• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens vintageur.

Tackar :) Blev väldigt förvånad när inte en enda kotte budade på den på Tradera.
Jag tror inte att det är EPSA...hittade det här på nätet:

http://forums.watchuseek.com/f5/tissot-t12-navigator-flying-saucer-aww-46-a-1898474.html

"Tissot does not have the real Compressor case, but similarly designed own case. The main features are the same – water resistant case with two crowns. Crown at 2 to operate the bezel, crown at 4 to set date and time. Diameter without crowns is 44 mm. Even a little bit more than original Compressor cases (were available as 36, 42 mm). This watch was very big back in the 60s!"

Sen har @Ariste världens coolaste T12 och i den tråden diskuterar @Aurum och @Kettil huruvida det är EPSA eller inte.

https://klocksnack.se/threads/tissot-super-t-12-automatic.22867/
De finns både med och utan EPSA Superkompressorboett. Den modellen jag hade har ett vanligt skruvat baklock, medan jag förmodar att @Ariste :s har en EPSA-boett. Din är ju snarlik A:s, men har alarm vilket jag inte har susning om det fungerar med superkompressor..? Du får öppna och sedan berätta.. :)
IMG_0761.jpg

Människor är konstiga! :) Hade den ett utropspris på mer än en krona? I så fall förklarar det saken. I kombination i att den vanliga personen någ tycker den är ganska konstigt. Missförstå mig rätt, den är udda men ball (jäkligt ball!) och jag hade gärna ägt den.

Man kanske ska låta missbruket ta över igen och tråla Tratten varje dag, för den där godbiten hade jag missat, trots sökningar på Tissot. :)

Tack för trådarna, då har jag lite helglektyr att plöja senare. Boetten osar inte EPSA men kronorna gör det. Öppna den gärna och kika inuti. :)

De finns både med och utan EPSA Superkompressorboett. Den modellen jag hade har ett vanligt skruvat baklock, medan jag förmodar att @Ariste :s har en EPSA-boett. Din är ju snarlik A:s, men har alarm vilket jag inte har susning om det fungerar med superkompressor..? Du får öppna och sedan berätta.. :)
IMG_0761.jpg

Säljaren hade haft den på Tradera en gång tidigare men personen som vann auktionen hörde inte av sig så då la han ut den igen. Jag vet inte vad utropet var i första auktionen, men nu var det det lägsta pris han kunde tänka sig att sälja för.

Det är nog en dålig idé att jag ska försöka mig på att öppna den då det föreligger en relevant risk att jag inte kommer att få ihop den igen :)

Tillbaka
Topp