• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

IMG_7053.JPG

Jag ser att den har tavla på norsk, har du hittat ett NUF nummer på den? Brukar vara rissat inn på boettlocket eller under bandhorn. Du behöver nog en lupp för att hitta det, män om den har kan du skicka ett mail till: post(at)urmakerforbundet.no så hittar dom vilken urmakare som sålt den ny.
Intressant. Står det alltid på utsida klocka (och inte tex insida boettlock?)?
Jag hittar inristat för hand på utsida boettlock:
5047 (+ P eller grekiska tecknet fi)
5897 (+ P eller grekiska tecknet fi)
19442 (+ P eller grekiska tecknet fi)
Kan något av detta vara NUF?

Får man även reda på när klockan såldes?

Intressant. Står det alltid på utsida klocka (och inte tex insida boettlock?)?
Jag hittar inristat för hand på utsida boettlock:
5047 (+ P eller grekiska tecknet fi)
5897 (+ P eller grekiska tecknet fi)
19442 (+ P eller grekiska tecknet fi)
Kan något av detta vara NUF?

Får man även reda på när klockan såldes?

NUF nummeret ser oftast ut såhär: N_F följd av ett 1 till 3 siffrigt nummer. Dom kan inte säga något om när dom såldes, men urmakarna rissade ofta inn månad/år efter eller under nummeret. Det kan också vara rissat inne i locket, på min IWC står det på innsidan NUF16med 4/54 under, som var Urmakare Anton Hedels i Oslo.
På Baume & Mercier kronografen på utsidan, NUF 297 med 3/48 under, Urmakare Jakob Haug, Oslo. Min Seamaster 600 NUF 61 blev såld ny i Molde av Urmakare Hoff & Carlsen, dock ingen månad/år på den.
Vad du hittar på utsidan är service koder, har dessa på mina också, och dom startar med 5 dom också.

Tillbaka
Topp