• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Ja för fan! Den är en favorit. Känns inte som man behöver någon annan Heuer när man har en Autavia...
Vilken av dina klockor har du mest? För mig blir det ofta GMT II eller Datejust för att hålla ordning på datumet.
Håller med! Ibland är jag lite sugen på att skaffa en cal12 Autavia också.
Beror på dagsformen och om det är nåt nytt i lådan. Eternan har jag haft väldigt mycket ett tag och så kör jag exp2an eller nån av quartzdykare rätt hårt när det är friluftsaktiviteter.

image.jpg

Titta vad jag precis hämtat på posten. Min 7017 från 1969 som varit på spa i ganska precis ett år. Den gamle pensionerade urmakaren drabbades av sjukdom och det har tagit sin tid. Klockan har fått en grundlig service med nya packningar och krona. Till råga på så fick den en lätt polering till min skräck (jag hade inte bett om det) men det tycks vara bra gjort och jag kan inte se att den saknar något material när jag jämför med gamla bilder. Det som är fint är att de tidigare polerade luggarna fått tillbaka sin ursprungliga borstning. Skumt, klockan ser nu ut att vara i nyskick. Det hade jag inte räknat med. Lite latcho, även länken är polerad till perfektion, lite lustigt då det är en billig AM. Provtryckt till 10 ATM så nu kan jag slappna av och använda klockan fullt ut utan risk att få in vatten och förstöra den perfekta åtråvärda blåa tavlan. Nöjd!
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Senast ändrad:
Titta vad jag precis hämtat på posten. Min 7017 från 1969 som varit på spa i ganska precis ett år. Den gamle pensionerade urmakaren drabbades av sjukdom och det har tagit sin tid. Klockan har fått en grundlig service med nya packningar och krona. Till råga på så fick den en lätt polering till min skräck (jag hade inte bett om det) men det tycks vara bra gjort och jag kan inte se att den saknar något material när jag jämför med gamla bilder. Det som är fint är att de tidigare polerade luggarna fått tillbaka sin ursprungliga borstning. Skumt, klockan ser nu ut att vara i nyskick. Det hade jag inte räknat med. Lite latcho, även länken är polerad till perfektion, lite lustigt då det är en billig AM. Provtryckt till 10 ATM så nu kan jag slappna av och använda klockan fullt ut utan risk att få in vatten och förstöra den perfekta åtråvärda blåa tavlan. Nöjd!
image.jpeg
Wow! Den ser fantastisk ut. Vad som i många fall hade varit ett mardrömsscenario i min bok verkar ju ha gått bra. Att polera vintageklockor vill jag mena ska straffas med piskrapp annars. I de flesta fall :)

Wow! Den ser fantastisk ut. Vad som i många fall hade varit ett mardrömsscenario i min bok verkar ju ha gått bra. Att polera vintageklockor vill jag mena ska straffas med piskrapp annars. I de flesta fall :)
Ja, det känns helt ok då den ju faktiskt var polerad sedan tidigare och dessutom felaktigt gjort.

• Like
Reactions: PJW
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Vad fin den blev! Ibland är nog vi nördar onödigt rädda för polering.

Tillbaka
Topp