• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

FunkyWatchFriday idag så klart och det här är en given och hyfsat funkig kandidat!
Svensk dagskiva, dubbla bredder på originalbandet och Enicars första och egna quartzverk, galet! 🤪 🪐

⌚Enicar SUPER QUARTZ
IMG_0512.jpg

IMG_0515.jpg

IMG_0506.jpg
IMG_0508.jpg
IMG_9243.jpg

Lyssna inte på alla haters!😉
Tyckte länken passade grymt på Eternan.
Jag frågade bara vad folk tyckte. Helt okej att inte gilla. Jag är nöjd och jag tror det är relativt rätt tidstypiskt. Jag har hellre en GF-länk från 40-talet än en senare, mer modern länk som för vissa ser bättre ut 2021. Jag förstår hur de tänker. :)

Håller med. Den sitter kalas på Eternan. Tack!

Jag frågade bara vad folk tyckte. Helt okej att inte gilla. Jag är nöjd och jag tror det är relativt rätt tidstypiskt. Jag har hellre en GF-länk från 40-talet än en senare, mer modern länk som för vissa ser bättre ut 2021. Jag förstår hur de tänker. :)

Gillar stilen fast jag tycker det är lite fult. Nästa nivå upp på fulhetsskalan är Bamboo/bonklip. Jagar ett till min BB i guld, vet att de finns och missat två så det är väl bara en tidsfråga innan jag lyckas.

Gillar stilen fast jag tycker det är lite fult. Nästa nivå upp på fulhetsskalan är Bamboo/bonklip. Jagar ett till min BB i guld, vet att de finns och missat två så det är väl bara en tidsfråga innan jag lyckas.
Finns grader i helvetet. ;)

20mm-band såg ut så där på 40-talet.

(Annons från 1947)
CD5A98E1-3DDC-41C4-8293-101D053193A8.jpeg

Det ser dock bättre ut med bredare länk som på tex denna. Här ska man dock veta att även om klockan är från 40-talet så är länken stämplad -59. Det sagt så kanske det finns bredare länkar så tidigt men de är isåfall väldigt, väldigt ovanliga. Den senare GF-länken på rekordpateken är inte heller särdeles vanlig. Men den finns iaf.

4C9EA47D-B17D-4EBB-BDB6-E6A40C31E914.jpeg

Finns grader i helvetet. ;)

20mm-band såg ut så där på 40-talet.

(Annons från 1947)
CD5A98E1-3DDC-41C4-8293-101D053193A8.jpeg

Det ser dock bättre ut med bredare länk som på tex denna. Här ska man dock veta att även om klockan är från 40-talet så är länken stämplad -59. Det sagt så kanske det finns bredare länkar så tidigt men de är isåfall väldigt, väldigt ovanliga. Den senare GF-länken på rekordpateken är inte heller särdeles vanlig. Men den finns iaf.

4C9EA47D-B17D-4EBB-BDB6-E6A40C31E914.jpeg
Jo, vet att tidiga stållänkar var smala. Har dock inte stenkoll på vilka som är 40 och 50-tal, svårt att veta i efterhand på typ alla länkar utom GF som hade årsstämpel. Tidiga guldlänkar som specialgjordes till befintliga boetter var väl dock oftast i fullbredd så handlade nog mer om att det var kostnadseffektivt än mode. Men det är ju endast ren spekulation från min sida.

• Like
Reactions: Per
Har testat bonklip på min Longines, älskade det inte. Men för mig milsvitt bättre än länk smalare än bandhornsredden, en av mina pet peeves.

Grejen med raka länkar är att spännet är lika brett som länken. Duh! ;)

Och jag har iaf inte sprungit på många vintage-länkar med bredare spänne än 16mm. Så det är som det är även om raka endlinks kan vara alltifrån smala till 20mm.

Länkar som breddar ut mot bredare infästning finns men det är i mina ögon ett klart senare påfund som man börjar se under 50-talet.

Grejen med raka länkar är att spännet är lika brett som länken. Duh! ;)

Och jag har iaf inte sprungit på många vintage-länkar med bredare spänne än 16mm. Så det är som det är även om raka endlinks kan vara alltifrån smala till 20mm.

Länkar som breddar ut mot bredare infästning finns men det är i mina ögon ett klart senare påfund som man börjar se under 50-talet.
Denna skall vara från 1945, har du koll på när GF började tillverka dessa? Sitter rätt ofta på BB.
1630066243647.png

Lämpligare tråd för bandsnack? :) Tänker lika delar att det är bra om så intressant information som framkommit hittills sparas i rätt ämnestråd.

Denna skall vara från 1945, har du koll på när GF började tillverka dessa? Sitter rätt ofta på BB.
1630066243647.png
Ingen aning. Är de 18/16 eller mindre? Tänker spontant att claspet på dem kan vara mer 14mm och att de då är mer 16mm breda vid luggarna.

Edit: Hittar liknande här. Denna är uppenbarligen från 1955. Det sagt så fanns de tydligen också långt tidigare. Detta är den som såldes för 4500usd. Så de är knappast vanliga. :)

A7A19140-F542-4A0D-BFBD-159ADC2FD878.jpeg

Senast ändrad:

Jag vet. Det var ett försök till komik.😅

• Like
Reactions: Per
Tillbaka
Topp