• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

En nyinskaffad Leonidas kronograf.
4EE0FCFE-6BFF-43AB-8CFC-3F629E179A1F.jpeg

C73B6CD1-CC15-4996-859B-7504484854C7.jpeg

Senast ändrad:
Tissot Tisdag idag med mig en Cal. 2031 Seastar Quartz från '79 - jag har varit sugen på ett exemplar av denna serie som inspirerade den moderna PRX-familjen (som förövrigt står för 27 procent av Tissots årliga försäljning nuförtiden enligt en Europa Star artikel) och urverket i denna är bra knasigt - du ställer minut och sekundvisaren genom att trycka in kronan i fem sekunder, sen släppa den i ett ögonblick för att sen trycka in den igen så. flyger visarna iväg i världens fart... man måste ha hyfsat bra reaktionsförmåga för att matcha sekundvisaren till din referensklocka dock. Timvisaren ställer du som "vanligt" (den hoppar i distinkta "klick" och känslan i kronan är som en quartz klocka där något är fel med kronan så det förvånar mig inte att många tror dessa är trasiga först när de hittas utan batteri i sig) - sekundvisaren tickar på när kronan är i utdraget läge så jag antar att tanken var att göra det smidigt att justera timmen när du reser över tidszoner/när det blir sommartid etc. Lägg även märke till "glorian" på insidan av glaset - en detalj jag inte sett förut. Knasig men välbyggd helt enkelt och jag kan förstå varför de valde att återuppliva denna series utseende.
15B41CB7-BB66-4CFE-B199-7CFA9B0ED0AB.jpeg
3C92BE20-5C86-4A34-86D8-0D3938B63D52.jpeg

Senast ändrad:
80 år gammal i år. 80. Går som en kronometer. Hjälpte möjligen Sverige att tillverka den ack så nödvändiga krigsmaterielen efter nedrustningsraseriet på 1920-talet. Upprepar historien sig?…

Omega Suverän 1944.

”Armbandsuret med fickurets precision”.

Helt klart kvalitet rakt igenom.

Bilagor

• IMG_4271.jpeg
    IMG_4271.jpeg
    362.8 KB · Visningar: 5
Tillbaka
Topp