Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En fråga till er som bytt urtavla på era DJs. Upplever ni den som samma klocka eller som en ny eller kanske annorlunda klocka?
Nyfiken på att höra om era erfarenheter. Älskar min silvertavla, men kanske vore kul att testa byta tavla om några år.
Vad är det för Datejust version?
Tror inte det blir så markant skillnad ärligt talat. Nyhetens behag. Vad jag vet säljer inte Rolex lösa tavlor - tyvärr. Man vill inte ha dem i omlopp på begagnatmarknaden. Men man ser ju att det finns de som fått tag i tavlor även på modernare referenser. De har kanske en ingång hos någon återförsäljare.
Det går helt fint att byta tavla hos AD på de flesta nya Rolex referenser. Iaf DJ, YM, OP.Vad är det för Datejust version?
Tror inte det blir så markant skillnad ärligt talat. Nyhetens behag. Vad jag vet säljer inte Rolex lösa tavlor - tyvärr. Man vill inte ha dem i omlopp på begagnatmarknaden. Men man ser ju att det finns de som fått tag i tavlor även på modernare referenser. De har kanske en ingång hos någon återförsäljare.
Om du byter från silver till en helt annan färg som svart eller blå så tycker iaf jag att det känns som en helt annan klocka. Rätt stor skillnad och kunde lätt haft båda två samtidigt i samlingenAh, förstår. Är en 126234. När jag köpte den hos Rob Engström i Stockholm sa de att tavelbyte är möjligt för runt 5000 kr, och att man får behålla sin förra tavla om jag inte missminner mig.
Det går helt fint att byta tavla hos AD på de flesta nya Rolex referenser. Iaf DJ, YM, OP.
Om du byter från silver till en helt annan färg som svart eller blå så tycker iaf jag att det känns som en helt annan klocka. Rätt stor skillnad och kunde lätt haft båda två samtidigt i samlingen
Skrev lite snabbt så glömde säga att det kan vara svårt att byta till de mest poplära tavlorna. Vet inte vilka det är, men den blåa DJ tavlan tror jag inte du kan byta till.Kul! Då ska jag ha det i åtanke. Kanske testar att byta till blå tavla i framtiden. Eller kanske den nya "fluted" blå tavlan om det går.
Ah, förstår. Är en 126234. När jag köpte den hos Rob Engström i Stockholm sa de att tavelbyte är möjligt för runt 5000 kr, och att man får behålla sin förra tavla om jag inte missminner mig.
Skrev lite snabbt så glömde säga att det kan vara svårt att byta till de mest poplära tavlorna. Vet inte vilka det är, men den blåa DJ tavlan tror jag inte du kan byta till.
Den nya vet jag inte, men brukar först vara möjligt några år efter lansering det är möjligt oavsett.
Det finns modeller som dom inte byter på som t.ex Daytona, men det er inget problem att byta på DJ (förutom vissa populära tavlor), YM och OP och du får behålla din gamla om du betalar för det. Andra modeller har jag dålig koll på så det kan jag inte svara på.När jag hörde mig för vid ett tillfälle på 90- talet var det inga problem att beställa en extra tavla i annan färg till Datejust, Daydate och Daytonas. Så köpte man en vit Daytona kunde man köpa en svart tavla till den. Inte mer än rätt jag tycka personligen. Jag tycker att man borde få köpa vilken tavla man vill tillhörande referensen så länge klockan finns i produktion. Ta bort lite av den där hysterin.
Som jag uppfattat saken är Rolex idag rätt ovilliga att sälja en extra tavla. Man får byta in den gamla tavlan i de fall de tillåter byte. Kan förstå att skälet till det är att man inte vill att det ska finnas delar ute på marknaden.
Personligen tror jag att många gamla delar som finns på marknaden idag kommer från urmakare som har tagit tillvara på delar de bytt ut i samband med service. Det är dock en annan diskussion.
Vilket håll är medurs vad det gäller kronan?Jag upptäckte just en sak på min 126200 som jag inte tänkt på tidigare. När jag ställer tiden och vrider kronan medurs så går visarna moturs och tvärtom. Är det så på era också...?
Ja, precis, samma håll som när man drar upp den. Ok, tack! Kändes lite avigt bara, därav frågan.Vilket håll är medurs vad det gäller kronan?
Tummen framåt antar jag? Isf är det som det ska
Ja kanske. Aldrig riktigt reflekterat över saken faktiskt men det är ju olika med olika urverk. Säkert någon med mer teknisk kunskap än mig som kan förklara varförJa, precis, samma håll som när man drar upp den. Ok, tack! Kändes lite avigt bara, därav frågan.
Samma härSol och blå DJ
Köpt en 126200 åt mamma, väldigt sugen själv nu…
Riktigt snyggt!Sådär ja, då har jag också fastnat i Datejust-träsket. Slog till på den här sköningen nyligen. Jag har svårt att bestämma mig för om 36mm är lite i minsta laget. Den ser ut att sitta som en smäck på bilder men i verkligheten upplever jag den som liten. Men det är säkert en vanesak å andra sidan.
Tycker storleken ser mycket bra ut!Många gånger funderat på om 36 är för smått men den har trots det hängt med i 2 år.
Imo så sitter den klockrent, iallafall på bild