• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Jo jag vet, syftade på den "vanliga" som finns med några olika boetter. Men det är de stegade som är finast.
Samma här, när det finns mycket gods runt tavlan ser det snyggt ut. Finns ju flera exempel på det, bla den där "Komet" eller vad den hette som du köpte nyligen. Plus en del boetter från Omeg, Longines, Jaeger m.fl. För mig kittlar det när det är bulligt och tjockt eller platt och brett om jag ska generalisera.
Kometen har tyvärr inte heller så bred glasring, men den är lite stegad och är faktiskt väldigt förtjust i den. Omega har knappt några med tillräckligt bred glasring för mig.

Kometen har tyvärr inte heller så bred glasring, men den är lite stegad och är faktiskt väldigt förtjust i den. Omega har knappt några med tillräckligt bred glasring för mig.
Jag spekulerar i att de som är lite mindre, 33 mm osv, dels ger en känsla av större glasring även om tex Omegas fetluggade modeller har en ganska bred men/och platt glasring, jag känner att det är en synvilla. Mindre klockor med en kortare diameter på tavlan och och ett förhållande där glasringen är bredare än en 36 mm med större tavla, de upplevs större. Jag har en 34 mm Longines med 6 hack som upplevs som 36mm eller nästan större just pga den anledningen. Känner att jag förklarade lite dåligt, men du kanske fattade.
Edit: Postar en bild så man ser vad jag menar
fullsizeoutput_33f7.jpeg

Senast ändrad:
Jag spekulerar i att de som är lite mindre, 33 mm osv, dels ger en känsla av större glasring även om tex Omegas fetluggade modeller har en ganska bred men/och platt glasring, jag känner att det är en synvilla. Mindre klockor med en kortare diameter på tavlan och och ett förhållande där glasringen är bredare än en 36 mm med större tavla, de upplevs större. Jag har en 34 mm Longines med 6 hack som upplevs som 36mm eller nästan större just pga den anledningen. Känner att jag förklarade lite dåligt, men du kanske fattade.
Edit: Postar en bild så man ser vad jag menar
fullsizeoutput_33f7.jpeg
Den där Longinen är grym! Vad var det för ref på den nu igen?

Den där Longinen är grym! Vad var det för ref på den nu igen?
Pinsamt nog har jag inte kollat det, tänkte ta fram de olika boetterna jag har och kika lite, får återkomma i ärendet, håll till godo med bild på två liknande boetter, den högre lite äldre och ännu bulligare. Skulle tipp 40 tal på högra och tidigt 50 på vänstra. Någon har tyckta att det passar fint med en Omegakrona.
0FC8A6F6-8E2D-4758-846E-E6EC261087A5.png

Tillbaka
Topp