• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Tack @hejsam !
D0515AE8-D7DC-4F4F-9579-98AC9B72577A.png

Ber om ursäkt för dålig T-bane bild...
Cool! :cool:
....men lite gooofy!? 🤔

Det är roséguld på stål. Snygg på bild men tunn boett på 35 mm känns stort när man vanligen bär 28-33 mm!

Ref 2584 vad det verkar. Långt ifrån expert men när jag googlar är det möjligen så att din också är en 2584?
Jag ska dubbelkolla ref nummer sen, jag kan ha blandat ihop siffrorna :)
Ja de är relativt stora och tunna faktiskt, iaf om man är van med de något senare 50-tals tjockis Seamaster.

Edit: har googlat lite och antagligen har 2584 centrumsekund och 2638 subsekund. Hittar iaf flera 2638 som liknar min.

Senast ändrad:
Jag ska dubbelkolla ref nummer sen, jag kan ha blandat ihop siffrorna :)
Ja de är relativt stora och tunna faktiskt, iaf om man är van med de något senare 50-tals tjockis Seamaster.

Edit: har googlat lite och antagligen har 2584 centrumsekund och 2638 subsekund. Hittar iaf flera 2638 som liknar min.
Självklart, så är det!

Tycker dina visare passar bättre. Svärdvisare blir för mycket 50-tal och skär sig lite mot utseendet på tavlan.

Självklart, så är det!

Tycker dina visare passar bättre. Svärdvisare blir för mycket 50-tal och skär sig lite mot utseendet på tavlan.
Håller med om att dina visare inte är lika roliga, är dina index målade? Dvs ingen lysmassa?
Tycker isåfall att kanske leaf-hands borde passat bättre på din vilket flertalet omega ju använde under denna tid, vet du om dina är original?

Håller med om att dina visare inte är lika roliga, är dina index målade? Dvs ingen lysmassa?
Tycker isåfall att kanske leaf-hands borde passat bättre på din vilket flertalet omega ju använde under denna tid, vet du om dina är original?
Målade siffror och applicerade index på min, dvs ingen lysmassa.
Svärdvisare förekommer på både 2584 och 2638 ser jag nu, och vanligast när tavlan drar mot 50-tal. Är väl en övergångsperiod. Blandningen av art deco, vilket är sent för att vara slutet av 40-talet, och svärdvisare, som för mig är typiskt 50-tal, blir just en blandning. Säkert original, och synd att byta. Bättre byta hela klockan i så fall :)

Haha på vilket sätt?
Tavlan är med största sannolikhet klantigt ommålad alternativt har bokstäverna flutit runt i vätska...

Visarna hittar man på andra Enicars men har aldrig sett det på denna modell förut....

Klockan borde se ut som denna:
813C73B3-79FC-4289-9835-AC4166448A8D.jpeg

Har du bilder på baksida och verk med?
Lägg upp den på Enicar-sidorna kan vi kika vidare där! 🤗

Tavlan är med största sannolikhet klantigt ommålad alternativt har bokstäverna flutit runt i vätska...

Visarna hittar man på andra Enicars men har aldrig sett det på denna modell förut....

Klockan borde se ut som denna:
813C73B3-79FC-4289-9835-AC4166448A8D.jpeg

Har du bilder på baksida och verk med?
Lägg upp den på Enicar-sidorna kan vi kika vidare där! 🤗
Asså vätska har ju kommit in och skulle säga att texten är utsmetad/utsuddad därför. Visarna har jag ingen aning om men stämmer säkert!
@hejsam kanske vet mer?

Senast ändrad:
Asså vätska har ju kommit in och skulle säga att texten är utsmetad/utsuddad därför. Visarna har jag ingen aning om men stämmer säkert!
@hejsam kanske vet mer?
Jag har antagit att tavlan varit original men är heller inte så duktig på just Enicar ska jag erkänna.
Det är ju uppenbart att fukt tagit sig in så möjligtvis har den även tagit med en del av trycket är min gissning.

Visarna kan jag inte uttala mig om heller då jag som sagt inte kan Enicar.

Visar det sig att tavlan inte är okej eller att jag på något sätt beskrivit klockan fel tar jag såklart tillbaka klockan!

@hejsam kanske vet mer?
Det är inget tokfel på tavlan, men någon har likt Mr Bean försökt reparera en skadad tavla.
Det verkar vara ENICAR-texten som är goofy, loggan och Sherpa-texten ser ok ut.

Visarna är mest troligt från en annan Enicar och har av någon anledning bytts ut efter en reparation, vilket inte är ovanligt då alla Enicar-modeller i princip var moduluppbyggda så många komponenter passar på flera klock-modeller. Det hade därför vart lite intressant att se kronan, baksidan, insida locket och vilket verk som sitter i för att avgöra att detta inte är ett franken-ur! ;)

Det är inget tokfel på tavlan, men någon har likt Mr Bean försökt reparera en skadad tavla.

Visarna är mest troligt från en annan Enicar och har av någon anledning bytts ut efter en reparation, vilket inte är ovanligt då alla Enicar-modeller i princip var moduluppbyggda så många komponenter passar på flera klock-modeller. Det hade därför vart lite intressant att se kronan, baksidan, insida locket och vilket verk som sitter i för att avgöra att detta inte är ett franken-ur! ;)
Du är bra på Enicar så jag litar på att texten inte är okej, sen om det är någon som målat om den, någon som försökt tvätta tavlan eller om det bara är pga tavlan är fuktskadad kan jag inte svara på.

Baksida och krona ser ut såhär, jag själv vågade inte öppna den pga de lite krångliga baklocket i dessa kompressor boetter. Så jag vet vad det är för verk som sitter i.
IMG_8847.JPG
IMG_8848.JPG

Har hittat några till med samma visare som denna, men även hittat dessa visare på andra modeller.
0.jpeg
IMG_8922.jpg

Du är bra på Enicar så jag litar på att texten inte är okej, sen om det är någon som målat om den, någon som försökt tvätta tavlan eller om det bara är pga tavlan är fuktskadad kan jag inte svara på.

Baksida och krona ser ut såhär, jag själv vågade inte öppna den pga de lite krångliga baklocket i dessa kompressor boetter. Så jag vet vad det är för verk som sitter i.
IMG_8847.JPG
IMG_8848.JPG

Har hittat några till med samma visare som denna, men även hittat dessa visare på andra modeller.
0.jpeg
IMG_8922.jpg
Kul att se och baksidan som ser helt korrekt ut! Enicar har ju oftast en bajonettfattning på Compressor-boetterna och ett eget Brevet nummer men du öppnar denna genom att vrida den med den vinkel som bildas mellan den ingraverade 1:an och 0:an och sedan är botten lös. Däremot kan de vara tröga så rätt Enicar-verktyg för locket är att föredra för att inte förstöra locket. 1:an ska vid stängt lock peka mot kronan.

Texten "BaNS" visar att det är en Seapearl-boett helt i rostfritt, vattentät till 200 m och med svepande sekund! :bookworm:

Som jag sa så är visarna Enicars och satt på en hel del modeller men jag hade inte sett den på en sån här Sherpa förut men du hittade ju en till bild så det kan mycket väl stämm! 👍

Jag tycker nog främst att det är ”E”:et och ”N”:et i Enicar som inte är okey. Resten tycker jag ser okey ut. Om man jämför med de andra.

Kul att se och baksidan som ser helt korrekt ut! Enicar har ju oftast en bajonettfattning på Compressor-boetterna och ett eget Brevet nummer men du öppnar denna genom att vrida den med den vinkel som bildas mellan den ingraverade 1:an och 0:an och sedan är botten lös. Däremot kan de vara tröga så rätt Enicar-verktyg för locket är att föredra för att inte förstöra locket. 1:an ska vid stängt lock peka mot kronan.

Texten "BaNS" visar att det är en Seapearl-boett helt i rostfritt, vattentät till 200 m och med svepande sekund! :bookworm:

Som jag sa så är visarna Enicars och satt på en hel del modeller men jag hade inte sett den på en sån här Sherpa förut men du hittade ju en till bild så det kan mycket väl stämm! 👍
Här är mina två som referens, den ena med originaltavla och den andra med vad som kan vara en servicetavla.

Bilagor

• IMG_20201205_152913.jpg
    IMG_20201205_152913.jpg
    448.3 KB · Visningar: 18
  • IMG_20201205_152934.jpg
    IMG_20201205_152934.jpg
    790.2 KB · Visningar: 19
  • IMG_20201122_192057.jpg
    IMG_20201122_192057.jpg
    247 KB · Visningar: 16
  • IMG_20201122_191807.jpg
    IMG_20201122_191807.jpg