• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens vintageur.

larra64

Rolex
Facit 7733.
4FB8624E-4691-4D4E-95C7-C7E5C2FCD60E.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nej, "modellnamnet" DH har jag sett på diverse siter (Chrono24 etc.). "Stötsäker" är baklocket märkt med och jag vet att ex. Bukowskis benämnt denna modell som Zenith "Stötsäker" under deras annonser! Sorry om otydlig.
”DH” är nog inget modellnamn? Det brukar väl syfta på DH-märkta ur som varit den tyska militärens egendom? Men det skulle väl inte förvåna mig om skojare på c24 börjat missbruka det för att få mer betalt för civila ur.
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
”DH” är nog inget modellnamn? Det brukar väl syfta på DH-märkta ur som varit den tyska militärens egendom? Men det skulle väl inte förvåna mig om skojare på c24 börjat missbruka det för att få mer betalt för civila ur.
Då är jag med! Hade ingen aning om att det var därför de skulle vara märkta så. Har definitivt blivit lite lurad av Chrono24 då. Jag har sett flera med rubrik "DH" som inte, mig veterligen iaf, haft någon märkning på uret att det skulle tillhört den tyska militären. Superschysst att du förklarar, då har jag koll framöver! Sådana här saker som gör att man gillar KS så mycket! :)
 

acue

Cartier
6D6EDFCC-5D0F-415D-B169-FDF9AE1266F9.jpeg

Zenith ”DH”/Stötsäker från farfar. Om någon råkar veta mer om modellen så skicka gärna ett DM!
Som sagt "DH" eller ibland bara "D" brukar betyda tyskt och militärt kring 2:a världskriget. "Stötsäker" verkar vissa Zenith (med incabloc?) varit märkta som såldes i Sverige, vet inte riktigt tidsspannet för detta dock. Båda märkningarna blir ju osannolikt och förekommer ju att sånt ristas in i efterhand som försök att dopa värdet 🙂

Riktigt fin klocka iaf och kul att den varit din farfars!
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Som sagt "DH" eller ibland bara "D" brukar betyda tyskt och militärt kring 2:a världskriget. "Stötsäker" verkar vissa Zenith (med incabloc?) varit märkta som såldes i Sverige, vet inte riktigt tidsspannet för detta dock. Båda märkningarna blir ju osannolikt och förekommer ju att sånt ristas in i efterhand som försök att dopa värdet 🙂

Riktigt fin klocka iaf och kul att den varit din farfars!
Nej precis, låter inte jättetroligt att något ur skulle ha bägge märkningar! Min pappa trodde att min farfar införskaffat klockan tidigt 50-tal men var inte säker. Ja den är riktigt charmig och i den klassiska herrstorleken 33mm vilket jag uppskattar!

Tack så mycket för all information, som sagt så är det sånt här (och mer därtill, såklart!) som gör att KS är så himla kul! :)
 
Topp