Är det originaltrycket?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är det originaltrycket?
Ja, den är original på alla sätt.Är det originaltrycket?
På alla sätt? Inte illa. Den som kommer från Oliver and Clarke förmodar jag?Ja, den är original på alla sätt.
På alla sätt? Inte illa. Den som kommer från Oliver and Clarke förmodar jag?
Breitlingloggan är målad och resten galvanic?
Små visarna ser lite korta ut, förmodligen bytta?
Verket är inte Breitlingmärkt? Vet du ålder på den? Fina dessa boetterna.
Du tycker visarna har rätt längd? Hade du kollat upp åldern på den?Ja det är den från O&C
Vi kanske har lite olika åsikter om den men jag är glad att få din syn. Tack.
Visarna är inte så viktigt i sammanhanget för mig. De kan mycket väl var bytta eller inte. Men om tavlan skulle vara en omärkt tavla som i efterhand tryckts med en logga så är det allvarligt.Du tycker visarna har rätt längd? Hade du kollat upp åldern på den?
Dök faktiskt upp en likadan tavla i ett auktionstips från @eNielsen . Dock omärkt.
![]()
Har inte kritiserat din tavla än men kan väl då säga att jag har lite problem med Breitlingtexten, ser lite modern ut? Tjock? Någon som är insatt hur loggorna såg ut på tidiga Breitlings?
Sedan dyker taveltrycket upp även här? Bättre längd på visarna.
Har egentligen lyft mina funderingar här redan. Jag säger inte att den är fel, förutom visarna, men något fick mig att reagera på den. Därför ville jag dela dessa funderingar med forumet och belysa risken med att köpa finvintage ibland.Visarna är inte så viktigt i sammanhanget för mig. De kan mycket väl var bytta eller inte. Men om tavlan skulle vara en omärkt tavla som i efterhand tryckts med en logga så är det allvarligt.
Jag tar gärna mer info från dig på PM så ska jag gå till botten med det ordentligt.
Den där är mycket bra alltså, blir alltid lika glad att se den
Stort tack! Vad kul att höra.Den där är mycket bra alltså, blir alltid lika glad att se den![]()
Aurum har alltid ett bra öga för detaljer och speciellt inom vintage.Visarna är inte så viktigt i sammanhanget för mig. De kan mycket väl var bytta eller inte. Men om tavlan skulle vara en omärkt tavla som i efterhand tryckts med en logga så är det allvarligt.
Jag tar gärna mer info från dig på PM så ska jag gå till botten med det ordentligt.
Den omärkta är iaf skadad i tavlan, så det är nog inte samma om den inte är lagad.Aurum har alltid ett bra öga för detaljer och speciellt inom vintage.
Att Breitling har omärkta verk vid tiden för den här klockan ser ingen av oss som något ovanligt. Nästa oro var att de korta visarna var bytta. Så kanske det är eller inte, men för mig är det inte en stor fråga. Men visst är de bytta så är det ju inte original som jag påstod.
Sen kommer vi till den viktigaste frågan som rör urtavlan. Är det en korrekt urtavla för Breitling eller har någon tryckt dit det i efterhand? Vi vet att det finns liknande tavlor med annat klockmärke tryckt eller tavlor som är omärkta. Aurum tycker också att själva loggan ser ”off” ut. Men samtidigt vet vi att Breitlings loggor vid den här tiden kan vara riktigt funkiga och ändå vara äkta.
I just det här fallet vill jag hävda att det är en korrekt Breitling och till stöd har jag utlåtande från Fred Mandelbaum som kontrollerade just den här klockan både när förre ägaren sålde klockan till Handlaren jag köpte den av och sedan även när en annan spekulant var intresserad av att köpa den så rådfrågade han Fred. Jag har haft kontakt med dem bägge och de kan intyga att klockan har fått OK av Fred. Jag har som extra åtgärd kontaktat Fred själv för att specifikt fråga om tavlan och om det finns något annat som kan tyda på att klockan inte är äkta Breitling.
Aurums slutord till mig när jag skickade PM om att Fred hade validerat klockan var ” Säger som sagt inte att din klocka är fel, bara att jag ser att det finns en risk att den är det.” och den risken är för mig värd att utreda genom låta Fred (som för mig är en stor Breitling kännare) få chansen att ändra sina tidigare utlåtanden om att den var korrekt. Om så är fallet återkommer jag med info, annars anser jag att klockan är utredd och klar.
Tror inte heller datum stämde för att det skulle vara samma tavla. Men finns det en finns det fler.Den omärkta är iaf skadad i tavlan, så det är nog inte samma om den inte är lagad.
747 är fina generellt men lite svåra då de är så ovanliga. Har nog bilder på några i böcker hemma, sen finns det få referensbilder online
Den är fet, satt och funderade att trycka på knappen för denna idag, blev dock osåld. Tror buden började på 400 eur plus provision.Grymt cool ADAP Big Eye-kronograf, som är både supervattentät och superstöttålig, om man tror på tavlan.
Behöver lite kärlek och en varsam rengöring av urtavlan – den förra ägarens man försökte smörja upp den med WD40, vilket mest hamnade innanför glaset… D’oh. Går dock, till min stora förvåning, hur fint som helst.
38,5 mm boett i rostfritt stål med skruvlock och tachymeterbezél i stål på stål.
![]()
Tack! Denna kom in en bit under hälften av priset du nämner. Ett fynd - om tavlan är då bra som jag tror efter städ.Den är fet, satt och funderade att trycka på knappen för denna idag, blev dock osåld. Tror buden började på 400 eur plus provision.
![]()
Köpte du denna istället?Den är fet, satt och funderade att trycka på knappen för denna idag, blev dock osåld. Tror buden började på 400 eur plus provision.
![]()
Hehe, satt och njöt av att se bilderna på den. Sjuk pjäs.
Låter ju klokt. Bara vid googling på tidsenliga brattar tycker jag typ alla logotyper är tunnare än din ändå. Utan att kasta bränsle på elden. Man vet ju aldrig.Aurum har alltid ett bra öga för detaljer och speciellt inom vintage.
Att Breitling har omärkta verk vid tiden för den här klockan ser ingen av oss som något ovanligt. Nästa oro var att de korta visarna var bytta. Så kanske det är eller inte, men för mig är det inte en stor fråga. Men visst är de bytta så är det ju inte original som jag påstod.
Sen kommer vi till den viktigaste frågan som rör urtavlan. Är det en korrekt urtavla för Breitling eller har någon tryckt dit det i efterhand? Vi vet att det finns liknande tavlor med annat klockmärke tryckt eller tavlor som är omärkta. Aurum tycker också att själva loggan ser ”off” ut. Men samtidigt vet vi att Breitlings loggor vid den här tiden kan vara riktigt funkiga och ändå vara äkta.
I just det här fallet vill jag hävda att det är en korrekt Breitling och till stöd har jag utlåtande från Fred Mandelbaum som kontrollerade just den här klockan både när förre ägaren sålde klockan till Handlaren jag köpte den av och sedan även när en annan spekulant var intresserad av att köpa den så rådfrågade han Fred. Jag har haft kontakt med dem bägge och de kan intyga att klockan har fått OK av Fred. Jag har som extra åtgärd kontaktat Fred själv för att specifikt fråga om tavlan och om det finns något annat som kan tyda på att klockan inte är äkta Breitling.
Aurums slutord till mig när jag skickade PM om att Fred hade validerat klockan var ” Säger som sagt inte att din klocka är fel, bara att jag ser att det finns en risk att den är det.” och den risken är för mig värd att utreda genom låta Fred (som för mig är en stor Breitling kännare) få chansen att ändra sina tidigare utlåtanden om att den var korrekt. Om så är fallet återkommer jag med info, annars anser jag att klockan är utredd och klar.
Jag säger inte att @Berns är fel, här är Freds egna referensbilder. De är inte uttömmande (och vissa kan man undra om de är reko, ping @Aurum ) och finns i hans bok om Premiers, där han även har några andra bilder på 747.Låter ju klokt. Bara vid googling på tidsenliga brattar tycker jag typ alla logotyper är tunnare än din ändå. Utan att kasta bränsle på elden. Man vet ju aldrig.