• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

407C3CBC-8FC9-46BE-A7C2-7D7C9B39AA03.jpeg

Riktigt snygg, är väl rätt ovanligt att de bara står Turler, har mest sett Omega branded Turler.
Türler brandade ju alla möjliga, Longines (som här), IWC, Omega, Eterna, Longines, Certina. JLC. Tror att dubbelbrandat är det vanligaste när det är stora serier, då tar man bara en tavla och målar dit Türler på en std-tavla. Deras egna linjer utan co-branding är då i det billigare segmentet.
Men tidigare (här 1925) tror jag att det var relativt vanligt att man körde utan klocktillverkaren på tavlan? men jag är ingen expert..

tjusig! Vad är det för ref och år på den? :)

Tack - det är en 166.0324 det vill säga en Omega utbytesboett. Hela klockan är ett ihopplock. Verket är ett cal. 565 och resten är original utbytesdelar. De kallas ibland "Watchco Seamaster 300" eller andra kombinationer med "Watchco". Beror på att det var en firma som hette det som gjorde dem populära. Min är ingen Watchco utan bitarna beställdes och samlades ihop av en svensk entusiast. Det är helt enkelt en Omega, gjord på nya (förutom verket) Omega-delar för att se ut att vara en mitten 60-tals Seamaster 300, 166.024.

De är svåra att förklara... Det är en Omega - det är det ingen tvekan om. Skulle du ha ett 565-verk som suttit i en Seamaster 300 skulle det vara en just sådan men med utbytesboett och vridring. Men när 565-verket kommer från någon annan modell blir det mer komplicerat. De kostar idag en bra slant - jag har inte hängt med på ett tag men jag tror det senaste jag såg var runt 30`.

Jag har den för att det är en bra vintage looking beater. Ett klassiskt dykur som jag inte behöver vara rädd för att använda.

30528363912_e1669a821b_b.jpg

36062989546_3daff8aee8_b.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp