• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Jag hade koll på att detta gjordes för smycken, men trodde klockor hade en annan lösning.

Men jag är fortfarande lite förvirrad. De flesta exemplar på t.ex. 18039 och 18239 som ligger ute idag ser inte så illa ut som bilden ovan tycker jag. Har inte reagerat på gulnande klockor under den tid jag haft spaning. Är det mer sannolikt att beläggningen är borta på dessa men att vitguldfärgen inte var så förskräckligt gul därunder, eller är det mer sannolikt att beläggningen ligger kvar och att man får räkna med att de kommer gulna framöver?

Jag hade koll på att detta gjordes för smycken, men trodde klockor hade en annan lösning.

Men jag är fortfarande lite förvirrad. De flesta exemplar på t.ex. 18039 och 18239 som ligger ute idag ser inte så illa ut som bilden ovan tycker jag. Har inte reagerat på gulnande klockor under den tid jag haft spaning. Är det mer sannolikt att beläggningen är borta på dessa men att vitguldfärgen inte var så förskräckligt gul därunder, eller är det mer sannolikt att beläggningen ligger kvar och att man får räkna med att de kommer gulna framöver?
Skulle säga att de oftast har beläggning kvar. Servas de av Rolex förmodar jag att man rodinerar dem vid behov, men har ingen erfarenhet och inte kollat upp. Däremot tar oftast folk bilder så att man inte ser färgskiftningarna så väl. Oftast på auktioner man ser det gula. Jag hade iaf aldrig köpt en ytbelagd guldrolex. Skräpmetall.

Har aldrig märkt att äldre vitguld skulle vara vitare, men det är fullt möjligt att man körde det obelagt i större utsträckning då.

Man kan generellt se att smådelar som utsätts för mer slitage, typ skruvar och kronor, inte är rodinerade.

Som kuriosa är vitguld relativt nytt. Började slå igenom på slutet av 20-talet som ett budgetalternativ för platina. För klockor innebär det dock att inte så mycket då de var ovanliga på 20-30-talet.
Menade att man belägger gulare vitguldslegeringar med rodium för att få en vitare finish jämfört med den gulare vitguldsfärgen som metallen under har på t.ex äldre day dates och vissa andra smycken i vitguld. Samt att på dom nyare rolex-modellerna i vitguld så är grundmetallen redan vit nog pga de ingående metallerna i legeringen - i det fallet behövs ingen sådan beläggning för att slutprodukten ska bli vit nog.

Menade att man belägger gulare vitguldslegeringar med rodium för att få en vitare finish jämfört med den gulare vitguldsfärgen som metallen under har på t.ex äldre day dates och vissa andra smycken i vitguld. Samt att på dom nyare rolex-modellerna i vitguld så är grundmetallen redan vit nog pga de ingående metallerna i legeringen - i det fallet behövs ingen sådan beläggning för att slutprodukten ska bli vit nog.
Fast du skrev att vitguld var vitare förr med nickel, det jag kommenterade.

Fast du skrev att vitguld var vitare förr med nickel, det jag kommenterade.
Ok, ja det är min uppfattning, att basmetallen i nickel-legeringar (som var vanligare förut, även om andra legeringar utan nickel även förekom parallellt) var vitare än många andra vanliga vitguldslegeringar som var/är vanliga senare (med t.ex palladium) är gulare. Men det har säkert kommit legeringar med andra metaller där basmetallen är tillräckligt vit/kallvit (som t.ex Rolex vitguldslegering), jag är långtifrån expert. Jag syftar alltså på vitguldslegeringar generellt och inte specifikt rolex vitguldslegering.

Ser ut som de flesta DDs. Klart man kan få den skarp. Blir fin med ny finish. Dock inte som ny utan att lägga till en del guld.

Ser inte att stensättningen är knas, vad ser du @Pentann
De flesta bilder jag tittat på andra diamanttavlor så är det en annan mer clean infästning istället som här två stift som är ojämnt böjda över diamanten. Dock lär det inte vara något som man tänker på med klockan på armen. Min fundering gäller om detta är Rolex standard från 1996.
IMG_9494.jpeg

Ser ut som de flesta DDs. Klart man kan få den skarp. Blir fin med ny finish. Dock inte som ny utan att lägga till en del guld.

Ser inte att stensättningen är knas, vad ser du @Pentann

Nej, verkligen inte som de flesta DDs.

Tycker det är lustigt hur du sitter och klagar ner på i princip alla polerade cartiers i den tråden så fort något är lite off med någon millimeter trots att dom flesta andra tycker det ser OK ut, men du tycker att en helt sönderpolerad DD-boett är normalt och kan bli bra.

Nej, verkligen inte som de flesta DDs.

Tycker det är lustigt hur du sitter och klagar ner på i princip alla polerade cartiers i den tråden så fort något är aningen off trots att dom flesta andra tycker det ser OK ut, men du tycker att en helt sönderpolerad DD är normalt och kan bli bra.
Låter mest som du inte sett så många DDs. Angående den ovan beror det på vad man söker. Inget toppex men de flesta bandhornen är nedslipade ovanifrån. Vad stör dig på denna DD?

Vill du prata om Cartier finns det bättre trådar för det.

Låter mest som du inte sett så många DDs. Angående den ovan beror det på vad man söker. Inget toppex men de flesta bandhornen är nedslipade ovanifrån. Vad stör dig på denna DD?

Vill du prata om Cartier finns det bättre trådar för det.

Jag har sett ganska många. Jag äger även en 18238 själv.
Som jag skrev, polerad boett och saknar mycket material. Runda och blankpolerade bandhorn i princip.

Nedan min som exempel för att jämföra.

Skärmbild 2025-05-10 211540.jpg

Jag har sett ganska många. Jag äger även en 18238 själv.
Som jag skrev, polerad boett och saknar mycket material. Runda och blankpolerade bandhorn i princip.

Nedan min som exempel för att jämföra.

Skärmbild 2025-05-10 211540.jpg
Finns alltid orörda exemplar, vet inte vad det har med klockan ovan att göra? Ytfinish är ju såklart inget problem, den återskapar man enkelt. Däremot hade jag tex inte velat ha en polerad räfflad ring som den ovan har. Dock inte jätteovanligt att de är det. Så handlar om vad man är på jakt efter. Klockan ovan är knappast förstörd. I vilken percentil hade du lagt den?

Finns alltid orörda exemplar, vet inte vad det har med klockan ovan att göra? Ytfinish är ju såklart inget problem, den återskapar man enkelt. Däremot hade jag tex inte velat ha en polerad räfflad ring som den ovan har. Dock inte jätteovanligt att de är det. Så handlar om vad man är på jakt efter. Klockan ovan är knappast förstörd. I vilken percentil hade du lagt den?

Det handlar alltid om vad man är ute efter så klart.
Den är inte förstörd, men den är dåligt polerad. Bättre då att lägga pengarna på ett ex som redan är skarpare än att köpa något ganska dåligt och försöka rädda upp det enligt mig.

T.ex den som ligger ute på KS nu för försäljning.

Jag skulle ge den där klockan 5/10 i bästa fall. Hade önskat skarpare bilder för att avgöra klart, speciellt där man ser glasringen i bättre vinklar/ljus.

Senast ändrad:
Det handlar alltid om vad man är ute efter så klart.
Den är inte förstörd, men den är dåligt polerad. Bättre då att lägga pengarna på ett ex som redan är skarpare än att köpa något ganska dåligt och försöka rädda upp det enligt mig.

Jag skulle ge den där klockan 5/10 i bästa fall. Hade önskat skarpare bilder för att avgöra klart.
Är då 5 av 10 en medelklocka?

Med bra polering kommer folk tycka den är fin. Den är som de flesta andra polerade DDs efter ett par rundor. Slipar man om glasringen hade jag kunnat leva med den efter en bra polering.

Så för att summera, de problem jag ser är att glasringen är rundpolerad och att bandhornen inte är jämnt nedslipade från ovansidan. Det är en kant vid glasringen när man ser den från sidan. Båda dessa kan man åtgärda men kräver lite jobb. Blir ju då inte som från fabrik men skillnaderna inte så stora så många hade missat.

Jag tackar för svaren. Det är en klocka från 96 så jag har inga förväntningar att få den till nyskick men såklart vill jag att den skall ha ett bra skick. Tycker själv att det är svårt att avgöra på bilderna hur kanterna är då det kommer ljus från alla håll på Kaplans bilder.
Har någon av er koll vad en service med polering och glasbyte landar på hos Rolex?

Jag tackar för svaren. Det är en klocka från 96 så jag har inga förväntningar att få den till nyskick men såklart vill jag att den skall ha ett bra skick. Tycker själv att det är svårt att avgöra på bilderna hur kanterna är då det kommer ljus från alla håll på Kaplans bilder.
Har någon av er koll vad en service med polering och glasbyte landar på hos Rolex?
Cirka 15,000

Tillbaka
Topp