på visarna på något sätt...

Skulle vara kul att se andras www-klockor här också, lägg gärna ut!

Skickat från min iPhone.

Tillbaka
Topp