• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dammsugare för konnässören?

Någon som äger en Dyson v11? Väldigt sugen på att införskaffa en. Bor i lägenhet på drygt 90 kvm. Kan den ersätta ”vanlig” dammsugare? Är den värd 7k?
Jag håller sedan 3 år en villa på 200 kvm ren med en Dyson V8, den är ett av mina bättre köp i livet. Med tanke på att V11an är ännu lite vassare, så tror jag du blir hur nöjd som helst.

Någon som äger en Dyson v11? Väldigt sugen på att införskaffa en. Bor i lägenhet på drygt 90 kvm. Kan den ersätta ”vanlig” dammsugare? Är den värd 7k?
Vi kör en v11 och har över 250m2 golvyta. Frun är lyrisk över den jämfört med vår gamla standarddamsugare.

Den är övergrym på mattor men sämre på grus på trägolv eller om man typ skulle spilla ut en kruka jord eller något annat konstigt. Kan vara lite bråkig om man har låg höjd undet säng/soffa.

Dyr men faktiskt riktigt bra. Framförallt smidig för att tex snabbt fixs bort smulor under.matbordet. extra plus att den är rätt tyst.

13D582E8-8224-49B9-B37C-DC6A7AB316C1.jpeg
06FE7D7D-A177-48C8-9E93-A935835C10EA.jpeg
Skulle säga att det bara finns en dammsugare värd namnet: LUX (tidigare den del av Electrolux som enbart såldes via hemförsäljning och inte fanns i butik) Just min är en 10-11 år gammal intelligence. Sjukt effektiv men samtidigt riktigt tyst. Vilket är en stor fördel med två småbarn när man dammsuger på kvällarna. Dammsugarnas motsvarighet till rolex submariner. Tidlös design och riktigt tålig med lång livslängd.
13D582E8-8224-49B9-B37C-DC6A7AB316C1.jpeg
06FE7D7D-A177-48C8-9E93-A935835C10EA.jpeg
Har nu flyttat till nytt, 3,5x större, hus och kompletterar med en robotdammsugare. Xiaomi S5 max valde. Dra åt helvete så bra den är!! Ett av de bästa köpen på länge.

Har nu flyttat till nytt, 3,5x större, hus och kompletterar med en robotdammsugare. Xiaomi S5 max valde. Dra åt helvete så bra den är!! Ett av de bästa köpen på länge.
Är det mest pang för pengen med en 5a? Skippa nya 6an... för liten skillnad i spec kanske? Går i köptankar, men aldrig haft en robotdammsugare.

S5 max är typ samma pris som en S6, medan S6 maxv drar iväg lite.

Är det mest pang för pengen med en 5a? Skippa nya 6an... för liten skillnad i spec kanske? Går i köptankar, men aldrig haft en robotdammsugare.

S5 max är typ samma pris som en S6, medan S6 maxv drar iväg lite.
Vet inte generellt men för mig var det så definitivt. Fick 15% på elgiganten så gav runt 3.800:-
Rätta mig även gärna om jag har fel nu. Men S5 har väl större vattentank för moppningen än S6?!? Vill minnas att det är så?? Och vi har typ 70kvm med högblankt klinkers så det kändes värt. Med våra behov har jag svårt att se S6 leverera mer än s5 max gör

Ställde den här frågan i vitvaror-tråden men kanske mer lämpad här :)

Dammsugaren har gett upp, vad ska man ha? Är det Dyson som gäller eller ska man köra på en mer traditionell från Miele? Nilfisk har någon variant också.

Är det någon som sitter på en rabattkod någonstans för att köpa en Roborock S6?

Satt eb äldre centraldamsugare (Electrolux Z..) monterad i huset när vi flytta in. Typ aldrig använt då slangen är för lång och klumpig för att ta mellan våningarna. Har en lös philips med massor med energi/hepa filter som är helt värdelös. Men mest städerskan som anvönder den. Köpte nån ny Samsung cyclone på kampanj ( fick den på köpet när jag köpte tv på hifiklubben) som används för brödsmulor i köket typ.

i sommarhusen har jag nån äldre rund elux burk som är sjukt bra men stor och klumpig.

mina 5cent till denna tråd ;-)

Ställde den här frågan i vitvaror-tråden men kanske mer lämpad här :)

Dammsugaren har gett upp, vad ska man ha? Är det Dyson som gäller eller ska man köra på en mer traditionell från Miele? Nilfisk har någon variant också.
Uppdatering; blev en Miele Triflex HX1 riktigt nöjd, så jäkla skönt att slippa sladdar och slangar.

Någon som bor i sekelskiftsvilla med robotdamsugare? Fixar dom trösklar bra? Gamla trägolv? Alla jag känner med robot har nylagda golv och minimala trösklar (om någon). Kan tänka mig att köpa två om svaret är ja då kåken har två våningar.
Vill verkligen undvika det arbetet men annars får det bli en nilfisk.

Någon som bor i sekelskiftsvilla med robotdamsugare? Fixar dom trösklar bra? Gamla trägolv? Alla jag känner med robot har nylagda golv och minimala trösklar (om någon). Kan tänka mig att köpa två om svaret är ja då kåken har två våningar.
Vill verkligen undvika det arbetet men annars får det bli en nilfisk.
Jag bor inte i sekelskiftesvills eller har särskilt många trösklar. Men de trösklar jag har klarar den galant. Tror jag läst att trösklar upp till ca 20mm är em baggis?!
Kan du inte åka hem till någon av dina bekanta och ta med en tröskel (eller brädbit i ungefär samma höjd) och lägga framför deras robot och se hur den hanterar dem? Som sagt, ”normala” trösklar tror jag inte är några problem

Har för krångligt hus för robot så jag var ute efter en smidig robust dammsugare som klarar 250m2. Funderade på trådlös men pga. storleken på huset gick det bort.

Landade på en Miele Blizzard CX1 Comfort. Sjukt smidig med roterbara hjul i alla hörn, påsfri uppsamling samt on/off och justerbar sugeffekt i handtaget. Den har också ett extrabrett munstycke för parkett vilket gör det snabbt att täcka av stora ytor. Behaglig ljudnivå också. Rekommenderas!
20210517_193322.jpg
20210517_203145.jpg

Funderar också på en sådan. Men, HX1 finns i en uppsjö av olika varianter och jag kan inte förstå var skillnaderna är? Vilken köpte du och vad fick du betala? Kort recension?
Köpte den här; gått ner några hundra lappar sedan dess.

Suger bra på låg effekt inga problem att dammsuga 200kvm men vi har mest sten och parkettgolv antar att det underlättar en del, funkar på mattor men inte optimalt. Dammbehållaren skulle kunna vara lite större men enkel att tömma. Går att bygga i olika konfigurationer, har man motorn högt så kan den stå vilket är skönt om man behöver flytta nåt. Dyson går inte att ställa tex då får man lägga ner på golvet.

Nu tänker jag beställa en Dyson V11. Ni som har en - vilken variant kör ni på?
Jag är inne på en Absolute Extra. Gammalt hus med mest trägolv, klinker i kök och hall samt två rum med rätt långhårig heltäckningsmatta. Är det rätt val tror ni?
Vi har nu en Miele med sladd som börjar packa ihop efter 14 år. Tänker försöka laga den på egen hand (jag vet ungefär var problemet sitter tror jag) och sen ha som reserv där Dyson inte funkar.

Pingar in @EWEA och @oystercase

Kul tråd! Arbetade för ca 15 år sedan som säljare av hemelektronik. Fick vid ett tillfälle utbildning av en herre från Miele. Han visade hur man kunde hoppa på deras dammsugare och svinga runt den i slangen. Köpte en samma dag och den funkar än idag fin fint, både att dammsuga med och hoppa på 🙃

Tror det var en föregångare till complete c3 även om den då kostade det dubbla.

Köpte en Miele C3 för några månader sedan. Värd varenda krona. Bottenplan på 150m2, två barn och hund; funkar klockrent.

Jag är inne på en Absolute Extra. Gammalt hus med mest trägolv, klinker i kök och hall samt två rum med rätt långhårig heltäckningsmatta. Är det rätt val tror ni?
Vi har nu en Miele med sladd som börjar packa ihop efter 14 år. Tänker försöka laga den på egen hand (jag vet ungefär var problemet sitter tror jag) och sen ha som reserv där Dyson inte funkar.

Den där har jag också kikat på! Kommer nog att bli en. Skönt att slippa kabeln, och lätt kunna dammsuga bilen.

Den stora skillnaden jämfört med traditionella damsugare för oss är nog robotdammsugaren (roborock s6 vmax). Dyson ser jag mer som komplement till den.

Nackdelar med dyson är att den inte är så bra som en traditionell att ta ex grus eller andra hårda/tunga saker. Inte heller om man behöver just "suget" för att få rent. Annars är den grymmt smidigt. Tror vi har v10 med största kittet.

Fick hem min V11 Absolute Extra idag. Nu har jag ägnat en kvart åt att dammsuga större delen av övervåningen. Det verkar fungera fint. Det som slår en är ju hur gött det är att slippa släpa runt på en mackapär och dess sladd, samtidigt som jag tycker att den suger minst lika bra som vår gamla Miele.
Jag försöker återkomma med mer utförlig rapport lite längre fram.
EE0DB20B-6C67-45A8-98A5-64F98677DC13.jpeg

Köpte en v11 men lämnade tillbaka, galet pissig, högljudd utan dess like och bara ok sugförmåga.

Så litet munstycke, tung i längden. Tycker den var 2/10 totalt.

Köpte en Bosch vanlig bra dammsugare och är så mycket mer nöjd.

Köpte en v11 men lämnade tillbaka, galet pissig, högljudd utan dess like och bara ok sugförmåga.

Så litet munstycke, tung i längden. Tycker den var 2/10 totalt.

Köpte en Bosch vanlig bra dammsugare och är så mycket mer nöjd.
Hear hear.
Vad menar du med att munstycket är litet? Jag tycker det är lika stort som alla andra dammsugare typ?
Håller iofs med om att den kan upplevas lite tung kanske. Det blir väl så när man måste bära motorn.
Ljudet är inget jag stör mig på än så länge.

Hear hear.
Vad menar du med att munstycket är litet? Jag tycker det är lika stort som alla andra dammsugare typ?
Håller iofs med om att den kan upplevas lite tung kanske. Det blir väl så när man måste bära motorn.

Upplevdes smalare än ett vanligt munstycke, osäker om det var det i cm?

Jag är morgonpigg och att kunna dammsuga kl 06 utan att någon klagar (i hushållet - om man stänger sovrumsdörren - eller granne) är guld värt!

köpte denna som test och är helt jäkla såld, fattar inte varför vi inte gjorde detta innan.

Ovan funkar ok låter som fan ja man får va man betalat för så nu vill jag ha en Patek phillipe Robot. Tips på nåt grymt? Har Öppen planlösning, hus, har inga kablar på golv osv Så de fritt fram. Gärna en vass app till!

köpte denna som test och är helt jäkla såld, fattar inte varför vi inte gjorde detta innan.

Ovan funkar ok låter som fan ja man får va man betalat för så nu vill jag ha en Patek phillipe Robot. Tips på nåt grymt? Har Öppen planlösning, hus, har inga kablar på golv osv Så de fritt fram. Gärna en vass app till!

Är den för billig så köp den här.

Roborock S6 Vmax. Asgrym till vettiga pengar. Kameran är rätt bra att ha faktiskt. Undviker en del som man kan råkat glömma kvar. Uppfyller mina behov mer än väl. Frun älskar den.

Inte hört lika mycket positivt om 7an. 5an ska vara bra meb saknar kamera och kan inte hantera flera våningar. Våttorkfunktionen är skitbra.

Hear hear.
Har en v12 slim på 2,4kg, känner inga problem med vikten. Vet inte vad en v11 väger iof..

Suveränt att slippa sladd 🙏
Störigt med lasern, ser alltid asskitigt ut innan dammsugning 😆 Rewarding dock.

Roborock S6 Vmax. Asgrym till vettiga pengar. Kameran är rätt bra att ha faktiskt. Undviker en del som man kan råkat glömma kvar. Uppfyller mina behov mer än väl. Frun älskar den.

Inte hört lika mycket positivt om 7an. 5an ska vara bra meb saknar kamera och kan inte hantera flera våningar. Våttorkfunktionen är skitbra.
Flera våningar? Haha har jag missat något, kan dom jävlarna gå i trappor nu? Eller åka hiss själva?

Tillbaka
Topp