• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Stein

Cartier
Länge sedan sist på grund av "ny" klocka ockuperat armen senaste veckorna. Men man blir glad när den åker på igen.

1000021882.jpg
 
Senast ändrad:

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Fan finns det ingen vintage som är schysst polerad eller? 😆
Du frågar ju en öppen fråga på ett forum för klockor där alla är nedgrisade i detaljer.

Är du ute efter en klocka som ser nästintill perfekt ut eller vill du ha något du kan använda i vardagen utan att ta macrobilder på?
Det blir två olika diskussioner.
 

Tickers

Omega
Ja jag är skitglad för hjälpen då jag inte ser skiten ni ser👊🏼
Utan att vara überexpert själv så har jag just den modell du länkade. Såhär ser min ut från två olika vinklar:
IMG_3140.jpeg

IMG_3248.jpeg

Det jag kan se är att bandhornen är betydligt skarpare på min, samt att vitguldsringen har tydliga och vassa ”hack”. Alltså de två faktorer som ansågs vara nedpolerade på det exemplar du länkade. Experterna får gärna rätta mig 🙂
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Utan att vara überexpert själv så har jag just den modell du länkade. Såhär ser min ut från två olika vinklar:
IMG_3140.jpeg

IMG_3248.jpeg

Det jag kan se är att bandhornen är betydligt skarpare på min, samt att vitguldsringen har tydliga och vassa ”hack”. Alltså de två faktorer som ansågs vara nedpolerade på det exemplar du länkade. Experterna får gärna rätta mig 🙂
En bra referens på ett bra begagnat skick.
 

timepiece

Breitling
Tack!!
Fick mejl av Hedens guld i Göteborg som verkar ha denna 1601 inne. Vad tycker ni om den? bandhornet längst ned höger ser skadat ut?
 

Bilagor

  • PHOTO-2024-04-17-10-29-18.jpg
    PHOTO-2024-04-17-10-29-18.jpg
    470.3 KB · Visningar: 3

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tack!!
Fick mejl av Hedens guld i Göteborg som verkar ha denna 1601 inne. Vad tycker ni om den? bandhornet längst ned höger ser skadat ut?
Nedre högra bandhornet är även polerat. Övre vänstra ser ut att ha fått sig en stöt. Men misstänker att det är sent 60-tal på den så tyvärr många med den åldern som snurrar runt i div skick. 🤷🏻‍♂️
Lite får man räkna med iom vintage men själv hade jag stått över. 🙂
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Nedre högra bandhornet är även polerat. Övre vänstra ser ut att ha fått sig en stöt. Men misstänker att det är sent 60-tal på den så tyvärr många med den åldern som snurrar runt i div skick. 🤷🏻‍♂️
Lite får man räkna med iom vintage men själv hade jag stått över. 🙂
Den har snarare blivit dålig polerad. Glipan syns om man tar för mycket på insidan.
Alla bandhorn är ju olika. I form och längd.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Tack!!
Fick mejl av Hedens guld i Göteborg som verkar ha denna 1601 inne. Vad tycker ni om den? bandhornet längst ned höger ser skadat ut?

Nedre högra bandhornet är även polerat. Övre vänstra ser ut att ha fått sig en stöt. Men misstänker att det är sent 60-tal på den så tyvärr många med den åldern som snurrar runt i div skick. 🤷🏻‍♂️
Lite får man räkna med iom vintage men själv hade jag stått över. 🙂
Skulle ändå säga att den ser ok ut. Boetten är skarp längs kanterna och med äldre klockor är det vanligare att de fått lite polering längs vägen. Men återigen beror det på hur noga man är med skicket, som fler påtalat. Skulle den vara i toppskick så skulle det märkas i priset så det blir en avvägning över hur petig man är/priskänslighet. Ibland är man också på jakt efter en specifik referens, tavla, färg, årtal etc och hittar man ”det man letat efter” får man ofta kompromissa med något. Svårt att ha allt och ett vettigt pris. Den ser som sagt ok ut och är inte misshandlad med t ex spetsiga bandhorn el dylikt (vilket är typ det värsta).
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Skulle ändå säga att den ser ok ut. Boetten är skarp längs kanterna och med äldre klockor är det vanligare att de fått lite polering längs vägen. Men återigen beror det på hur noga man är med skicket, som fler påtalat. Skulle den vara i toppskick så skulle det märkas i priset så det blir en avvägning över hur petig man är/priskänslighet. Ibland är man också på jakt efter en specifik referens, tavla, färg, årtal etc och hittar man ”det man letat efter” får man ofta kompromissa med något. Svårt att ha allt och ett vettigt pris. Den ser som sagt ok ut och är inte misshandlad med t ex spetsiga bandhorn el dylikt (vilket är typ det värsta).
@timepiece hur mycket är det som begärs för den? Sedan som påpekats ovan så är ju detta detaljer som kommer fram/diskuteras på ett entusiast forum där folk zoomar in varje enskild detalj. Dvs. detaljer som inte framkommer i dagligt användande. 😉
Men i jakten på vintage, glöm inte att kolla skick och servicebehovet, det kan dra iväg ordentligt.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Vad tycker forumgranskarna om denna? Tycker den ser "bra" ut med reservation för att jag har svårt att urskilja lätt/opolerade exemplar (jobbar som ekonom på makronivå, mikronivån har jag inget öga för öht).

 
Topp