Bergeon
Basic
Är lite svag för mekaniska vintage alarm klockor. Blev riktigt nöjd med denna gamla Citizen dinkan.
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är lite svag för mekaniska vintage alarm klockor. Blev riktigt nöjd med denna gamla Citizen dinkan.
![]()
Den är sannolikt en 70-talare. Min son fick en från 60-talet i julklapp för ett par år sedan och den har utöver texten på din "parawater" på urtavlan. Har hört att de klockor med alarmfunktion licensierades av JLC och flera jag sett har haft ett verk som liknar Citizen verket.Är lite svag för mekaniska vintage alarm klockor. Blev riktigt nöjd med denna gamla Citizen dinkan.
![]()
Ja, det är väldigt svårt att fastlägga faktiskt så din gissning är så god som min men det är en väldigt tidig Enicar och verket är förmodligen ett Caliber 8.Fast det var bara rena gissningar baserat på kalibern? Eller har du hittat något nytt? Minns vi pratat om detta tidigare.
Mmm, bara att det låter tidigt för boettypen.Ja, det är väldigt svårt att fastlägga faktiskt så din gissning är så god som min men det är en väldigt tidig Enicar och verket är förmodligen ett Caliber 8.
Har ställt frågan igen till de som sitter på djupare kunskap men mitten eller slutet av 1920-tal är de troligaste årtalet och sa de sa tidigare.....så fortsättning följer.
Fick svar nu och Martijn bekräftade sent 1920- eller tidigt 1930-tal!Mmm, bara att det låter tidigt för boettypen.
Om någon har koll på hur de tidiga runda armbandsuren såg ut får de gärna komma med lite input. Vet bara att jag brukar bli förvånad att många är såpass sena ändå, fast de ser väldigt gamla ut. Tex Omega.
...och jag kan bekräfta att den är senare... Hade dock varit kul att kartlägga de tidigaste moderna boetterna. Typ ett diagram med boettevolution.Fick svar nu och Martijn bekräftade sent 1920- eller tidigt 1930-tal!
Så då leker jag med tanken att klockan har mindre än 5 år till 100-årsdagen, tills någon annan kan bevisa motsatsen!!![]()
Spännande, hur kan du bekräfta?...och jag kan bekräfta att den är senare... Hade dock varit kul att kartlägga de tidigaste moderna boetterna. Typ ett diagram med boettevolution.
Har du inte lärt dig vid det här laget att @Aurum vet allt?Spännande, hur kan du bekräfta?
Var väl på samma sätt som din källa? För det baserades väl endast på när en kaliber det kanske var började tillverkas? Dvs en gubbe gissar, då kan en annan gubbe också gissa.Spännande, hur kan du bekräfta?
Märkta vet jag inte men EPSA är det iaf, en boett med nr 817 . Därför man ofta ser Viggen-varianterna (Tissot, Pontiac mfl) refereras till som 817 men det är egentligen boetten det härrör till.Brukar inte de vara märkta det? Eller iaf ha patentnr?
Haha, typ så!Var väl på samma sätt som din källa? För det baserades väl endast på när en kaliber det kanske var började tillverkas? Dvs en gubbe gissar, då kan en annan gubbe också gissa.
Man måste alltid utmana!Har du inte lärt dig vid det här laget att @Aurum vet allt?
Om Citizens alarmklockor licensierades av JLC på 60- och 70-talet, skulle det för mig vara uppseendeväckande information. Vilken är din källa och har du tagit reda på mer?Den är sannolikt en 70-talare. Min son fick en från 60-talet i julklapp för ett par år sedan och den har utöver texten på din "parawater" på urtavlan. Har hört att de klockor med alarmfunktion licensierades av JLC och flera jag sett har haft ett verk som liknar Citizen verket.
Ommålad med nya index 12, 2, 4 osv?Omega från 1951, 35 mm, med Portugisisk importstämpel på övre bandhornet. 80 mikron förgyllning, 265 verk