• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Är ju en ganska tydlig skillnad mellan 1162xx och 1262xx också. Även om båda är mer polerade så upplevs 12-serien lite nättare tycker jag. Aldrig haft en femsiffrig men måste erkänna att dom borstade bandhornen ger ett väldigt bra intryck. Kanske måste våga lämna den moderna världen och testa lite äldre referenser någon gång 😁
Helt klart är det så. 126xxx är mer välbalanserad och ”hittar tillbaka” till 16xxx proportionerna.
 
Jag älskar hur vitguldsbezeln fångar ljuset och siffrorna adderar en tyngd till klockan.

IMG_6170.jpeg
 

Hammars

Omega
Är det inte precis samma sak med dem nya sportmodellerna från Rolex. Jag föredrog dem äldre som 14060 framför 114060. Det är rätt stor skillnad i hur dem bärs och bekvämligheten.
Många val är tuffa i livet. Ibland måste man bara klippa banden med sådana människor som har dålig känsla.

Faktum är att många föredrar 80-tals boetterna framför de som kom senare. Helt annan klocka med större boetter och blankpolerade bandhorn från 2010 och senare.
 

kime

Omega
Detta har säkert avhandlats tidigare, men när det kommer till ref. 16233 så undrar om rälsen längst ytterkanten på tavlorna. Är det något år där det gick över till räls, eller finns båda varianterna?

Om det gör någon skillnad så har jag främst sett detta på champagne-tavlorna.
 

timepiece

Breitling
Tja, håller på att slå till på en 1601. Tycker den ser väldigt fin ut. Inköpt från C24 med condition "very good" såg jag enligt kvittot av ägaren. Även servad innan den skickades från AD.
Ska kika på denna nästa vecka. Vad ska jag kolla efter när jag inspekterar en DJ 1601? Vad låter som ett rimligt pris utan att ha sett bilder?
 

hacke

Breitling
La kanske in i fel tråd nyss så provar även här..

Har precis anslutit mig till rolexfamiljen och tänkte jag skulle posta en liten första bild på mitt
färska inköp. letade länge, på främst chrono24, efter någon fin datejust 16014 eller 16030 som inte är var sönderpolerad eller med någon tråkig skada på urtavlan, vilket inte är det lättaste att hitta som många säkert vet.

Egentligen har jag dock alltid varit lite mer dragen åt modellerna med "smooth-bezel" 16000 ex då dom är lite mindre "in your face" enligt min personliga åsikt, gillar klockor som seglar lite under radarn men ändå har en vacker närvaro på handleden.

Lång historia kort så hittade jag inga fräscha datejust och råkade mer av en händelse komma in på "perpetual date" i sökfältet och hittade istället nästan direkt en väldigt fin och relativt orörd 15000. Slog till direkt och väntade med spänning på paketet ankomst.

Igår kom den och jag är helnöjd!

Gillar dock inte länkarmband så satte direkt på ett läderband från bulang & sons istället vilket jag tycker gör klockan lite mer diskret elegant.
IMG_9462 (2).JPG
 
Topp