• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

2996B0F5-A12E-442B-9A5A-2A573EDF7044.jpeg

WaterproofWednesday påkallar regngudarna som förser oss med väl mycket nederbörd just nu men då passar det perfekt att navigera dagen med en Sherpa GMT som med sin SuperCompressor-boett och inhouse Supertest-verk med 30 stenar tryggt guidar oss i tiden....eller i alla fall när den var ny 1960! 😆 🌧️

⌚Enicar Sherpa GMT Supertest

IMG_0476.jpg

IMG_0468.jpg
IMG_0472.jpg
s-l1600-4.jpg

Ny GF-länk till mina kronografer. Passar den bättre på Bovet eller Eterna? Jag har också en GF bead of rice. Grundtanken var att köra oystern på den svarta tavlan.

55C5949D-AA5C-4E61-8B4C-CE92FD2F03AD.jpeg
BC24CA24-A59B-40C7-919C-161FB16342AA.jpeg

För all del så kan man ju variera. :)
Jag tycker den länken är för smal får båda de två boetterna som är rätt kraftiga, hade nog passat bättre till en mer slimmad sportklocka.
Är BOR länken också mycket smalare än ändlänkarna? Annars röstar jag på den!

Jag tycker den länken är för smal får båda de två boetterna som är rätt kraftiga, hade nog passat bättre till en mer slimmad sportklocka.
Är BOR länken också mycket smalare än ändlänkarna? Annars röstar jag på den!
Nästan alla länkar från denna era är smala 16mm. Väldigt sällan de breddar ut bredare eller är bredare överlag.

Nästan alla länkar från denna era är smala 16mm. Väldigt sällan de breddar ut bredare eller är bredare överlag.
Ja visst var det ovanligt med breda länkar på 40-talet även om det fanns de som var 18mm och inte bara vid ändlänkarna även då, inte så konstigt med tanke på att denna storlek på uren också var rätt ovanliga.
Men jag hade nog hellre satt på en senare 50 eller 60-tals länk som harmoniserar bättre med storleken på boetten, men det är ju min åsikt.

Ja visst var det ovanligt med breda länkar på 40-talet även om det fanns de som var 18mm och inte bara vid ändlänkarna även då, inte så konstigt med tanke på att denna storlek på uren också var rätt ovanliga.
Men jag hade nog hellre satt på en senare 50 eller 60-tals länk som harmoniserar bättre med storleken på boetten, men det är ju min åsikt.
Föredrar att hålla det tidstypiskt. Den senaste oystern jag såg som breddar ut till 18mm gick på 4500usd. Lite för mycket pengar för min lilla plånbok. :)

Sedan så såg mycket ut så här på den tiden. Like it or not. Jag gillar iaf att ha möjligheten att sätta dem på länk då och då. Men each to their own.

Föredrar att hålla det tidstypiskt. Den senaste oystern jag såg som breddar ut till 18mm gick på 4500usd. Lite för mycket pengar för min lilla plånbok. :)

Sedan så såg mycket ut så här på den tiden. Like it or not. Jag gillar iaf att ha möjligheten att sätta dem på länk då och då. Men each to their own.
Håller med @hejsam om bredden. Om tidstypisk länk såg ut sådär så skulle jag hålla mig till tidstypiskt läderband.

Tillbaka
Topp