• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Finfina klockor med MRP SA som boettleverantör (patent 503.305).
MRP har levererat boetter till flera bättre tillverkare så som Heuer, Breitling, Sinn mfl.
Finns mycket att läsa om du googlar på mrpsa och 503.305

Just det där exemplaret med full-lume tavla och trevliga visare tycker jag var otrolig lyckad. Grattis till ett fint köp! :)
Tack! Blir kul att läsa :)
 

Monk

Panerai
2-Faktor
11B90035-7368-4DDF-9CF2-6BB4A68D6D4A.jpeg

Omega Seamaster f300, 120 m. (Från 1975)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
D21F725F-9906-4816-86BD-66B18A792AA9.jpeg

Pjucken är i en egen divition, uret är udda, gatan är din... min saknar en 2a, men en nagelsax och lite Karlssons så....
Din är i alldeles för fint skick! Synd med index kl 2. Vet inte hur svårfixat det är iom att de sitter direkt på glasets insida. Finns faktiskt några som gillar dessa ur, blivit erbjuden rätt bra peng för min. Bra för att vara en batteridriven 90-talare dvs.
 

Pictor

Audemars
Din är i alldeles för fint skick! Synd med index kl 2. Vet inte hur svårfixat det är iom att de sitter direkt på glasets insida. Finns faktiskt några som gillar dessa ur, blivit erbjuden rätt bra peng för min. Bra för att vara en batteridriven 90-talare dvs.
Det blir nog inte lätt,seriös urmakare som inte hade sin bästa dag kladdade på den. Men men... trevlig klockdisign som ingen annan har plankat och som jag misstänker kan vara rätt fräck även om nått decennium. Tunnaste dykaren på sin tid. Bara det...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det blir nog inte lätt,seriös urmakare som inte hade sin bästa dag kladdade på den. Men men... trevlig klockdisign som ingen annan har plankat och som jag misstänker kan vara rätt fräck även om nått decennium. Tunnaste dykaren på sin tid. Bara det...
Jasså, hade jag inte riktigt koll på. Men 8 mm på tjockaste punkten och 120 m är inte dåligt. Du skulle ju så klart kunnat ta bort index kl 1, 4, 5 osv men det är kanske också lite synd. Största synden är dock att den verkar leva mycket i lådan. Dyker ju upp Recifes med söndriga länkar då och då om man söker donatorsdelar.
 

Husse

Patek
Yes, stämmer att det fanns 980 referenser med hellume tavla. Tex 980.032 med vanlig stålboett och sedan fanns det en variant med grön pvd och en med grå (sk pewter) pvd.
Har sett stålvarianten ny!
Funderade på den 1983, men blev ju den orange istället, 007, 005 med automat köpte jag inte heller...
Kul med grön PVD!
Älskar den kunskap som finns här, du är jätteduktig!
Man skulle kunna ha en samling med bara 980. serien... :)
PS om du stöter på en 007 med buckla på tavlan vid 11, då är det min gamla! :) DS
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
Jasså, hade jag inte riktigt koll på. Men 8 mm på tjockaste punkten och 120 m är inte dåligt. Du skulle ju så klart kunnat ta bort index kl 1, 4, 5 osv men det är kanske också lite synd. Största synden är dock att den verkar leva mycket i lådan. Dyker ju upp Recifes med söndriga länkar då och då om man söker donatorsdelar.
Kan höra med ”min” uris, han har ju jobbat hos Omega i 25-30 år med garantireparationer!
 

Pictor

Audemars
Jasså, hade jag inte riktigt koll på. Men 8 mm på tjockaste punkten och 120 m är inte dåligt. Du skulle ju så klart kunnat ta bort index kl 1, 4, 5 osv men det är kanske också lite synd. Största synden är dock att den verkar leva mycket i lådan. Dyker ju upp Recifes med söndriga länkar då och då om man söker donatorsdelar.
Tack för kicken!! Jag ska börja sondera terrängen. Jag hade en svart som jag köpte hos Ericson på 80talet just för att den var tunn och den otroligt ergonomiska vridringen. Mycket handfast känsla när man använde den. Klickljudet är inte dumt heller. Känns som om dom inte bara tänkte på formgivning.
 

Pictor

Audemars
Tack för kicken!! Jag ska börja sondera terrängen. Jag hade en svart som jag köpte hos Ericson på 80talet just för att den var tunn och den otroligt ergonomiska vridringen. Mycket handfast känsla när man använde den. Klickljudet är inte dumt heller. Känns som om dom inte bara tänkte på formgivning.
Kan höra med ”min” uris, han har ju jobbat hos Omega i 25-30 år med garantireparationer!
. Mycket generöst av dig Stroboman !!
 
Topp