• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Constellation
FE134FA6-3A98-4543-8C43-3ABE91552CE1.jpeg

Koppargilt från -38 i dag

1C8B6D2F-5B3C-472F-9A3D-14D3A5971B89.jpeg
Innebär det att man etsat bort den svarta färgen och fått fram minutindex m m på så vis istället för att trycka ovanpå det svarta? Har funderat på hur de gjort på min Multifort, också från 38 förresten. Där är det en ton som påminner om silver eller nickel. Har aldrig lyckats klura ut om den är bakgrund till det svarta eller tvärtom.
LVpUxMq.jpg

Innebär det att man etsat bort den svarta färgen och fått fram minutindex m m på så vis istället för att trycka ovanpå det svarta? Har funderat på hur de gjort på min Multifort, också från 38 förresten. Där är det en ton som påminner om silver eller nickel. Har aldrig lyckats klura ut om den är bakgrund till det svarta eller tvärtom.
LVpUxMq.jpg

Jag kan ha fel, men jag tror koppartavlan är lackad med shellack så den inte oxiderar, sän blev det svarta tryckt på? Correct me if I’m wrong...

Edit, gissar på at tavlan på din är aluminium

Jag har har ingen aning... @Aurum, kan du upplysa oss? Det här känns som ett område du skulle kunna ha snöat in lite på. :)
Kommer faktiskt inte ihåg om man först lade på något som gjorde att den svarta färgen inte fäste där texten skulle vara eller om man på något vis tryckte det svarta med hål där texten skulle vara. Klart är iaf att man lade på klarlack efteråt. Vi har ju även galvaniskt tryck som är lite intressant men det ser annorlunda ut och verkar endast ha använts en kort tid.

Blev lite inspirerad av @Highvalley Det får bli en Gruen idag.
IMG_20190902_084738.png
Fin! Hakar på tema nedsänkta index. En billig klocka men jag tycker den är riktigt trevligt med sin blanksvart tavla med index som, gissar jag, slipats eller frästs. Det är hittills min enda med den typen av tavla. Hoppas det blir fler framöver. Har sett några snygga.
h5UXA4I.jpg

Tillbaka
Topp