Riktigt fin! Han gjorde ett kanonjobb där urmakarnHar lite svårt att ta av mig denna sedan den kom tillbaka från service![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt fin! Han gjorde ett kanonjobb där urmakarnHar lite svårt att ta av mig denna sedan den kom tillbaka från service![]()
![]()
Vackert ur!Har lite svårt att ta av mig denna sedan den kom tillbaka från service![]()
![]()
Du hör ju själv, vi bara skriker efter en action-bild i kvällning med belysningen tänd, basta!
Vilken kul klocka! Tack för historiken och fina bilder!Orient Flash från 1964.
![]()
Normalt postar jag bara en bild på dagens klocka men tror den här behöver en förklaring och tar några bilder till.
1964 var det dom olympiska spelen i Tokyo och dom japanska klocktillverkarna ville visa framfötterna för världen och kom med en hel del nya
modeller och det här är en av dom från Orient.
Klockan har ett helt vanligt manuellt verk men även ett batteri som ligger ovanpå och gör att man kan tända lampan som sitter högst upp under
glasringen vid 12 med ett enkelt tryck på knappen vid 2.
Det konstiga facetterade glaset ska hjälpa till att sprida ljuset över tavlan är det tänkt när man pressar in knappen klockan 2.
Antagligen den enda manuella klockan med batteri, väldigt Orientskt.
![]()
Boetten är som en vanlig klocka vid tiden men allt blir riktigt tjockt med det höga glaset och glasringen och det extra bulliga baklocket med plats
för ett rejält 3V batteri.
14 mm är riktigt klumpigt för en enkel manuell klocka utan någon vattensäkerhet.
![]()
BBB, Battery Bubble Back.
![]()