• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Oktogon

Panerai
Kul! Pratade också med Krons förre veckan om en 126234 med blå tavla och jubilee så då kommer det kanske två nya hit i löpet av sommaren då.
Verkar ju vara lite random beroende på vad som kommer in och när men jag fick min 10 dagar efter beställning. Fick dock höra cirka 3 månader när jag beställde. Också Krons och 126234 med blå tavla och jubilee.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Verkar ju vara lite random beroende på vad som kommer in och när men jag fick min 10 dagar efter beställning. Fick dock höra cirka 3 månader när jag beställde. Också Krons och 126234 med blå tavla och jubilee.
Ja jag fick höra att dom inte visste exakt vilka dinkor dom fick i varje beställning så dom tar väl lite höjd kan jag tänka mig
 

Nioq

Omega
2-Faktor
Om den är någon som är sugen på att klippa en blå 126234 med jubilee, så fanns det en inne på Bergströms i Uppsala för några veckor sedan.
 

Nicola

Breitling
Hej alla glada

Tänkte kolla med er om vad ni tycker om denna klocka, pris och annat bedömning uppskattas, då jag är ny när det kommer till det här med Rolex klockor, verkar vara en seriös handlare så man får väl ta de för det dom skriver! Vad säger ni?
 

Falken

Panerai
3E82FB8D-5F93-40EB-A9F3-A9D26627E670.jpeg
 

skruttet

Breitling
Hej! Ska köpa min första riktiga klocka och är inne på 126200. Otroligt fin!

Något speciellt jag bör tänka på kring den modellen när jag köper den begagnat eller från t.ex. Chrono24?

/Dan
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Hello DJ lovers!
Inte haft en på något år men sugen igen. Vad är rimligt att ge för en TT 16013 med svart tavla? Känns som de stigit i pris på sistone.
 

Bilagor

  • 0B706BD0-68A9-4B62-A1E4-6108AC8506B7.jpeg
    0B706BD0-68A9-4B62-A1E4-6108AC8506B7.jpeg
    108 KB · Visningar: 32
Hej,
Letade länge efter en 1601 från 70-talet. Hittade denna från 77 för ca 1,5 år sedan och lät de fantastiska urmakarna på Rob Engstöm göra en riktig stor service på klockan. Kan verkligen rekommendera dessa DJ. Bär min nästan dagligen.
Plus ett bra boktips i ösregnet.
DA6B9C74-EAB4-4C29-9550-600F9C59D76B.jpeg

Gick i tankarna länge på att köpa en Datejust 1601 också. Fick tag i en 1601 från slutet av 70- talet 2019. Har använt den frekvent allt sedan dess. Den smälter i de flesta sammanhang. En diskret och elegant klocka i mitt tycke.

Edit: lagt till en bild.
 

Bilagor

  • 0DDEA566-EAD8-4DE3-BA68-3187E6D51E8C.jpeg
    0DDEA566-EAD8-4DE3-BA68-3187E6D51E8C.jpeg
    386 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:

Sebroos

Breitling
Gick i tankarna länge på att köpa en Datejust 1601 också. Fick tag i en 1601 från slutet av 70- talet 2019. Har använt den frekvent allt sedan dess. Den smälter i de flesta sammanhang. En diskret och elegant klocka i mitt tycke.

Edit: lagt till en bild.
Fruktansvärt trevlig klocka, letar efter en sådan också. Blir mitt första klockköp för att fira examen/jobb, tycker dock det är svårt att hitta rätt säljare och plattform för första köpet. Tips?
 
Fruktansvärt trevlig klocka, letar efter en sådan också. Blir mitt första klockköp för att fira examen/jobb, tycker dock det är svårt att hitta rätt säljare och plattform för första köpet. Tips?

Du kan t ex hålla lite på annonser här på forumet eller något annat forum där entusiaster håller till. Läs runt lite så får du en känsla för vad folk äger för klockor. Kanske lägger någon ut ett fint exemplar till salu vid något tillfälle eller kan tänkas släppa den.

Nu har du ju annonserat här att du letar efter en fin 70- tals Datejust. Kanske kommer någon som går i tankar att sälja att höra av sig till dig.

Annars finns det ju Chrono24 eller diverse handlare av vintage om du är ute och reser. Bara stoppa in huvudet och kolla vad som finns.

Ta din tid så hittar du säkert en fin klocka. För egen del bryr jag mig inte så mycket om box och papper på en vintage klocka som är 50+ år. Det kan vara kul att ha, men det är också sånt som kan komma bort med åren över en livstid. Finns en anledning varför sånt är borta med tiden. En modernare klocka kanske man inte har samma överseende, men med tiden kommer man ha det där också.

Hitta ett fint exemplar som är i det skick du vill ha. Lämna in den på en service så att du vet att allt är ok. Sedan har du en klocka livet ut även om du köper annat med tiden.

Läs på lite om olika varianter så att du vet vad du tittar på. Ställ frågor här på forumet om det är något du är osäker på så kan säkert någon hjälpa dig.

Lycka till.
 

Brûlot

Omega
2-Faktor
Du kan t ex hålla lite på annonser här på forumet eller något annat forum där entusiaster håller till. Läs runt lite så får du en känsla för vad folk äger för klockor. Kanske lägger någon ut ett fint exemplar till salu vid något tillfälle eller kan tänkas släppa den.

Nu har du ju annonserat här att du letar efter en fin 70- tals Datejust. Kanske kommer någon som går i tankar att sälja att höra av sig till dig.

Annars finns det ju Chrono24 eller diverse handlare av vintage om du är ute och reser. Bara stoppa in huvudet och kolla vad som finns.

Ta din tid så hittar du säkert en fin klocka. För egen del bryr jag mig inte så mycket om box och papper på en vintage klocka som är 50+ år. Det kan vara kul att ha, men det är också sånt som kan komma bort med åren över en livstid. Finns en anledning varför sånt är borta med tiden. En modernare klocka kanske man inte har samma överseende, men med tiden kommer man ha det där också.

Hitta ett fint exemplar som är i det skick du vill ha. Lämna in den på en service så att du vet att allt är ok. Sedan har du en klocka livet ut även om du köper annat med tiden.

Läs på lite om olika varianter så att du vet vad du tittar på. Ställ frågor här på forumet om det är något du är osäker på så kan
@Sebroos
Bra skrivet och bra tips från @Harmon Rabb.
Håller med på alla punkter. Vill bara trycka på att inte stressa och handla bara av säljare med goda referenser, det kanske kostar några kronor extra men det kommer du att vinna på i längden.
Stort lycka till på jakten!
 
Topp