• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datorer och relaterade problem

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Va kanon skönt, alltid jobbigt när burkarna strular.
Big creed till Onelund som hjälper en K-S broder, Vad var det som var fel?

Ingen aning! Haha
Hade av alla minnen och kontakter och satte ihop det igen. Får hoppas det bara var dålig kontakt efter transporten av datorn. Lär återkomma om den börjar bråka igen.
Men jag kommer byta till mac om något år.
Tycker nya imacen är jäkligt snygg att titta på och spar en del plats.
Tack för all hjälp och glada tillrop.
Håll tummarna att den sköter sig nu. :)
 

Bender

Cartier
Ingen aning! Haha
Hade av alla minnen och kontakter och satte ihop det igen. Får hoppas det bara var dålig kontakt efter transporten av datorn. Lär återkomma om den börjar bråka igen.
Men jag kommer byta till mac om något år.
Tycker nya imacen är jäkligt snygg att titta på och spar en del plats.
Tack för all hjälp och glada tillrop.
Håll tummarna att den sköter sig nu. :)


Låter bra det, Skönt att det ser ut att lösa sig :happyhappy:
 

Icaras

Rolex
Har för mig att jag hade liknande problem när jag hade fel prioritet för hdd vid start (?). Alltså hdd 1 > hdd 2 > ssd (med OS) Elller var kanske något annat, har hur som helst haft liknande problem vid uppstart ;) :p
 

Onelund

Rolex
Pratat med många som säger Mac privat och jobb w7 eller w8 jobb. Jag är långt ifrån duktig på datorer men litar på omdömen.

Elkonsult och jobbar i Autodesk och har aldrig fått svar på om någon med Mac kör det PG. Windows 7 och AutoDesk funkar men inte bra enligt mig. Vet ej dok varför. Ologiska fel dyker upp. Kan Mac vara lösningen? Jag menar, varför i h-vete skall man kunna se och kunna trycka i OS på W!? Helt öppet! Mac är det inte så.

Ett stort?


Nu var det ett par år sedan jag utvecklade en mjukvara som kopplade ihop Autodesk Inventor med ett ekonomisystem. Då vet jag att Inventor var grinigt på att du skulle ha de senaste drivrutinerna till grafikkortet för att maximera pretandan, likaså är mängden ramminne samt hastigheten på diskarna ganska viktigt, det finns specialla burkar framtagna för cadkonstruktion, de brukar dock vara ganska dyra, men det är som med allt annat, du får vad du betalar för.

Ett ganska vanligt fel som de okunniga gör är att stoppa i ett grafikkort gjort för spel och tror att det funkar bra, det gör det inte, är stort skillnad på arkitekturen på grafikkort.


Mac suger på 3d, grafikkorten är mer gjorda att användas för bilder & dokument. Iaf vanliga standardmacar, sen har du Mac Pro http://store.apple.com/se/buy-mac/mac-pro men jag tror ärligt talat att 3d programvaran som finns nu är bättre på PC
 

16610

Patek
2-Faktor
Nu var det ett par år sedan jag utvecklade en mjukvara som kopplade ihop Autodesk Inventor med ett ekonomisystem. Då vet jag att Inventor var grinigt på att du skulle ha de senaste drivrutinerna till grafikkortet för att maximera pretandan, likaså är mängden ramminne samt hastigheten på diskarna ganska viktigt, det finns specialla burkar framtagna för cadkonstruktion, de brukar dock vara ganska dyra, men det är som med allt annat, du får vad du betalar för.

Ett ganska vanligt fel som de okunniga gör är att stoppa i ett grafikkort gjort för spel och tror att det funkar bra, det gör det inte, är stort skillnad på arkitekturen på grafikkort.


Mac suger på 3d, grafikkorten är mer gjorda att användas för bilder & dokument. Iaf vanliga standardmacar, sen har du Mac Pro http://store.apple.com/se/buy-mac/mac-pro men jag tror ärligt talat att 3d programvaran som finns nu är bättre på PC

Dig kommer jag PM:a nyttig information och tror jag kan bolla lite frågor med dig. Nu har vi helg;)
 

chff

Cartier
haha.. väl på jobbet. Men dåligt med tid. Sitter ju och ritar för fullt i AutoDesk MEP med app XL-E.. kommer.. hinner nog snart skriva;)


AutoDesk MEP NTI användare här. Alla dagar med AutoDesk är en intressant dag, alltid något nytt som dyker upp :). Vad tycker du om XL-E?, vi har applikationen men ej installerad hos oss.
 

16610

Patek
2-Faktor
AutoDesk MEP NTI användare här. Alla dagar med AutoDesk är en intressant dag, alltid något nytt som dyker upp :). Vad tycker du om XL-E?, vi har applikationen men ej installerad hos oss.

hehe håller med.. Alltid intressanta dagar med AutoDesk. Ibland finns det ingen logik i de problem som dyker upp.

Vi gick över väldigt nyligen till XL-E. ( körde Acad MEP 2010 med app POINT innan ) Har inte gått någon kurs eller så, men hankar mig fram rätt bra ändå. Skulle nog säga att XL-E är ganska enkelt. Man har sin "verktygslåda" och hämtar de olika symbolerna. 3D och XL-E har jag bara ritat enkla saker som kabelstegar och armaturer.
Det är klart det är en inkörningstid och tar en stund innan man kommer på hur det funkar. Men än så länge gillar jag XL-E.

Har inte tittat på AutoDesk MEP NTI. Vad skulle du säga om det? Tror du det skulle lämpa sig till elkonstruktörer?
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Jag har en fråga till er som jobbar mycket vid datorn och måste ha många olika "bollar i luften".
Hur håller ni ordning på saker?

Jag jobbar mycket i mail så i outlook försöker jag hålla ett system med att rödflagga mail jag måste agera på, bocka på dom som jag har reagerat på och mail som jag inte behöver göra något på markerar jag som lästa.
Sen kör jag One Note till anteckningar. Även mängder av post it-lappar förekommer och diverse excel/word-dokument när jag också försöker hålla ordning på saker.

Vad har ni för system? Möter ju på kollegor i hela världen som är riktigt duktig på att sortera mail och hålla ordentliga excelfiler med allt jobb uppradat, men jag hinner liksom inte riktigt med att sorta och administrera allt på en sådan detaljerad nivå.

Någon här måste ha en smidigt system som jag kan kopiera :)
 

Knight

Cartier
Jag har en fråga till er som jobbar mycket vid datorn och måste ha många olika "bollar i luften".
Hur håller ni ordning på saker?

Jag jobbar mycket i mail så i outlook försöker jag hålla ett system med att rödflagga mail jag måste agera på, bocka på dom som jag har reagerat på och mail som jag inte behöver göra något på markerar jag som lästa.
Sen kör jag One Note till anteckningar. Även mängder av post it-lappar förekommer och diverse excel/word-dokument när jag också försöker hålla ordning på saker.

Vad har ni för system? Möter ju på kollegor i hela världen som är riktigt duktig på att sortera mail och hålla ordentliga excelfiler med allt jobb uppradat, men jag hinner liksom inte riktigt med att sorta och administrera allt på en sådan detaljerad nivå.

Någon här måste ha en smidigt system som jag kan kopiera :)

Jag är digital marknadsföringskonsult och bollar som oftas ett tiotal kunder åt gången. Mitt system verkar dock inte skilja sig mycket från ditt. Jag har en mailkorg per kund i outlook med regler som flyttar alla mail från respektive domän till korrekt mapp, sedan kör jag Evernote för samtliga anteckningar. Varje kund får sin egen anteckningsbok inom Evernote, sedan taggar jag anteckningarna med lämpliga hashtags. På mondagmorgnar fyller jag min outlookkalender med "möten" för att på så sätt dels kunna planera min vecka, men också för att lätt kunna tidrapportera vid veckans slut. Justera tiderna i outlook efter behov.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Jag är digital marknadsföringskonsult och bollar som oftas ett tiotal kunder åt gången. Mitt system verkar dock inte skilja sig mycket från ditt. Jag har en mailkorg per kund i outlook med regler som flyttar alla mail från respektive domän till korrekt mapp, sedan kör jag Evernote för samtliga anteckningar. Varje kund får sin egen anteckningsbok inom Evernote, sedan taggar jag anteckningarna med lämpliga hashtags. På mondagmorgnar fyller jag min outlookkalender med "möten" för att på så sätt dels kunna planera min vecka, men också för att lätt kunna tidrapportera vid veckans slut. Justera tiderna i outlook efter behov.


Evernote och hashtags låter intressant. I OneNote kan man ju markera med stjärna och frågetecken typ och sen söka på alla stjärnor, men hashtags vet jag inte om det finns.

Jag jobbar i ett stort globalt företag så vi är rätt styrda till vilka applikationer och vilken hårdvara vi kan använda.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en fråga till er som jobbar mycket vid datorn och måste ha många olika "bollar i luften".
Hur håller ni ordning på saker?

Jag jobbar mycket i mail så i outlook försöker jag hålla ett system med att rödflagga mail jag måste agera på, bocka på dom som jag har reagerat på och mail som jag inte behöver göra något på markerar jag som lästa.
Sen kör jag One Note till anteckningar. Även mängder av post it-lappar förekommer och diverse excel/word-dokument när jag också försöker hålla ordning på saker.

Vad har ni för system? Möter ju på kollegor i hela världen som är riktigt duktig på att sortera mail och hålla ordentliga excelfiler med allt jobb uppradat, men jag hinner liksom inte riktigt med att sorta och administrera allt på en sådan detaljerad nivå.

Någon här måste ha en smidigt system som jag kan kopiera :)


När jag jobbade med research brukade jag ha projektmappar där jag sparade all data, anteckningar, excel och wordfiler, osv..
Då körde jag https://ifttt.com/ Det krävs en del pillande, men får man det rätt så sköts mycket automatiskt eller med minimal ansträngning:)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
God kväll kära klockvänner..

Dags för nästa fråga inom datorvärlden.
Är som ni kanske tidigare uppfattat inte den vassaste datorkillen i Sverige, men är glad ändå.

Först måste jag uppdatera mitt tidigare problem då burken sköter sig mycket bra fortfarande.

Nya frågan : Kör en SSD disk som primär på 120 Gb. Nu har jag lyckats fylla denna så där bara finns 15 Gb ledigt, vilket jag märker på datorns samarbetsvilja.
Fick tips av en god vän för något år sedan om ett gratis program man laddade ner för att "spegla" upp diskens stora filer med.
Den gjorde rutnät, där storleken på rutan speglade storleken på filen/mappen.
Detta var väldigt smidigt för man såg filnamnet och var denna fil var lokaliserad direkt.
Nu, minns varken jag eller vännen vad detta program heter, inte ens efter en flock öl!! Illa.

Så, ännu en gång, HILFE! :)
 

Hellebring

Cartier
God kväll kära klockvänner..

Dags för nästa fråga inom datorvärlden.
Är som ni kanske tidigare uppfattat inte den vassaste datorkillen i Sverige, men är glad ändå.

Först måste jag uppdatera mitt tidigare problem då burken sköter sig mycket bra fortfarande.

Nya frågan : Kör en SSD disk som primär på 120 Gb. Nu har jag lyckats fylla denna så där bara finns 15 Gb ledigt, vilket jag märker på datorns samarbetsvilja.
Fick tips av en god vän för något år sedan om ett gratis program man laddade ner för att "spegla" upp diskens stora filer med.
Den gjorde rutnät, där storleken på rutan speglade storleken på filen/mappen.
Detta var väldigt smidigt för man såg filnamnet och var denna fil var lokaliserad direkt.
Nu, minns varken jag eller vännen vad detta program heter, inte ens efter en flock öl!! Illa.

Så, ännu en gång, HILFE! :)

Kan det ha varit windirstat?
http://windirstat.info/index.html
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Kul att kunna vara till hjälp :) Hoppas det reder ut sig.


Jäklig på att reda ut begreppen också?
var ska jag börja ta bort skräp?
datordisk full.PNG
 

Hellebring

Cartier
Jäklig på att reda ut begreppen också?
var ska jag börja ta bort skräp?
datordisk full.PNG
Prova att köra en diskrensning så gamla systemfiler och sånt rensas bort. Finns under tillbehör -> systemverktyg på startmenyn.
Var jättelänge sedan jag höll på med sånt så <files> i katalogträdet har jag lite dålig koll på. Minns inte hur det funkade riktigt men det kanske är data som inte är helt ok sedan datorn spökade?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Körde en rad i komandotolken för att stänga av "hybernation" då jag aldrig använder denna funktion.
Kollade även upp växlingsfilen, 25 Gb?!?!
Minskade ner denna till datorn väljer.
Plötsligt hade jag fått bort nästa 30 Gb upplåst plats på HD'n. :)
 

POO

Panerai
Inte rätt tråd kanske men jag känner att jag behöver prata...

Hade mitt första möte med windows 8 någonsin idag och Microsoft på länge. Skulle intsalera en trådlös skrivare på en sprojlans dator. Vevar igång skroten och allt är fint, massa uppdateringar som tar tid men jag känner mig självsäker. Men sen... Först ett helt obegripligt dubbelt grännsnitt. Öpppnar explorer på denna helt nya maskin och skiten kraschar två gånger innan jag kunde ta mig ut på www. Sen var det igång det krascha och hängde sig appar som det tydligen heter nuförtiden ville inte starta och inget gick att hitta. Helt seriöst så hängde den sig och krascha fler gånger på den halvtimmen än min 5år gamla mac gjort totalt och jag är ingen fan boy, men detta var fan det sämsta jag varit med om, levererat i ett grännsnitt så dåligt att det måste vara påhittat av satan själv!
 

David

Bödeln
Att använda Windows 8 är lite som att försöka ligga med en bandslip, hur du än försöker kommer det bara sluta med att du blir olycklig. Reverta till Win7 eller uthärda skiten tills 10 är släppt är mitt råd.

Hade min första kontakt för några veckor sedan. Lämnade feedback.

Dear Microsoft,

I just bought a new laptop. It had Windows 8 preinstalled. SERIOUSLY WTF IS WRONG WITH YOU PEOPLE!?!

Best Regards, David

Sedan dess har jag köpt ThinkPad som säljs med licens för 8 men levereras med "Windows 7 Downgrade". Tragiskt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Att använda Windows 8 är lite som att försöka ligga med en bandslip, hur du än försöker kommer det bara sluta med att du blir olycklig. Reverta till Win7 eller uthärda skiten tills 10 är släppt är mitt råd.
He, he. Jag visste inte att jag hade sådana preferrenser... Själv har jag kört Windows 8.1 på en Lenovo i snart ett år och är helt nöjd. Men då kör jag enbart desktop och inte de där rutorna.
 

snajgel

Panerai
Jag gillat åttan, fast jag har å andra sidan sedan sjuan använt sökfuntionen.
Dvs tryck ner winsows-tangenten och skriv det du ska öppna. Tycker det funkar klockrent men vill man kunna klick Start och sedan leta upp ett program för att starta det förstår jag att det blir knivigt!
Blir bättre i nästa version!
 
Topp