• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Inte min 116264 men fin bild

swim.jpg

Förmodar att detta inte tillämpas på äldre referenser? Inte ”vågat” (eller kanske rättare sagt, tänkt på att) bada med min 16014. Trots nyservad hos AD förra året.
Äh, om servicen innebar byte av packningar, krona och plexi samt godkänt trycktest till 100m gör inför badsäsongen skulle inte jag se något problem med att bada med den. Samtidigt med äldre klockor får man väl känna efter hur det skulle kännas om tavla och visare var tvungna att bytas vid en eventuell vattenskada.

Äh, om servicen innebar byte av packningar, krona och plexi samt godkänt trycktest till 100m gör inför badsäsongen skulle inte jag se något problem med att bada med den. Samtidigt med äldre klockor får man väl känna efter hur det skulle kännas om tavla och visare var tvungna att bytas vid en eventuell vattenskada.
Jodå allt bytt. Sant det, då kanske den ska få hänga med ner i plurret då!

16014 snorklat i adriatiska havet idag.

IMG_2650.jpeg

Ny tvättad i sötvatten inför middag nu ikväll.

IMG_6502.jpeg

Hallå,
Jag har en fråga gällande vilka urtavlor som hör till vilka referenser, och jag hoppas att jag får låna ditt inlägg @Libanese som referens?
För just den ”räls” utanför indexen är vad jag söker i en stål/vitguld Datejust - gärna med sunburstsilvertavla.

1. Vad kallas dessa tavlor?
2. Vilka referenser kan man hitta dem på?
3. Finns de i silver sunburst?

Inlägg utan bild är tråkiga så jag bifogar min 16710, för det är en kompis till den jag är ute efter.

IMG_7747.jpeg

Hallå,
Jag har en fråga gällande vilka urtavlor som hör till vilka referenser, och jag hoppas att jag får låna ditt inlägg @Libanese som referens?
För just den ”räls” utanför indexen är vad jag söker i en stål/vitguld Datejust - gärna med sunburstsilvertavla.

1. Vad kallas dessa tavlor?
2. Vilka referenser kan man hitta dem på?
3. Finns de i silver sunburst?

Inlägg utan bild är tråkiga så jag bifogar min 16710, för det är en kompis till den jag är ute efter.

IMG_7747.jpeg

Bägge mina är silverdial. Det är ljuset ibland som får i alla fall 16014 att se vit ut. Men bifogar några bilder i solljus. Tror att alla datejust vintage har någon sån silverdial. Sök på Google lite så kommer du hitta en massa.

IMG_2673.jpeg

IMG_2675.jpeg

IMG_2678.jpeg

Bägge mina är silverdial. Det är ljuset ibland som får i alla fall 16014 att se vit ut. Men bifogar några bilder i solljus. Tror att alla datejust vintage har någon sån silverdial. Sök på Google lite så kommer du hitta en massa.

IMG_2673.jpeg

IMG_2675.jpeg

IMG_2678.jpeg

Tack för svaret.
Ja, din 16014 såg onekligen ut att ha vit urtavla först.
Men rälsen då? Kan samma referens (16014, 16234) ha olika typer av silvertavlor?
Alltså med ”räls” med ”pinnar” eller som pie-pan (jag vet, pie-pan fanns bara på 1601:an eller andra fyrsiffriga referenser).

Tack för svaret.
Ja, din 16014 såg onekligen ut att ha vit urtavla först.
Men rälsen då? Kan samma referens (16014, 16234) ha olika typer av silvertavlor?
Alltså med ”räls” med ”pinnar” eller som pie-pan (jag vet, pie-pan fanns bara på 1601:an eller andra fyrsiffriga referenser).

Kan samma referens (16014, 16234) ha olika typer av silvertavlor? Ja det tror jag!

Pie-pan dog ut med 4 siffriga refen det stämmer, annat urverk i dom 4 siffriga refen. Med den 5 siffriga refen fick du Quick set datum funktionen finns inte på den 4 siffriga refen.

Kan samma referens (16014, 16234) ha olika typer av silvertavlor? Ja det tror jag!

Pie-pan dog ut med 4 siffriga refen det stämmer, annat urverk i dom 4 siffriga refen. Med den 5 siffriga refen fick du Quick set datum funktionen finns inte på den 4 siffriga refen.
Rälsen hör till safirglasmodellerna 162xx. 160xx har plexiglas. Tavlorna passar däremot båda reffarna.

Har en DJ 16234 från 1992, visserligen i superbra skick och servad så sent som något år sen, men har absolut inte vågat bada med den.
Ser här att flera badar med sina 5-reffade DJs. Är jag överdrivet och onödigt försiktig? Eller har ni badare lite nyare DJs?
DJ2.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp