Cool!
....men lite gooofy!?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Cool!
Tack själv, härligt att du uppskattar de skönt mögliga på en tuff bruksklocka. Bra bandmatchning också
Grym, vad är det för material?En art deco-kompis från 1949
Det är roséguld på stål. Snygg på bild men tunn boett på 35 mm känns stort när man vanligen bär 28-33 mm!Grym, vad är det för material?
Min är ref 2638, är din samma?
Jag ska dubbelkolla ref nummer sen, jag kan ha blandat ihop siffrornaDet är roséguld på stål. Snygg på bild men tunn boett på 35 mm känns stort när man vanligen bär 28-33 mm!
Ref 2584 vad det verkar. Långt ifrån expert men när jag googlar är det möjligen så att din också är en 2584?
Självklart, så är det!Jag ska dubbelkolla ref nummer sen, jag kan ha blandat ihop siffrorna
Ja de är relativt stora och tunna faktiskt, iaf om man är van med de något senare 50-tals tjockis Seamaster.
Edit: har googlat lite och antagligen har 2584 centrumsekund och 2638 subsekund. Hittar iaf flera 2638 som liknar min.
Håller med om att dina visare inte är lika roliga, är dina index målade? Dvs ingen lysmassa?Självklart, så är det!
Tycker dina visare passar bättre. Svärdvisare blir för mycket 50-tal och skär sig lite mot utseendet på tavlan.
Målade siffror och applicerade index på min, dvs ingen lysmassa.Håller med om att dina visare inte är lika roliga, är dina index målade? Dvs ingen lysmassa?
Tycker isåfall att kanske leaf-hands borde passat bättre på din vilket flertalet omega ju använde under denna tid, vet du om dina är original?
Tack!Tack själv, härligt att du uppskattar de skönt mögliga på en tuff bruksklocka. Bra bandmatchning också
Haha på vilket sätt?Cool!
....men lite gooofy!?
Tavlan är med största sannolikhet klantigt ommålad alternativt har bokstäverna flutit runt i vätska...Haha på vilket sätt?
Asså vätska har ju kommit in och skulle säga att texten är utsmetad/utsuddad därför. Visarna har jag ingen aning om men stämmer säkert!Tavlan är med största sannolikhet klantigt ommålad alternativt har bokstäverna flutit runt i vätska...
Visarna hittar man på andra Enicars men har aldrig sett det på denna modell förut....
Klockan borde se ut som denna:
Har du bilder på baksida och verk med?
Lägg upp den på Enicar-sidorna kan vi kika vidare där!
Jag har antagit att tavlan varit original men är heller inte så duktig på just Enicar ska jag erkänna.Asså vätska har ju kommit in och skulle säga att texten är utsmetad/utsuddad därför. Visarna har jag ingen aning om men stämmer säkert!
@hejsam kanske vet mer?
Det är inget tokfel på tavlan, men någon har likt Mr Bean försökt reparera en skadad tavla.Asså vätska har ju kommit in och skulle säga att texten är utsmetad/utsuddad därför. Visarna har jag ingen aning om men stämmer säkert!
@hejsam kanske vet mer?
Du är bra på Enicar så jag litar på att texten inte är okej, sen om det är någon som målat om den, någon som försökt tvätta tavlan eller om det bara är pga tavlan är fuktskadad kan jag inte svara på.Det är inget tokfel på tavlan, men någon har likt Mr Bean försökt reparera en skadad tavla.
Det verkar vara ENICAR-texten som är goofy, loggan och Sherpa-texten ser ok ut.
Visarna är mest troligt från en annan Enicar och har av någon anledning bytts ut efter en reparation, vilket inte är ovanligt då alla Enicar-modeller i princip var moduluppbyggda så många komponenter passar på flera klock-modeller. Det hade därför vart lite intressant att se kronan, baksidan, insida locket och vilket verk som sitter i för att avgöra att detta inte är ett franken-ur!
Kul att se och baksidan som ser helt korrekt ut! Enicar har ju oftast en bajonettfattning på Compressor-boetterna och ett eget Brevet nummer men du öppnar denna genom att vrida den med den vinkel som bildas mellan den ingraverade 1:an och 0:an och sedan är botten lös. Däremot kan de vara tröga så rätt Enicar-verktyg för locket är att föredra för att inte förstöra locket. 1:an ska vid stängt lock peka mot kronan.Du är bra på Enicar så jag litar på att texten inte är okej, sen om det är någon som målat om den, någon som försökt tvätta tavlan eller om det bara är pga tavlan är fuktskadad kan jag inte svara på.
Baksida och krona ser ut såhär, jag själv vågade inte öppna den pga de lite krångliga baklocket i dessa kompressor boetter. Så jag vet vad det är för verk som sitter i.
Har hittat några till med samma visare som denna, men även hittat dessa visare på andra modeller.
Jag tycker nog främst att det är ”E”:et och ”N”:et i Enicar som inte är okey. Resten tycker jag ser okey ut. Om man jämför med de andra.Det är inget tokfel på tavlan, men någon har likt Mr Bean försökt reparera en skadad tavla.
Det verkar vara ENICAR-texten som är goofy, loggan och Sherpa-texten ser ok ut.
Visarna är mest troligt från en annan Enicar och har av någon anledning bytts ut efter en reparation, vilket inte är ovanligt då alla Enicar-modeller i princip var moduluppbyggda så många komponenter passar på flera klock-modeller. Det hade därför vart lite intressant att se kronan, baksidan, insida locket och vilket verk som sitter i för att avgöra att detta inte är ett franken-ur!
Här är mina två som referens, den ena med originaltavla och den andra med vad som kan vara en servicetavla.Kul att se och baksidan som ser helt korrekt ut! Enicar har ju oftast en bajonettfattning på Compressor-boetterna och ett eget Brevet nummer men du öppnar denna genom att vrida den med den vinkel som bildas mellan den ingraverade 1:an och 0:an och sedan är botten lös. Däremot kan de vara tröga så rätt Enicar-verktyg för locket är att föredra för att inte förstöra locket. 1:an ska vid stängt lock peka mot kronan.
Texten "BaNS" visar att det är en Seapearl-boett helt i rostfritt, vattentät till 200 m och med svepande sekund!
Som jag sa så är visarna Enicars och satt på en hel del modeller men jag hade inte sett den på en sån här Sherpa förut men du hittade ju en till bild så det kan mycket väl stämm!
Precis!Jag tycker nog främst att det är ”E”:et och ”N”:et i Enicar som inte är okey. Resten tycker jag ser okey ut. Om man jämför med de andra.