• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

20160411_152518.jpg

Vostoken som bor på jobbet nuförtiden. Idag åkte den fram. Det kan ju vara kul att se på annat än elektronik hela dagarna.

Vad är det för verk i?
Urverket är ett ETA 940.111 "Flatline Quartz", vilket delar reservdelar med ETA 940.101 (som är samma urverk utan datum). Urverket i min klocka fungerade någorlunda bra, bortsett datumet som inte fungerade alls. Väl isärtagen noterades det dock att bryggan med Eterna-loggan saknades (som dock ej är nödvändig för att klockan skall gå), så det Certina-stämplade verk jag köpt för att fixa datumproblematiken räckte inte för att den skulle bli "perfekt". Jag fick helt enkelt köpa en helt ny Eterna-klocka (Executive Quartz 4000) med samma verk för att hitta rätt brygga. Man är ju perfektionist (och/eller bindgalen)! När jag väl hade alla dessa reservdelsverk så kunde min urmakare roa sig med att sätta ihop ett perfekt verk med alla delar i bäst skick! Här ser ni resultatet av denna hänsynslösa och dyra klockslakt:
47PFQ1c.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp