• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Saturnday hela dagen idag och det firas självklart med en Enicar!
En Sherpa Super-DIVETTE MKII blir dagens val! 🪐 🌠 🪐 🌠 🪐 🌠 🥂 🤗
A5514202-0FC9-4AFC-91BC-AA42206AFDFF.jpeg

Oj vilket speciellt taveltryck. Det är ett originaltryck eller?
Hej Aurum och tack för feedback, jag tycker också den är mycket speciell.
Jag "hoppas" naturligtvis att det är original MEN är som tidigare sagt ingen expert av din kaliber..... Tittar jag med en 10x så ser tavlan ut att vara original, men efter snart 65 år kanske den blivit omtryckt under 60-talet utan att (i alla fall jag) kan upptäcka det :(
Vore dock oerhört trevligt och förmånligt för mig (och kanske även andra här på tråden) om du kunde säga vad jag ska titta efter för att fastställa originaliteten i trycket? Jag kan också försöka fota speciella områden via 10x luppen och lägga ut här för att hjälpa till i identifieringen.

Gäller även Rosegulden Ref 2395-3, Cal 28, ca 1945 som vi snackat om tidigare. Har lusläst och tittat på bilder (1000-tals sidor) under julhelgen och faktiskt hittat 2 bilder som jag tycker ser exakt ut som min, men igen, jag har inte samma erfarna öga som du :)
Tittar jag på min tavla med 10x så ser jag ingen skillnad i kvalitet mellan tavla och logga, ser ut att vara gjorda samtidigt. Men kan ju i och för sig även det ha varit på 50-talet??

Tack för att du tar dig tid ;)

Senast ändrad:
@Da Vinci ” En riktigt fin nära släkting :) :) vet du om din tavla är original?? Tror min är ommålad :(

Släng gärna upp en bild på din. Jättesvårt att säga om tavlan är renoverad. Jag önskar jag visste helt säkert, isf har det svarta fräschats upp. Den stämmer stilistiskt med hur de ska se ut till skillnad från en del andra powermatic nautilus (samma ref) jag sett, som definitivt renoverats till det sämre.
Här är min bredvid en annons från tiden.

Bilagor

• 4EBEFA8E-A711-4E5E-B4D5-1532D9E9DE0D.jpeg
    4EBEFA8E-A711-4E5E-B4D5-1532D9E9DE0D.jpeg
    536.7 KB · Visningar: 24
Tillbaka
Topp