• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datorer och relaterade problem

Icaras

Rolex
Okej här kommer ett paddproblem... Någon som vet var man ställer in tiden eller hur man stämger av den automatiska uppdateringen vid flikbyte på iPad? Driver mig till vansinne :)
 

Bluefade

Omega
För er som inte gillar win8 och 8.1:s metrogränssnitt kan jag varmt rekommendera Start8. Fixar så ni slipper metro för alltid och får tillbaka en snygg startmeny. Har använt det sen win8 släpptes och har aldrig haft problem. :)
 

16610

Patek
2-Faktor
För er som inte gillar win8 och 8.1:s metrogränssnitt kan jag varmt rekommendera Start8. Fixar så ni slipper metro för alltid och får tillbaka en snygg startmeny. Har använt det sen win8 släpptes och har aldrig haft problem. :)

Hur gör man?

Edit: Kör man det finns allt kvar på datorn?
 

Bluefade

Omega
Gå in på: http://www.stardock.com/products/start8/ ladda ner testversionen alt köp för 30 ngt kr.(finns ju även andra alternativa gratis sätt att få tag på det men jag köpte det) Sen är det bara att installera och du kommer aldrig mer se metro så länge du inte vill. När du startar dator hamnar du automatiskt i desktopläget och du navigerar med start menyn precis som win7. Finns även mängder med alternativ för att fixa hur menyn ser ut men jag har låtit den se ut som win7 och skaffat en snygg win8 logga som knapp.
 

16610

Patek
2-Faktor
Gå in på: http://www.stardock.com/products/start8/ ladda ner testversionen alt köp för 30 ngt kr.(finns ju även andra alternativa gratis sätt att få tag på det men jag köpte det) Sen är det bara att installera och du kommer aldrig mer se metro så länge du inte vill. När du startar dator hamnar du automatiskt i desktopläget och du navigerar med start menyn precis som win7. Finns även mängder med alternativ för att fixa hur menyn ser ut men jag har låtit den se ut som win7 och skaffat en snygg win8 logga som knapp.


Tack!
 

kabro

Cartier
Snälla KS hur byter jag låt på Spotify, android?
// IT ingenjör:banghead:
image.jpg
 

MBx

Cartier
Har gått över från PC och skaffat mig en Apple MacBook.

Nu finns det några få program för PC jag skulle vilja köra på Macen. Vad säger expertisen - CrossOver, Boot Camp eller något annat?Jag ska bara köra enstaka program och målet är enkelhet.

Shoot boys.:)
 

Onelund

Rolex
Har gått över från PC och skaffat mig en Apple MacBook.

Nu finns det några få program för PC jag skulle vilja köra på Macen. Vad säger expertisen - CrossOver, Boot Camp eller något annat?Jag ska bara köra enstaka program och målet är enkelhet.

Shoot boys.:)

Virtualbox från Oracle såklart
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag kör VB med Xubuntu som gäst. Det är ganska enkelt även för en medelålders man... :oldman: Det som blir lite omständigt (men inte så svårt) är om man vill dela en katalog på datorn mellan gästen och värden - främst på grund av att processen måste göras om varje gång Linux-kärnan uppdateras. Jag vet inte hur det är om man kör Windows som gäst. Men fråga på bara.

Jag använder VB/Xunbuntu för det mesta av mitt surfande som inte kräver ordentlig inloggning, typ bankärenden, webbmail, etc. Min förhoppning är att jag skall minska risken att värden smutsas ner av diverse skit som man kan få av surfandet...
 

POO

Panerai
Windows 8....
De här"apparna" tex. den inbyggda(?) e-mail-klienten, måste dessa öppnas i helskärm????
 

jhm

Panerai
Gratis
Tycker det funkar finfint till de testmiljöerna jag använder mig av, ex w7 debian solaris etc etc

BootCamp är också gratis, men förutsätter såklart en originalskiva med t ex Windows. Kan man köra windowsapplikationer på en Mac med VB som du nämner, utan att även behöva installera en hel Windowsinstallation, eller hur funkar det i stora drag? :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Ok, här kommer mitt datorproblem, som eg är frugans datorproblem då det är hennes dator.

En Macbook pro SSD disk. Nu säger datorn ifrån att "start disken" snart är full och datorn börjar sega sig.

Vi har raderat alla onödiga bilder, där är inte många gig bilder. Tömt soptunnan, rensat cache filer, men det hjälper ej.

Vad göra?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ok, här kommer mitt datorproblem, som eg är frugans datorproblem då det är hennes dator.

En Macbook pro SSD disk. Nu säger datorn ifrån att "start disken" snart är full och datorn börjar sega sig.

Vi har raderat alla onödiga bilder, där är inte många gig bilder. Tömt soptunnan, rensat cache filer, men det hjälper ej.

Vad göra?

http://osxdaily.com/2014/01/11/see-mac-disk-usage-storage-summary-os-x/

Ger en fingervisning på vad det är för innehåll som tar upp så mycket plats. Annars, kolla mapp för mapp. Kan vara något program eller t.ex något på skrivbordet/ hämtade filer som tar upp en del.
 
Topp