• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

JesperO

Rolex
Kvällssol på flingan
C039CC47-DDDA-477A-95DE-78F3F963C22F.jpeg
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Roligt att du frågade, satt tidigare ikväll och fnulade men har inte fått till det. Har bestämt mig för att köpa ett bra filset och göra ett nytt försök. :)
Ha ha ha.... igår gav jag upp med de sletna filar jag hade hemma och åkte ned på Biltema och handlade två set med nålfilar (59:-/st), ett litet skruvstycke fick åckså följa med. Sedan gick det på nolltid.
 

Calle med C

Panerai
Hehe, ja, och jag var tvåa. Det är väl med största sannolikhet ett ihopplock liksom resten av dessa specialiteter från Mumbai. Billig boett, billigt verk och sedan en ommålad tavla
 

CalleT

Breitling
Hehe, ja, och jag var tvåa. Det är väl med största sannolikhet ett ihopplock liksom resten av dessa specialiteter från Mumbai. Billig boett, billigt verk och sedan en ommålad tavla

Ahright! Den är hittad hos någon släkting så ingen aning vart den kommit ifrån. Hoppas ej dom blåst denne :p Då blir det att köpa nytt!
 

CalleT

Breitling
Tyvärr är det ingen Oris precis som förgående påpekat. Här lite info kring fenomenet;
https://klocksnack.se/threads/oris-klocka.69967/#post-1783247
Appropå detta, du som verkar ha koll. Hemma hos farmor finns det en gammal omega som gammelmorfar köpt. Osäker på tidsperiod men sannolikt mellan 40-90 talet. Farmor hävdar att denna går igång när hon lyfter och rör på denna. Fanns det den typen av teknik på den tiden eller är det något annat som lurar henne? Känns som att sådan teknik borde vara rätt unik vid den tiden samt att det är en omega
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Appropå detta, du som verkar ha koll. Hemma hos farmor finns det en gammal omega som gammelmorfar köpt. Osäker på tidsperiod men sannolikt mellan 40-90 talet. Farmor hävdar att denna går igång när hon lyfter och rör på denna. Fanns det den typen av teknik på den tiden eller är det något annat som lurar henne? Känns som att sådan teknik borde vara rätt unik vid den tiden samt att det är en omega
Automatiska verk (som dras upp mekaniskt när du rör på klockan) kom och började bli vanligt på femtiotalet och då framför allt hos premiumtillverkare som Omega, så det kan mycket väl stämma. Oftast skyltades (skröts) det om det på tavlan: ”Automatic”.
Automatiska självuppdragande verk har dock funnits mycket längre än så; https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automatic_watch
 
Topp