• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Jag tror jag har blivit kär på nytt, I EN KLOCKA, tro det eller ej!!! Den här är extremt fin i mina ögon 🤗, vad kan du säga mer om den? År, storlek? lugg mm? tjocklek?
Hej, ledsen missade din kommentar. Det är min mammas gamla och den ska vara från -65. 28-29mm i diameter, hyfsat knubbig😊
IMG_2168.jpeg

Nu har den dessutom fått ett fint läderband
(så kan alla perlonrädda andas ut)
IMG_2154.jpeg

Gjort av @Anders W

Jag vill dela med mig av en Buren Super Slender från 1959. Den delar designspråk med Universal Geneves Polerouter och har en "Bombay-lugs".

Det som verkligen gör den intressant är urverket. Buren var först med att uppfinna och patentera mikrorotorn, några månader före Universal Geneve. De första mikrorotorklockorna som sattes i Polerouter hade “patent pending” i själva urverket, och Universal Geneve var tvungna att licensiera tekniken från Buren. I denna klocka sitter ett av dessa tidiga Buren-mikrorotor-urverk.

Buren verkar vara ett ganska okänt märke idag, de blev uppköpta av Hamilton i mitten av 60-talet och gick ur produktion i början av 70-talet. För den som vill uppleva en “Polerouter-vibb” på ett mer ovanligt sätt är detta en liten historisk pärla.

IMG_5614.jpeg

Tillbaka
Topp