• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Har en DJ 16234 från 1992, visserligen i superbra skick och servad så sent som något år sen, men har absolut inte vågat bada med den.
Ser här att flera badar med sina 5-reffade DJs. Är jag överdrivet och onödigt försiktig? Eller har ni badare lite nyare DJs?
Om klockan är servad i närtid ska den vara precis lika tät som om du hämtat ut den splajtans ny. Hade själv dragit mig lite för att bada med en gammal plexi-modell, men egentligen är det ju samma sak där; om den är servad och klarar trycktest är det bara att tuta och köra.

Badade med min 116234 mycket men är lite för feg med 126234 eftersom dom har blivit så himla dyra. Känns lite onödigt då jag har andra mer badvänliga klockor tillhands

Har en DJ 16234 från 1992, visserligen i superbra skick och servad så sent som något år sen, men har absolut inte vågat bada med den.
Ser här att flera badar med sina 5-reffade DJs. Är jag överdrivet och onödigt försiktig? Eller har ni badare lite nyare DJs?
DJ2.jpg

Jag har två stycken 5reffare (mycket äldre en din). Servade för några år sedan bägge och jag badar, duschar och allt med dom två. Släng in den för ett trycktest bara innan så vet du.

DJ2.jpg

Jag badar med min 16710 GMT-Master. Annan modell, absolut, men oyster som oyster.
Jag köpte medvetet en femsiffrig referens just för att våga bada med den.
Sen håller jag med @hampusg om att jag kanske inte hade badat med en sexsiffrig fast av hans anledning - priset.

Jag har varit sugen på en 1601 i många år men har prioriterat andra modeller.
Nu börjar jag närma mig köp men hela fem pers i min absoluta närhet har plexi-DJs så jag lutar mer åt en 16234 i skrivande stund.
Silver sunburst ska det vara….. någon som har tröttnat på sin kanske?

Senast ändrad:
Badade med min 116234 mycket men är lite för feg med 126234 eftersom dom har blivit så himla dyra. Känns lite onödigt då jag har andra mer badvänliga klockor tillhands

Tänker du listpris eller andrahands marknaden? Jag har som rutin nu på badsemestern att kolla så kronan är helt indragen varje morgon innan jag hoppar i. Känns på något vis safe :)

En rolex med twinlock/triplock är väl rätt vattentät även med kronan urskruvad, så länge packningarna är fräscha. Jag har råkat tvätta händerna med kronan ute men aldrig testat bad :P

Gissar att lite rinnande vatten inte är så farligt men värre med tryck, när klockan är under vatten som de blir farligt.
Ja det sitter ju packningar som gör den tät även med kronan ute. Risken är väl att man råkar vicka kronan i sidled så packningarna flexar. Min killgissning är dock att den klarar bad utmärkt med kronan ute, man kanske ska undvika att hoppa från 20 m eller ramla av vattenskotern i 50 knop. Sen är ju frågan varför man skulle ha kronan ute när man inte ställer tiden, den borde ju alltid vara inskruvad.

DJ2.jpg

Min 16200 (-99) servades i oktober förra året. Trots det badar/duschar jag inte med den på. Jag vågar bara inte… 😂

Den är servad av oberoende urmakare. De kanske tryckt dit det som är lättast att få tag i/billigast?
Möjligt.
Brorsan har en 16014 från 80-talet med boxplexi, en polare har en 16014 från -87 med boxplexi och en annan polare har en 1601 från -69 med boxplexi.
Den sistnämnda var på service hos Rolex i år och kom tillbaka med ett likadant fast nytt boxplexi.
Som sagt, jag har aldrig sett rundat men då har jag inte heller haft någon erfarenhet av 1601or eller 1603or än från ca -69 (de med ”gamla” visare tänker jag på).

Möjligt.
Brorsan har en 16014 från 80-talet med boxplexi, en polare har en 16014 från -87 med boxplexi och en annan polare har en 1601 från -69 med boxplexi.
Den sistnämnda var på service hos Rolex i år och kom tillbaka med ett likadant fast nytt boxplexi.
Som sagt, jag har aldrig sett rundat men då har jag inte heller haft någon erfarenhet av 1601or eller 1603or än från ca -69 (de med ”gamla” visare tänker jag på).
Ser helt tokfel ut..
Min 16013 är också från 85 och den har box.
Jag får höra med Rolex AD om de kan fixa till det eller om du @DrKlocka kan fixa ett byte till rätt glas?

Jag får höra med Rolex AD om de kan fixa till det eller om du @DrKlocka kan fixa ett byte till rätt glas?

Jag skulle rekommendera AD, men risken är att de hittar fler saker de vill åtgärda om den har servats hos en icke-AD. Du kan fråga iaf, Rolex originalglas är mer reptåligt än eftermarknads. Plast som plast kan man tänka, men det är skillnad.

Billiga am-glas från Kina har en tendens att spricka ganska lätt.

Jag skulle rekommendera AD, men risken är att de hittar fler saker de vill åtgärda om den har servats hos en icke-AD. Du kan fråga iaf, Rolex originalglas är mer reptåligt än eftermarknads. Plast som plast kan man tänka, men det är skillnad.

Billiga am-glas från Kina har en tendens att spricka ganska lätt.
Sternkreuz har två varianter, ett som dom kallar ”pressed” som är mycket mer tåligt glas. Riktigt bra kvalitet men kostar lite mer också. Enbart dessa jag lagerför numera för Rolex iaf. Men intressant att höra andras erfarenheter.

Tillbaka
Topp