• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Klassisk Kanji-Seiko idag.
Årtal: 1983
IMG_20230413_091242_710.jpg

Efter lite input från bl.a. @Aurum så låter jag boetten behålla sin patina så länge! Ca 90 års patina är ju något extra 🤓!
Finns ett mellanting där man kan putsa lite på hörn så den får ett naturligt slitet/blankt utseende. Det är ju egentligen silvers största charm/vinst för mig, Men då skall det ju helst finnas ytmönster eller liknande. Man behöver iaf inte stressa fram något.

Finns ett mellanting där man kan putsa lite på hörn så den får ett naturligt slitet/blankt utseende. Det är ju egentligen silvers största charm/vinst för mig, Men då skall det ju helst finnas ytmönster eller liknande. Man behöver iaf inte stressa fram något.
Ja, det gör sig ju bättre när det finns ett mönster som lyfts fram av kontrast mellan putsat och oxiderat. Som på min Vulcain eller Niello-Doxa.

Bilagor

• 90353BDB-F9F7-47B2-889E-07217CB4C036.jpeg
    90353BDB-F9F7-47B2-889E-07217CB4C036.jpeg
    635.8 KB · Visningar: 5
  • 3E2F030D-4889-45AE-A2BD-A2A15EE1F7FB.jpeg
    3E2F030D-4889-45AE-A2BD-A2A15EE1F7FB.jpeg
    66.5 KB · Visningar: 5
Snyggt! Min fick-foton blir aldrig så där fina! Mest skrynkligt tyg och dito hud;-)
Tack. 😀
Skrynklig hud är ändå en naturlig del av livet som kommer med åren. Jeans brukar inte vara särskilt skrynkliga.

Vad det gäller armbandsuret gillar jag att det är gammalt(50-tal?) och känns rejält att dra upp(mycket motstånd) men ändå mjukt och jämnt. Bandet har skurits ned en aning av tidigare KS-ägare för att få plats mellan de tjockt tilltagna bandhornen. Min enda trehandsmanuella med subsekund gör den lite unik för mig. Den är även riktigt tyst vilket jag uppskattar. Patinan på boetten ger den karaktär och gör att jag gärna använder den till vardags.
Även de utbytta visarna samt det blygsamma priset gör att den känns som en bra bruksvintageval. Nu blev det någon slags minirecension. Ursäkta för "off-topic" 🙃
20230414_132313.jpg

Tack. 😀
Skrynklig hud är ändå en naturlig del av livet som kommer med åren. Jeans brukar inte vara särskilt skrynkliga.

Vad det gäller armbandsuret gillar jag att det är gammalt(50-tal?) och känns rejält att dra upp(mycket motstånd) men ändå mjukt och jämnt. Bandet har skurits ned en aning av tidigare KS-ägare för att få plats mellan de tjockt tilltagna bandhornen. Min enda trehandsmanuella med subsekund gör den lite unik för mig. Den är även riktigt tyst vilket jag uppskattar. Patinan på boetten ger den karaktär och gör att jag gärna använder den till vardags.
Även de utbytta visarna samt det blygsamma priset gör att den känns som en bra bruksvintageval. Nu blev det någon slags minirecension. Ursäkta för "off-topic" 🙃
20230414_132313.jpg
Den är riktigt trevlig och kul med ett svenskt märke! Vet du vad symbolen ovanför sekundvisare betyder? Cool är den under alla omständigheter🤛

Den är riktigt trevlig och kul med ett svenskt märke! Vet du vad symbolen ovanför sekundvisare betyder? Cool är den under alla omständigheter🤛
Ja jag gillar den verkligen. Visste inte ens att den var svensk förens du skrev. 👀
Men då passar den ju in bland mina svenska mikromärken(GUL, TID, Kronaby)👌🏼
Symbolen har jag ingen aning om men den har ju texten "L Y X" under loggan så denna hade man ju varit stolt över på den tiden. Ser ju nästan ut som en Omega också.

Köpte en ASU för ett tag sen och den har verkligen blivit en favorit. Klockan är från 1935 och jag vet inget om någon har servat den, men den fortar sig bara ca 30 sek om dagen, vilket jag tycker är fantastiskt för en klocka som är snart 90 år.
IMG_5496.jpeg

Tillbaka
Topp