• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

DSC_0325~2.JPG

Aldrig sett en sekundvisare utan motvikt på denna typen av ur? Har du?
Jag menar nog att den ska se ut så med tanke på att den följer den inre sekundringen, men jag antar att du menar att den bör ha en motvikt i ”baken” sas, men behövs det när den är så kort? Jag tror faktiskt den är korrekt.

Edit: Jag kan vara beredd att vika mig, letade lite och såg samma sekund med motvikt. Dock ser jag inget brott eller antydan på att motvikten ska ha gått av, när jag luppar den.
Edit 2: Tog fram mikroskåpet, kan se att visaren inte tillverkats med motvikt iaf.

Senast ändrad:
Jag menar nog att den ska se ut så med tanke på att den följer den inre sekundringen, men jag antar att du menar att den bör ha en motvikt i ”baken” sas, men behövs det när den är så kort? Jag tror faktiskt den är korrekt.
Jag tror inte det. Du ser ingen ojämnhet där när du tittar närmare?

Är tavlan ommålad föresten?

Jag tror inte det. Du ser ingen ojämnhet där när du tittar närmare?

Är tavlan ommålad föresten?
Jag har ju sett motvikter som varit av, men ser ingenting här, visaren ser ut att ha tillverkats så här. Funderar lite på klockor som har en tydligare inre sekundring, får lite känslan av ”doktorsklocka”

Nej jag är ganska säker på att den inte är ommålad, dels ser det väldigt fint ut och starkaste skälet till att jag inte tror det är nog bakgrunden.

Jag har ju sett motvikter som varit av, men ser ingenting här, visaren ser ut att ha tillverkats så här. Funderar lite på klockor som har en tydligare inre sekundring, får lite känslan av ”doktorsklocka”

Nej jag är ganska säker på att den inte är ommålad, dels ser det väldigt fint ut och starkaste skälet till att jag inte tror det är nog bakgrunden.
Vad är detta?
A99E05DC-0A87-4F10-B0CB-58FD3D1FE2C3.jpeg

Ja det undrar jag också, såg ut som ngn typ av markering, jag ska ta en bättre i bild i dagsljus så kan vi borra i det. Vill gärna försöka få fram mer info om klockan så jag uppskattar din feedback.
Är misstänksam då ommålade klockor har ofta denna standardskala på tavlan. Det jag markerade här ovan ser ut som något som av misstag hängt med stämpeldynan vid tryck. Jag kan inte just Universal så vet inte med säkerhet att det är fel även om jag inte förstår hur detta tryck skulle ha kunnat få lämna fabriken.

Är misstänksam då ommålade klockor har ofta denna standardskala på tavlan. Det jag markerade här ovan ser ut som något som av misstag hängt med stämpeldynan vid tryck. Jag kan inte just Universal så vet inte med säkerhet att det är fel även om jag inte förstår hur detta tryck skulle ha kunnat få lämna fabriken.
Den är inte ommålad men den ser ut att ha blivit tvättad eller fått in fukt, de bokstäverna du ser är ”Automatic” som har runnit ner och fastnat där nere. Sen har den spår av oxidering runt alla index samt fuktfläckar på tavlan.
2D932D9D-1E29-4DB8-B897-8D840A03F2E4.jpeg

Den är inte ommålad men den ser ut att ha blivit tvättad eller fått in fukt, de bokstäverna du ser är ”Automatic” som har runnit ner och fastnat där nere. Sen har den spår av oxidering runt alla index samt fuktfläckar på tavlan.
Jag hade också förväntat mig en motvikt på sekundvisaren, men den där ser ju ut att vara helt i sin ordning! :)

• Like
Reactions: JLW
Intressant, har du hittat nån riktig bild på fler med samma tavla?

Tillbaka
Topp