Efter att ha lämnat in gammelsuben till Kaplans innan semestern så fick jag äntligen tillbaka den igår!
Allt var så klart väldigt bra paketerat. I det runda paketet ligger klockan och intyget ligger i det platta.
Måste säga att det var en glad överraskning att intyget hade en sådan fin pärm.
Själva intyget då.
Nu till det som faktiskt är intressant.
På min sub står det 'pateted' och inte det korrekta 'patented' på dykförlängingen. Sökte lite på forumet och hittade bara en enda person som skrivit om detta. Pm:ade honom men fick inget vettigt svar.
Jag kollade upp detta ganska noga på olika Rolexforum, bl.a VRF och rolexforums.com. Flera visar bilder på sina länkar med dessa felstavningar och någon har till och med kommit med lite årtal.
Från ca 1967-1969 så står det 'PAT.PEND'. Från tidigt 1970-1972 ca så finns BÅDE det korrekta 'PATENTED' och det felstavade.'PATETED'. Det KAN finnas ytterligare en version där det inte står någonting, men det är mer osäkert då jag bara påträffat en enda sådan. Jag bifogar tre bilder på de olika stavningarna.
Jag är ganska säker på att min dykarförlängning är äkta så jag blev lite ledsen när jag såg felstavningen var ganska vanlig.
En annan grej med som är lite speciell är att det är ett hål "för mycket" på låset. Det verkar Kaplans ha missat faktiskt. Även om det är legit så borde de ha skrivit något om det tycker jag.
Avslutar med ett WS. Glad och nöjd över att de inte hittade några konstigheter med klockan.
Kaplans ville gärna ha med klockan på den kommande auktionen(tror det var november) men jag tror jag behåller den ett tag till.