• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Riktigt snygg. Har den vitguldsring eller stål? Vilken referens?
Tack, jag är själv rätt nöjd med den! Ref 9081/4.
Alla 9081/4 har bezel i vitguld men de flesta är släta så denna är en ganska ovanlig variant. Länken är inte samtida. Förmodligen är klockan t.o.m. från slutet av sjuttiotalet.
MwOrKcZ.jpg

Snygg! Berätta mer! storlek? Lug width? Årsmodell?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Googla "Viggen lemania". Gavs till viggenpiloterna mellan 73-76. Lemania 1872 i. Helt fantastisk klocka, kanske en av de mest eftersökta militärklockorna som finns?

Modellen finns som benytone, tissot, lemania eller chronographe suisse. Endast lemania är militär.

Googla "Viggen lemania". Gavs till viggenpiloterna mellan 73-76. Lemania 1872 i. Helt fantastisk klocka, kanske en av de mest eftersökta militärklockorna som finns?

Modellen finns som benytone, tissot, lemania eller chronographe suisse. Endast lemania är militär.

Ska genast spanas in

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Är det verkligen en monocoqueboett ? det brukat väl bara vara 4 st skruvar, en vid varje horn, se bild:

QWSocaC.jpg

men det kanske finns mono-boetter också, vad vet jag.

'
Sorry, fel av mig.. Så ser den ut. :) Jag skruvade upp skruvarna, men bakboetten går ej att få loss. Googlade och såg att den skulle öppnas som en monocoquett. Jag delade på kronan men jag har ingen pump att trycka upp den med. Vet inte om man vågar köra glaslyft på ett fyrkantigt glas?! känns jobbigt och dyrt att försöka få tag på ett nytt. :/ Har du något förslag på hur den kan öppnas?

Prova att skruva ut hela skruvarna, tappa inte bort dom bara, sen ska det bara vara att trycka på glaset så ska hela klabbet lossna ur boetten, glaslyft går inte p g a att glaset har en fals.

Prova att skruva ut hela skruvarna, tappa inte bort dom bara, sen ska det bara vara att trycka på glaset så ska hela klabbet lossna ur boetten, glaslyft går inte p g a att glaset har en fals.

Aha! Ska prova det. jag srkuvade ut hela skruvarna, men jag försökte att bända upp bakboetten lite försiktigt. vilket inte gick. Ska prova direkt! :)

Kanon, det fungerade bra! :) Dock så tog det stopp efter att jag fått ur verket med glas och bakboett ur höljet... Nu krävs det nog pump... Nu kan jag iaf göra rent höljet ordentligt, tack för tipset!

f2sw89w.jpg

Det behövs fortfarande ingen pump ;) , det är en packning mellan glaset och bakboetten som brukar vara limmade, prova med en tunn kniv lr dylikt, skär försiktktigt mellan bakboetten och packningen så brukar glaset lossna, men packningen kan vara i väldigt dåligt skick och gå i småbitar om man har otur. Hoppas det går bra och verket är förmodligen ett 25-651.

Det behövs fortfarande ingen pump ;) , det är en packning mellan glaset och bakboetten som brukar vara limmade, prova med en tunn kniv lr dylikt, skär försiktktigt mellan bakboetten och packningen så brukar glaset lossna, men packningen kan vara i väldigt dåligt skick och gå i småbitar om man har otur. Hoppas det går bra och verket är förmodligen ett 25-651.

Nej iaf inte ett 25-651, det är en handjagare ;)

Tror det kan vara ett 25-661/25-661M

Tillbaka
Topp