• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

ENICAR Sherpa

4FA7A84C-A924-4A51-8496-4442B889D756.jpeg

Hur har du kommit fram till det?

Jag har en liknande och har iof inte efterforskat efter något årtal men design och tex applicerad logga känns väldigt mycket 50-tal för mig.
259AAAB2-D7F6-46CF-B6C5-1F1D48758631.jpeg
Ja det är vad farsan sagt. Han kanske yrar iofs hehe men när jag hämtade ut den efter service så frågade jag urmakaren om vad han trodde och han gissade på tidigt 40-tal. Farfar var urmakare så det är lite extra kul.

Ja det är vad farsan sagt. Han kanske yrar iofs hehe men när jag hämtade ut den efter service så frågade jag urmakaren om vad han trodde och han gissade på tidigt 40-tal. Farfar var urmakare så det är lite extra kul.
Jag har tyvärr inte hittat någon tillförlitlig databas där man kan utlöäsa årtal utifrån serienumret hos Lemania, min har iaf serienummer 1454' och ett cal 3000. Är iallafall rätt säker på att varken din eller min är från tidigt 40-tal, möjligtvis sent 40-tal men troligen 50-tal. Detta utifrån hur Lemania och andra märken såg ut i början av 40-talet.

Bild nyss tagen under starkt lysrör bara för att det blir roligare med bilder :)
IMG_5189.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp