• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dags att förnya min 30 år gamla Seamaster?

Järnet

Basic
Jag köpte min nuvarande Seamaster ny 1992. På den tiden var det rätt svårt att ens lyckas köpa en mekanisk klocka och de flesta urmakare tyckte jag skulle ha kvarts-klocka. Den har varit många turer på Omega genom åren men har på det hela funkat rätt fint.

Tanken har börjat gro i skallen dock om det kanske kan vara dags att byta. Jag hade till rätt nyligen helt missat hela hypen med mekaniska klockor i allmänhet och kanske dykare från Rolex i synnerhet. Så Rolex går bort skulle jag tro. Jag har kollat lite på ny Seamaster, dels NTTD (väldigt fin brun färg men är lite knepigt tjock vid spännet) eller en Seamaster ceramic (rätt cool tycker jag med det svarta och att den är lite maffig i storleken). Med mina väldigt begränsade kunskaper i ämnet söker jag lite råd kring om dessa alternativ är ok? Jag byter, uppenbarligen, inte klocka så ofta så den bör kännas bra även i framtiden. "Vanlig" Seamaster gillar jag inte riktigt på grund av länken.

Tips och råd mottages tacksamt.

Knalla / ta ett besök in till Omega AD o kläm o kika är mitt tips…kanske du iof gjort.
Annars är kollektionen rätt uppdaterad nu med varianter på divern, SM300 , Aqua terra, speedmaster …

Knalla / ta ett besök in till Omega AD o kläm o kika är mitt tips…kanske du iof gjort.
Annars är kollektionen rätt uppdaterad nu med varianter på divern, SM300 , Aqua terra, speedmaster …
Jo, jag har provat lite. Både några olika Omega och, egentligen lite onödigt, även Rolex dykarur. Tycker ändå det är rätt svårt.
Finns det några nackdelar med keramiska ur? Eller i titan för den delen?

Jo, jag har provat lite. Både några olika Omega och, egentligen lite onödigt, även Rolex dykarur. Tycker ändå det är rätt svårt.
Finns det några nackdelar med keramiska ur? Eller i titan för den delen?
Kan inte se några nackdelar direkt med materialet. Handlar nog mer om vad du själv tycker. Gilllar du omega är ju speedy ett alternativ kanske? Även kul med en ny diver med 30 år i mellan såklart.
Kika i omega tråden , speedy tråden samt smp tråden för lite inspiration.
https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden-🌔🚀👨🏻%E2%80%8D🚀.45409/page-1279#post-4299498

Om jag skulle byta klocka, och då sälja min nuvarande, och försöka hitta en rimlig värdering, hur gör jag då? Den verkar lite ovanlig och jag har ingen aning vad jag skulle kunna begära.

Det är såklart ett alternativ men varför skulle jag inte det? Jag är ingen samlare, uppenbarligen, utan vill främst ha något praktiskt och snyggt som visar tiden.

Det är såklart ett alternativ men varför skulle jag inte det? Jag är ingen samlare, uppenbarligen, utan vill främst ha något praktiskt och snyggt som visar tiden.
Alla gör som de vill såklart. Googla lite på modellen samt kika här på ks så får du iaf en fingervisning ang värdet .

Om jag skulle byta klocka, och då sälja min nuvarande, och försöka hitta en rimlig värdering, hur gör jag då? Den verkar lite ovanlig och jag har ingen aning vad jag skulle kunna begära.
En bild här i tråden är en bra början, finns säkert någon som kan göra en någorlunda korrekt värdering

Bilagor

• 20220708_205707.jpg
    20220708_205707.jpg
    359.6 KB · Visningar: 17
Allt finns. Lådor, länkbitar, garantibevis, servad hos Omega för ett år sedan med garanti i cirka ett år till. Jag tror till och med jag kan leta fram kvittot från när jag köpte den 1992 för det facila priset av 5200. 250 kronor mer än kvarts-versionen. Jag tycker skicket är väldigt fint, framförallt med tanke på åldern.

Sälj inte! Har du haft den sen ny tycker jag du ska behålla
Bra kommentarer här. Upprepar bara vad de andra sagt.

1 behåll klockan om du inte är i finansiellt dålig sits. När man köpt den nya kommer man leta sig tillbaka. Då kommer du älska att kunna växla.

2 NTTD - nu blev jag själv sugen. Blir nog att ta ett besök hos AD. Gör det. En gång. Två gång. Skäms inte. Att köpa klockan ska vara kul

Det är en omega "pre bond", du kan googla det o se vad de går för. Med full set i så fint skick o dessutom automat får du nog rätt bra betalt. Men vet inte exakt 10 000- 20 000 kanske?

Det är en omega "pre bond", du kan googla det o se vad de går för. Med full set i så fint skick o dessutom automat får du nog rätt bra betalt. Men vet inte exakt 10 000- 20 000 kanske?
Jag googlade men det var mest priser på kvartsuren. Hittade någon artikel där de hade betalat runt 2200 euro för något år sedan för en automat. Vet ej skick eller om det är en rimlig värdering. Den verkar vara rätt ovanlig, åtminstone på nätet.

Jag googlade men det var mest priser på kvartsuren. Hittade någon artikel där de hade betalat runt 2200 euro för något år sedan för en automat. Vet ej skick eller om det är en rimlig värdering. Den verkar vara rätt ovanlig, åtminstone på nätet.
Det är väl bara att börja runt 20 och se :)
Kvartsarna är vanliga, har sett någon automat säljas här. Sen fanns de även i 2 storlekar kan vara bra att ha koll på.

Den senaste av dom ”vanliga” SMP är mest prisvärd, överlägsen föregångarna i utförande och urverk. Omegas gummiband till den är väldigt bra om man nu inte gillar länken.

Jag kollade lite, fick i ärlighetens namn hjälp från en klockkunnig släkting, och lyckades lokalisera en enda automat till salu. Det var den mindre modellen som jag tror är mindre populär än den stora jag äger och de begär nästan 28000. Som sagt, jag är ingen klocksamlare (men försökte ge den till sonen som "pappas klocka", han var dock helt ointresserad), så jag tror den får gå. Om jag nu lyckas hitta någon intresserad.

Jag kollade lite, fick i ärlighetens namn hjälp från en klockkunnig släkting, och lyckades lokalisera en enda automat till salu. Det var den mindre modellen som jag tror är mindre populär än den stora jag äger och de begär nästan 28000. Som sagt, jag är ingen klocksamlare (men försökte ge den till sonen som "pappas klocka", han var dock helt ointresserad), så jag tror den får gå. Om jag nu lyckas hitta någon intresserad.
Självklart ska du sälja den om du vill 🙂 Kanske rentav finns nån här som är intresserad, verkar vara en fin klocka som dessutom är ovanlig.

Cartier Santos medium i stål eller stål/guld. Underbar klocka😊 Stål listar 76’.
Har ingen bild på den men gå in i Cartiertråden. Den du ska titta efter är den utan datum. Large har datum men proportionerna funkar sådär tycker många.

Cartier Santos medium i stål eller stål/guld. Underbar klocka😊 Stål listar 76’.
Har ingen bild på den men gå in i Cartiertråden. Den du ska titta efter är den utan datum. Large har datum men proportionerna funkar sådär tycker många.
Nja, det känns inte riktigt som en klocka man badar med. Jag tror det blir en nyare Seamaster, och då ser jag helst att jag blir av med min.

Härligt med en klocka du haft i 30 år! Om du kan så behåll den och utöka samlingen med något nytt.

Tillbaka
Topp