• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dags för första klockan.

Mogge

Breitling
Hej är novis men har alltid gillat klockor.
Budget 70-90k beg el nytt kvittar.
Skulle gärna ha en av 3 klassiska men det är nog för dyrt ännu. Jag har sneglat lite på daytona, glashutte.
Jag tycker A Lange klockorna är magiska.
Please shoot!
/Mogge
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hej är novis men har alltid gillat klockor.
Budget 70-90k beg el nytt kvittar.
Skulle gärna ha en av 3 klassiska men det är nog för dyrt ännu. Jag har sneglat lite på daytona, glashutte.
Jag tycker A Lange klockorna är magiska.
Please shoot!
/Mogge
Hej och välkommen till världens bästa forum!
Helt klart ett intressant prisspann med många roliga alternativ. Här finns flertalet modeller från Panerai, Omega, Rolex, JLC m.fl om vi talar nytt, och ytterligare ett helt gäng roliga alternativ om du tar in begagnat i bilden. För att vi ska kunna hjälpa till med förslag underlättar det om du kan tratta ner det lite. Vad har du för preferenser? Dykare? Kronograf? Flygare? Dressare? Några särskilda storlekspreferenser? Osv. osv..
 

Mogge

Breitling
Hej och välkommen till världens bästa forum!
Helt klart ett intressant prisspann med många roliga alternativ. Här finns flertalet modeller från Panerai, Omega, Rolex, JLC m.fl om vi talar nytt, och ytterligare ett helt gäng roliga alternativ om du tar in begagnat i bilden. För att vi ska kunna hjälpa till med förslag underlättar det om du kan tratta ner det lite. Vad har du för preferenser? Dykare? Kronograf? Flygare? Dressare? Några särskilda storlekspreferenser? Osv. osv..
Hej och tack. Jag är ganska svag för dykare, en dykare som även inte gör bort sig med en kavaj/kostym.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hej och tack. Jag är ganska svag för dykare, en dykare som även inte gör bort sig med en kavaj/kostym.
Cool, då finns det ett antal alternativ. Dykare har inte minst av täthetsrelaterade skäl en tendens att bygga på höjden, men visst finns det flera modeller jag tycker man absolut kommer undan med att ha till skjorta/kavaj. Här är några förslag där vissa för övrigt ligger under nämnda prisspann:

Omega PO 39,5mm:
Omega PO 39,5.jpg



Omega Seamaster 300M Master Co-Axial
Omega Sea 300m.jpg


Rolex sub 114060

114060.jpg


Rolex Sub 116610

116610.jpg


Breitling Supercean Heritage 42mm

Breitling.jpg


Panerai 512 42mm (den nyare modellen heter 574 där skillnaden är ett modernare urverk och en modernare grönaktig färg på lumen). Jag är lite jävig här då jag har en särskild förkärlek för Panerai, men 512/574 gör sig i mitt tycke oerhört bra till kostym både sett till boettformen och hur den ligger på handleden, och klockans relativa tunnhet.

512.png
 
Senast ändrad:

Mogge

Breitling
Cool, då finns det ett antal alternativ. Dykare har inte minst av täthetsrelaterade skäl en tendens att bygga på höjden, men visst finns det flera modeller jag tycker man absolut kommer undan med att ha till skjorta/kavaj. Här är några förslag där vissa för övrigt ligger under nämnda prisspann:

Omega PO 39,5mm:
Omega PO 39,5.jpg



Omega Seamaster 300M Master Co-Axial
Omega Sea 300m.jpg


Rolex sub 114060
114060.jpg


Rolex Sub 116610
116610.jpg


Breitling Supercean Heritage 42mm
Breitling.jpg


Panerai 512 (den nyare modellen heter 574 där skillnaden är ett modernare urverk och en modernare grönaktig färg på lumen). Jag är lite jävig här då jag har en särskild förkärlek för Panerai, men 512/574 gör sig i mitt tycke oerhört bra till kostym både sett till boettformen och hur den ligger på handleden, och klockans relativa tunnhet. Panerai är ju verkligen dykarklockor, men med ett i sammanhanget säreget utseende.
512.png
Tack för info. Rolex sub har jag kollat in och ang Panerai så är det en klocka som brorsan som har bättre koll än mig pratar varmt om. Absolut ett alt.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Cool, då finns det ett antal alternativ. Dykare har inte minst av täthetsrelaterade skäl en tendens att bygga på höjden, men visst finns det flera modeller jag tycker man absolut kommer undan med att ha till skjorta/kavaj. Här är några förslag där vissa för övrigt ligger under nämnda prisspann:

Omega PO 39,5mm:
Omega PO 39,5.jpg



Omega Seamaster 300M Master Co-Axial
Omega Sea 300m.jpg


Rolex sub 114060

114060.jpg


Rolex Sub 116610

116610.jpg


Breitling Supercean Heritage 42mm

Breitling.jpg


Panerai 512 42mm (den nyare modellen heter 574 där skillnaden är ett modernare urverk och en modernare grönaktig färg på lumen). Jag är lite jävig här då jag har en särskild förkärlek för Panerai, men 512/574 gör sig i mitt tycke oerhört bra till kostym både sett till boettformen och hur den ligger på handleden, och klockans relativa tunnhet.

512.png

POn till kostym? Njae. Även Bratten är att stretcha det.
 

Dexter86

Cartier
En 116613lb måste väl vara ett fantastiskt alternativ ? Passar ju till det mesta känns det som. Casual. Kostym. Naken. U name it
 

Ronnie

Rolex
Eller såhär, om du vill ha lite tyskare stil och kan hålla dig ifrån att hoppa i sjön.

447150d1340906972-die-exit-union-glashuette-julius-bergter-edition-chronograph-ref-30-06-01-02-10-bergter1.jpg


Kanske lägga till ett fint Daytonaalternativ:
2fd64eb0-2dcb-11e7-8670-885732498ad7.jpg


...eller två:
2808233c.jpg


...eller så skulle det hela kunna sluta helt annorlunda:
100-04-05-12-30_image_gallery1.jpg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
POn till kostym? Njae. Även Bratten är att stretcha det.
116610 är väl uppåt 13mm tjock och med ett case som bärs ganska stort. PO är 14,2 och Bratten är 14,3 mm tjocka. Ser inte riktigt hur lite över en millimeter i dessa fall gör någon väsentlig skillnad, särskilt inte vad gäller PO:n som ju dessutom har aningen mindre diameter än Suben..
 

galácticon

Patek
2-Faktor
116610 är väl uppåt 13mm tjock och med ett case som bärs ganska stort. PO är 14,2 och Bratten är 14,3 mm tjocka. Ser inte riktigt hur lite över en millimeter i dessa fall gör någon väsentlig skillnad, särskilt inte vad gäller PO:n som ju dessutom har aningen mindre diameter än Suben..
Kan tycka att Suben också är stor, men visst gör 1mm skillnad...
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Kan tycka att Suben också är stor, men visst gör 1mm skillnad...
I mitt fall inte tillräckligt för att stjälpa.. Kombinationen dykare och skjorta/kavaj är som bekant inte den naturligaste, men det är utifrån dessa förutsättningar TS önskar tips. Om 40mm-versionerna anses för stora finns det inte mycket kvar att tipsa om..
För min del hade samtliga modeller jag angav ovan utan problem ha fått ackompanjera en skjorta..
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
IMG_6974.JPG

@yonsson ger ett bra förslag ovan med Blancpain. Lyxdykare galore. Jag slänger in denna i mixen. Klart billigare, listar sisådär 85 kanske på länk. Inhouse, wr på 300 m och hyfsat tunn. Finns även på gummi och på nåt slags kevlarliknande band. Gillar en inte svart så finns den i blått och den finns även i DLC samt i hel- eller halvguld.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
IMG_6974.JPG

@yonsson ger ett bra förslag ovan med Blancpain. Lyxdykare galore. Jag slänger in denna i mixen. Klart billigare, listar sisådär 85 kanske på länk. Inhouse, wr på 300 m och hyfsat tunn. Finns även på gummi och på nåt slags kevlarliknande band. Gillar en inte svart så finns den i blått och den finns även i DLC samt i hel- eller halvguld.
Det där är inget dumt förslag, särskilt med tanke på de i sammanhanget ynka 11mm i tjocklek. Blancpainen är ju onekligen en grym dykare, men med tanke på att TS frekvent vill matcha klockan med skjorta/kavaj vette tusan om det är det bästa med 45mm..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där är inget dumt förslag, särskilt med tanke på de i sammanhanget ynka 11mm i tjocklek. Blancpainen är ju onekligen en grym dykare, men med tanke på att TS frekvent vill matcha klockan med skjorta/kavaj vette tusan om det är det bästa med 45mm..
Någon kostymklocka är BPn definitivt inte. Å andra sidan tycker jag dykarklocka och kostym är ett stort no no.

DSC_1320.JPG

Ett alternativ är såklart att köpa en klocka som det går bra att dyka med och som är lite mer diskret, exempelvis en JLC DSC eller valfri Rolex utan vridring.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Alltså, att kombinera en dykarklocka med kostym gör att du inte kan gå all in nånstans. Tycker hellre du ska löpa linan ut och välja en rejäl dykare som du vill ha utan tanke på matchning med kostym. Sedan skaffar du en dressig vintageklocka som inte kostar skjortan, tex omega constellation piepan. Då ser du respektabel ut även med kostymen.
DSC_3566.jpg
 

JB_XII

Rolex
Alltså, att kombinera en dykarklocka med kostym gör att du inte kan gå all in nånstans. Tycker hellre du ska löpa linan ut och välja en rejäl dykare som du vill ha utan tanke på matchning med kostym. Sedan skaffar du en dressig vintageklocka som inte kostar skjortan, tex omega constellation piepan. Då ser du respektabel ut även med kostymen.
DSC_3566.jpg

Intressant för mig och kanske även för trådskaparen; vad är ett rimligt pris för en constellation?
 

Mogge

Breitling
Tack för all info! Jag börjar förstå att en dykare inte fungerar med lite mer uppklädd mundering. Så då kanske det blir två st klockor med tiden, då blir ju frågan var jag ska bränna krutet nu, dressad el dykare?
 

Mogge

Breitling
Jag har tidigare sneglat på en Frederique constant. Kan det vara något? Verkar vara prisvärda alt en Nomos.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Tack för all info! Jag börjar förstå att en dykare inte fungerar med lite mer uppklädd mundering. Så då kanske det blir två st klockor med tiden, då blir ju frågan var jag ska bränna krutet nu, dressad el dykare?

Lägg krutet här - Vacheron Constantin Overseas ref. 49150. 150m så klarar det mesta i vattenväg och funkar kanon som dressad också... Borde gå att hitta inom din budget med lite letande - och det är ju en del av tjusningen med att jaga klockor...

upload_2017-6-20_23-27-18.png
 

Mogge

Breitling
Lägg krutet här - Vacheron Constantin Overseas ref. 49150. 150m så klarar det mesta i vattenväg och funkar kanon som dressad också... Borde gå att hitta inom din budget med lite letande - och det är ju en del av tjusningen med att jaga klockor...

upload_2017-6-20_23-27-18.png
Kan mycket möjligt vara vinnaren!
 
Topp