• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dammsugare för konnässören?

frere

Guld
2-Faktor
Nu satte du kanske glöggen i halsen, hur fanken kan dammsugare vara lifestyle? Jodå, det tycker jag nog, minst lika rimligt som att diskutera tjänsteaudis, exceltricks och skoputsning i alla fall! Prylar med tekniska specifikationer, motorer, varierande grad av kvalitet och mätbar prestanda - någon måste väl ha snöat in här?

Jag har idag en ganska dyr, ”miljövänlig” och tystgående skitdammsugare av svenskättat fabrikat och hatar den. Vad har det för betydelse om hälften av plasten i höljet är återvunnen när hela maskinen rasar ihop på nolltid? Nä, nu vill jag ha sånt som städfirmor använder, något tyskt och gediget där legobitarna smattrar som en kulspruta i röret, och som framförallt håller längre än två år. Vad köper man?

(Ingen fånig robot. Har avverkat två och tycker att de gör ungefär samma nytta som en tvååring med en dammvippa, fast med sämre lokalsinne.)

Senast ändrad:
Finns bara ett märke om du även vill kunna dra upp spikarna ur trägolvet ... ;)
BMW bagage 2018-09-18.jpeg

Kommer följa tråden med stort intresse! Det är jag som står för dammsugningen hemma och det måste finnas en bra dammsugare. Tyvärr har jag inte hittat den än. Vad jag söker (förutom att den förstås ska göra sitt jobb, nämligen suga bra) så ska den ha lång räckvidd, smidigvoch svänga bra, vara hyfsat tyst och ha ett munstycke som inte går sönder. Tror jag bytt tre gånger på den skit-Electrolux jag har nu. Ös på med tips!

Nilfisk is bra shit. Hade stora Nilfisk dammsugare till punktutsug. Precis samma motor som på din . Dom gick 10 timmar om dagen i månader . Sen var det bara att byta kol och köra igen. I säkert 20 år med lite service . Det hände att dom brann upp men det var mer på grund av att vi slarvat med rengörning av filter och dammsamlare .

13D582E8-8224-49B9-B37C-DC6A7AB316C1.jpeg
06FE7D7D-A177-48C8-9E93-A935835C10EA.jpeg
Skulle säga att det bara finns en dammsugare värd namnet: LUX (tidigare den del av Electrolux som enbart såldes via hemförsäljning och inte fanns i butik) Just min är en 10-11 år gammal intelligence. Sjukt effektiv men samtidigt riktigt tyst. Vilket är en stor fördel med två småbarn när man dammsuger på kvällarna. Dammsugarnas motsvarighet till rolex submariner. Tidlös design och riktigt tålig med lång livslängd.

Känns så bökigt med själva dammsugaren. Man drar o rycker o den fastnar överallt.

Så jag undrar om inte en sådan man sätter på ryggen är schysst. Alternativt en helt sladdlös. Dom verkar smidiga.
Centraldammsugare känns ju nice också.

Bara jag som "använder" robot-dammsugare? :borg: Inte en chans i helvetet att jag går tillbaka till att rasta en sån där sak för hand. En robot känns lika oumbärlig som tvätt och diskmaskin. :p

Finns bara ett märke om du även vill kunna dra upp spikarna ur trägolvet ... ;)
BMW bagage 2018-09-18.jpeg
Nilfisk! Borde förstås tänkt på det. Uppvuxen med en sån klassisk "tunna" som hängde med hur länge som helst. På slutet var den dock rejält trött och inget jag förknippar med prestanda (däremot var den bra som R2D2), men en 40 år nyare lär ju vara lite piggare. Är det just de stående modellerna som gäller, eller är det ett vettigt märke överlag?
Skulle säga att det bara finns en dammsugare värd namnet: LUX (tidigare den del av Electrolux som enbart såldes via hemförsäljning och inte fanns i butik) Just min är en 10-11 år gammal intelligence. Sjukt effektiv men samtidigt riktigt tyst. Vilket är en stor fördel med två småbarn när man dammsuger på kvällarna. Dammsugarnas motsvarighet till rolex submariner. Tidlös design och riktigt tålig med lång livslängd.
Intressant, aldrig sett! Verkar lite luriga att köpa också, submariner i dubbel bemärkelse kanske:)
Miele C3! Ingen värsting, men den håller bra, känns gedigen och suger fett, fast på rätt sätt
Ja, kanske det! Kollade på miele förra gången (och förrförra gången) men har av någon anledning inbillat mig att de levt lite på gamla meriter? Eller var det den där electroluxsäljaren som sålde på mig min nuvarande tysta energisnåla apparat som lurade i mig det kanske? (Har för övrigt många gånger tänkt att en liten dockvagn i ett snöre hade varit ännu tystare och energisnålare, och dessutom hållit längre...)

Senast ändrad:
Känns så bökigt med själva dammsugaren. Man drar o rycker o den fastnar överallt.

Så jag undrar om inte en sådan man sätter på ryggen är schysst. Alternativt en helt sladdlös. Dom verkar smidiga.
Centraldammsugare känns ju nice också.
Bara jag som "använder" robot-dammsugare? :borg: Inte en chans i helvetet att jag går tillbaka till att rasta en sån där sak för hand. En robot känns lika oumbärlig som tvätt och diskmaskin. :p
Njae, helst inga fler såna där trådlösa rymdgrejer med batterier som laddar ur och programvara som ska uppdateras. Huset fullt med sånt redan:) Helst vill jag ha en dammsugare i rostfritt stål som går på trefas och slås på och av med en rejäl spak!

Robot har vi som sagt ändå, men den duger mest till att hyfsa smulor under bordet och i vårt sovrum som ändå mest bara är lite lätt damm under en säng. Kanske om man hade haft en prydlig liten bostad i ett plan, utan larmdetektorer och utan barn med allt vad det innebär av vantar, benskydd, laddare och läxor överallt på golven när man minst anar det...

Senast ändrad:
Nilfisk! Borde förstås tänkt på det. Uppvuxen med en sån klassisk "tunna" som hängde med hur länge som helst. På slutet var den dock rejält trött och inget jag förknippar med prestanda (däremot var den bra som R2D2), men en 40 år nyare lär ju vara lite piggare. Är det just de stående modellerna som gäller, eller är det ett vettigt märke överlag?

Intressant, aldrig sett! Verkar lite luriga att köpa också, submariner i dubbel bemärkelse kanske:)

Ja, kanske det! Kollade på miele förra gången (och förrförra gången) men har av någon anledning inbillat mig att de levt lite på gamla meriter? Eller var det den där electroluxsäljaren som sålde på mig min nuvarande tysta energisnåla apparat som lurade i mig det kanske? (Har för övrigt många gånger tänkt att en liten dockvagn i ett snöre hade varit ännu tystare och energisnålare, och dessutom hållit längre...)
Kör Miele. Tung. Hållbar och effektiv!tråkig design och låter en del, men suger som fan!

kör robot till vardags, så den får inte kommandit lika ofta som förr, men behövs för komplettering typ en gång i månaden

Ja, det var ju i princip hela min kravspec. Och lite buller är inget besvär, ska man göra tråkigt hushållsarbete så ska det ju märkas!
Klassiskt säljarknep på Miele sugarna är att ställa sig på dom.
Jag gillade inte den Miele jag hade den sög fan fast i golvet samt var klumpig.
Har man villa så kan man ju köra en på varje åning för att slippa kånka.

Njae, helst inga fler såna där trådlösa rymdgrejer med batterier som laddar ur och programvara som ska uppdateras. Huset fullt med sånt redan:) Helst vill jag ha en dammsugare i rostfritt stål som går på trefas och slås på och av med en rejäl spak!

Robot har vi som sagt ändå, men den duger mest till att hyfsa smulor under bordet och i vårt sovrum som ändå mest bara är lite lätt damm under en säng. Kanske om man hade haft en prydlig liten bostad i ett plan, utan larmdetektorer och utan barn med allt vad det innebär av vantar, benskydd, laddare och läxor överallt på golven när man minst anar det...
Haha, ja jag missade att du redan hade robotar.
Men dom har blivit riktigt bra dom senaste åren. Både laddar sig själv och tömmer sig själv. Min våtstädar t.o.m. om jag önskar det. Men som sagt var, jag förstår om det inte funkar för alla. :)

Klassiskt säljarknep på Miele sugarna är att ställa sig på dom.
Jag gillade inte den Miele jag hade den sög fan fast i golvet samt var klumpig.
Har man villa så kan man ju köra en på varje åning för att slippa kånka.
Jag har ju jobbat med killen som sålde min, han brukade lyfta dem i slangen, snurra ett varv och sen dunk den lite i golvet

”tyst kvalite ”

Miele C3! Ingen värsting, men den håller bra, känns gedigen och suger fett, fast på rätt sätt

Håller med. Köpte en Miele C3 för 2,5 år sedan efter att ha läst ett par recensioner. Den har fungerat oklanderligt hittills. Finns dock en uppsjö modeller av C3 med lite olika finesser, filter, munstycken osv så det är lite av en djungel. Vet inte hur stor skillnad det är i praktiken. Jag har iaf en “Miele Complete C3 Silence Ecoline", mest pga att det var ett bra erbjudande. Den ska vara tystare än andra C3 och den suger faktiskt riktigt bra fast den är så tyst. Plus för lång sladd och inbyggd lampa på handtaget som lyser upp där det behövs. Vet inte vad den väger men upplever den som lätt.

Hemma har jag någon Miele som jag är riktigt nöjd med. Ställbar "sugstyrka" samt on/off-knapp på handtaget är riktigt smidigt med.
3C591004-8FD9-4951-8060-C7BAF4072D1E.png

Annars är Nilfisk som sagt riktigt bra. Jag har använt deras runda dammsugare och den klarar det mesta och håller i evigheter.

68ECD71B-3F57-4E2D-A962-B8197A5B4235.png

Senast ändrad:
Tack för tipsen! Klickade just hem en c3 ”complete powerline” med hygglig cyber-monday-rabatt och hoppas att det inte är en rackig snikmodell de rear ut. Nilfisks industriella känsla tilltalar förvisso men tyskt är alltid tyskt så vi börjar så här... Recension kommer ifall jag fastnar i dammsugarträsket:)

Tack för tipsen! Klickade just hem en c3 ”complete powerline” med hygglig cyber-monday-rabatt och hoppas att det inte är en rackig snikmodell de rear ut. Nilfisks industriella känsla tilltalar förvisso men tyskt är alltid tyskt så vi börjar så här... Recension kommer ifall jag fastnar i dammsugarträsket:)
Akta dig för dammsugarträsket! Man kan gå ner sig långt på bara några år. Bifogar ett varnande exempel :

Själv köpte jag en Electrolux Ultranågonting när Onoff konkade. Den var nedsatt från 2000-ish till 100 kronor. Handskriven prislapp, så det gick inte att tyda om det stod 100 eller 700, men det förstnämnda bekräftades i kassan. Den har fungerat klanderfritt sedan inköp. :D

Någon som äger en Dyson v11? Väldigt sugen på att införskaffa en. Bor i lägenhet på drygt 90 kvm. Kan den ersätta ”vanlig” dammsugare? Är den värd 7k?

Någon som äger en Dyson v11? Väldigt sugen på att införskaffa en. Bor i lägenhet på drygt 90 kvm. Kan den ersätta ”vanlig” dammsugare? Är den värd 7k?
Ja, har en. Men bor i hus på 150kvm med två småbarn och hårig katt. Fungerar utmärkt som handdammmsugare för att snabbt få bort smul och hår t ex, men vet inte om jag skulle byta ut den vanliga dammsugaren. Den är dock sanslöst bra på mattor.

Edit: vet inte om den är värd 7k men börjar man djupdyka och jämföra är det svårt att Inte överväga Dyson...

IMG_20200825_172039.jpg

Kom att tänka på den här tråden. Blev du nöjd med din c3, @frere?
Absolut! Med tre barn och 150 kvadrat som snabbt fylls av smulor, skräp och pärlor har den testats hårt. Den gör jobbet utan att klaga och allt känns gediget och hållbart. Den låter dock rätt mycket och har inga spännande funktioner, om man gillar sånt.

Tillbaka
Topp