Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En ryss hämtades exakt upp från det lokala ICA:t och jag kände mig illa tvungen till att fota och skapa mitt första inlägg
Absolut jävla världsklass. Vad skiljer sig mellan Eternas Majetek resp. Lemanias?
Tack! Urverk och taveltryck. Vet ej mer exakt vad gäller boett men det är två (tre med Longines) helt olika tillverkare som gjort klockorna efter tjeckiska flygvapnets specifikationer. Här har @Donkii skrivit fint om historien bakom:Absolut jävla världsklass. Vad skiljer sig mellan Eternas Majetek resp. Lemanias?
Longines användes i WW2, liten del av Eternas hann levereras innan WW2 var över, dessa har märkning, resterande gick till civilister. Lemania tillverkades från mitten på 40 till början på 50-talet och blev också en typ av civilist klocka.Absolut jävla världsklass. Vad skiljer sig mellan Eternas Majetek resp. Lemanias?
Så förbannat läcker!
Tack! Tror inte de fyller någon funktion utan det är nog design från förr. Rätt ovanligt på just Seamasters i Sverige iaf, denna kom från USA på originallänken.Så förbannat läcker!
Dessa "hair-lines"/"cross" fyller de en värdefull funktion (ur ett historiskt perspektiv) eller enbart estetik?
Löjligt snygg, vad är det för länk?
Tack! Kommer inte ihåg, de är ju omärkta. Det är den tidigaste fjäderladdade sportlänken som även sitter på de tidiga Speedmasterna, ovanligt att de får sitta kvar på en enkel Seamaster då de är dyra idag.Löjligt snygg, vad är det för länk?
Vet du om det är samma länk eller olika?Tack! Kommer inte ihåg, de är ju omärkta. Det är den tidigaste fjäderladdade sportlänken som även sitter på de tidiga Speedmasterna, ovanligt att de får sitta kvar på en enkel Seamaster då de är dyra idag.
Samma länk men andra ändlänkar. Jag har ändlänkar nr 4 och tror man skall ha nr 6 till de större? Original kostar dock huggorm då en hel del av länkarna har sålts med nr 4 som nya. Finns väl både aftermarket och andra originaländlänkar man kan modda lätt för att passa.Vet du om det är samma länk eller olika?
Ändlänkarna måste väl vara olika, men är länken i övrigt samma?
Intresserad då jag jagade en länk till den SM300 -57 jag hade vilket var i princip omöjligt (eller bara löjligt dyrt).
De delar ju tydligt in klockan i dess "kvartar", så nog kan det väl ses som någon form av funktion väl? Framförallt när indexen vid 12, 3, 6 och 9 kanske inte skiljer sig jättemycket.Så förbannat läcker!
Dessa "hair-lines"/"cross" fyller de en värdefull funktion (ur ett historiskt perspektiv) eller enbart estetik?
No6 ändlänkarna fick jag bud på 10k ... siiiickSamma länk men andra ändlänkar. Jag har ändlänkar nr 4 och tror man skall ha nr 6 till de större? Original kostar dock huggorm då en hel del av länkarna har sålts med nr 4 som nya. Finns väl både aftermarket och andra originaländlänkar man kan modda lätt för att passa.