• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dare to be square - Kvadratiska klockor

Rolfen

Rolex
Dom flesta stora klocktillverkarna har någon gång släppt kvadratiska klockor men det är sällan några storsäljare. Dom som lyckats bäst med fyrkantigt är Zenith med sin Respirator serie och Certina med sin Town and Country serie som finns i ett gäng varianter. En fördel med kvadratiska klockor är att dom konstigt nog inte är så populära vilket gör att dom sällan är dyra, vidare så bärs dom klart större än dom är men så är också diagonalen på en 30mm x 30mm klocka 42,4mm. Jag är väldigt förtjust i kvadratiska klockor så det börjar bli en del i samlingen och mer kommer det att bli.
Jag tänkte att detta kunde bli en tråd där vi visar upp våra kvadratiska vintage klockor så ös gärna på med bilder av era ex.

Zenith
Zenith.jpg


Citizen
Citizen.jpg


Epiro
Epiro.jpg


Raketa
Raketa.jpg


Certina Waterking
CertinaWaterking.jpg


Raymond Weil
RaymondWeil.jpg


Jean Perret Geneve
JeanPerret.jpg


J.W. Benson
JWBenson.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kul! Jag gillar speciellt Zenithen.

Trots en stor samling har jag inte en endaste kvadratisk klocka, dock ett par rektangulära. Detta är min mesta "fyrkantiga", en Longines i 14K från 30-talet. Också ca 30x30mm

IMG_5373.JPG


Och som jag brukar säga;
 
Senast ändrad:

BME

Cartier
Osäker på vad du menar med lyckats bäst men jag skulle väl säga att Heuer lyckades ganska bra med en kvadratisk klocka som blev och är ganska populär...
Tyvärr har jag inte en vintage Monaco från Steves glansdagar utan min är alldeles för modern för att posta här men en bild på den jag pratar om är väl på sin plats.
Ambassador_1.jpg
 

Rolfen

Rolex
Osäker på vad du menar med lyckats bäst men jag skulle väl säga att Heuer lyckades ganska bra med en kvadratisk klocka som blev och är ganska populär...
Tyvärr har jag inte en vintage Monaco från Steves glansdagar utan min är alldeles för modern för att posta här men en bild på den jag pratar om är väl på sin plats.
Ambassador_1.jpg
Det jag menade med lyckats bäst är att Zenith och Certina är dom som sålt mest av kvadratiska klockor och har haft en hel uppsjö olika varianter under åren medans dom flesta andra bolag mest verkar ha släppt fyrkantiga klockor lite grann för sakens skull. Visst Heuers Monaco är en riktig klassiker (som jag gärna skulle äga) men någon riktig storsäljare tror jag inte den har varit och så många andra kvadratiska klockor (förutom några varianter av just Monaco) har väl inte Heuer släppt?

1965 hade Zenith fyra kvadratiska herrmodeller och det var bara det året.
746.jpg


761.jpg


766.jpg
 
Senast ändrad:

BME

Cartier
Det jag menade med lyckats bäst är att Zenith och Certina är dom som sålt mest av kvadratiska klockor och har haft en hel uppsjö olika varianter under åren medans dom flesta andra bolag mest verkar ha släppt fyrkantiga klockor lite grann för sakens skull. Visst Heuers Monaco är en riktig klassiker (som jag gärna skulle äga) men någon riktig storsäljare tror jag inte den har varit och så många andra kvadratiska klockor (förutom några varianter av just Monaco) har väl inte Heuer släppt?

1965 hade Zenith fyra kvadratiska herrmodeller och det var bara det året.
OK ja jag har inte någon koll på hur många klockor som sålts av de olika märkena men min högst subjektiva iakttagelse är att man (jag) ser ändå Monacos titt som tätt.
Och gällande antal modeller, googla Heuer Monaco och man får upp ca 11 miljoner varianter :) Visst många är säkert släppta relativt nyligen dvs de kapitaliserar på de gamla ursprungsmodellerna.
Annars har väl JLC Reverso lyckats rätt bra med försäljningen, visserligen inte kvadratisk men fyrkantig iaf?
 
Senast ändrad:
Topp