• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Här får en posta sedan några veckor tillbaka. Kul att ha access hit igen!

image.jpeg

76100 -84

Edit: kom på att jag har en 50-talist och en 60-talist i lådan...

Senast ändrad:
Det kittlar i nacken när jag tittar på Le Pharen:nailbiting: pointer date är kärlek! Går hon fint?
Hon går superfint! Är servad för några månader sen. Fortar sig något, 5-10 sekunder kanske. Men det är ju egentligen helt fantastisk bra med tanke på ålder. Kronografen fungerar och nollställer som den ska. Hon är helt klart en pärla.

• Like
Reactions: JLW
Ännu en Gerald Genta designad klocka till samlingen - Omega Constellation "C" från 1966, ref 168.017 med kronometercertifierade kaliber 564.
Det är denna modellen (fast med fluted bezel) och Pie panen som ligger som förlaga till nya Globemastern.
Fantastisk detaljrikedom som jag älskar med Constellations. Lite större storlek på dessa, 35,5mm och 19mm bandbredd. Satte på ett snyggt vintageonspirerat alligator. Min guld på stål.

image.jpeg

Ännu en Gerald Genta designad klocka till samlingen - Omega Constellation "C" från 1966, ref 168.017 med kronometercertifierade kaliber 564.
Det är denna modellen (fast med fluted bezel) och Pie panen som ligger som förlaga till nya Globemastern.
Fantastisk detaljrikedom som jag älskar med Constellations. Lite större storlek på dessa, 35,5mm och 19mm bandbredd. Satte på ett snyggt vintageonspirerat alligator. Min guld på stål.

image.jpeg
Mycket bra! Som alltid!

Glömde skriva att datumfunktionen också fungerar som den ska. Gäller bara att komma ihåg att skruva upp den när det inte används. Kan ibland ta lite tid att ställa rätt dag/datum om den stannar. Och när en tror att det har blivit rätt så växlar den vi 12, i stället för 24. :mad: Dock ett rätt angenämt problem. :)

• Like
Reactions: JLW

image.jpeg
Lite detaljer som jag talade om;
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
Lite detaljer som jag talade om;
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Riktigt snygg! Är det onyxinlägg på index?

- Otroligt fin och med ett härligt urverk. Den "nya" kronan är mer praktisk än originalet och den passar in i det hela. Är det pålagd extra lysmassa på detta ex? Ett riktigt fint ur med en tavla som verkligen speglar den militära proveniensen. Underbar - och det luktar fan ta mig logement!

Kronan är i mitt tycke lite för "rak" och klumpig.
Kommer inte ihåg om jag valde den snyggaste eller om de andra var tingade, samtliga var i bra skick, men denna var finast, vet inte om det är ny lysmassa (från 98) men de andra var nästan lika fina.
En annan urmakare har/hade en låda med 3st TG195 med en lapp med mitt telefonnummer, han skulle höra av sig när han fixat till dem, gissar att det är preskriberat nu.. Hittade också några kronmärkta Candino för några hundralappar som jag inte köpte för att jag inte gillade namnet... osv, osv...

Fick följande utlåtande på OF:
It is an original crystal IMO.
On 1965-67 productions the 165.024 came with a black rehaut, not a silver one.
Yours is properly an 165.024-64 reference (65 or 66 production), so would be ok. Most crystals on these have been replaced (service/replacement crystals have silver rehaut, also most old service ones), so black ons are pretty rare to see. Better pictures /close-ups should confirm that. I would only polish the crystal and not replace it, unless it is cracked and can't hold any pressure. And even so, save the old part.
Even without movement and caseback shot, I dare say that you have a nice and all original 165.024-64. Congrats.
IMG_3068.png

Tillbaka
Topp